Publicerat Juni 26, 201114 yr När jag lägger spår till valpen så blir han väldigt hetsig. Har ni några tips på hur jag får ner tempot på honom. Ska ut idag och lägga lite spår, ska prova låta dom ligga en stund så det blir lite svårare. När jag har lagt spår hemma på gården med korv tex så går det väldigt fort, Stor hunden har jag fått ner tempo på genom att lägga svårare spår, men lillen ska ju klara spåren också. Hur gör jag?
Publicerat Juni 26, 201114 yr Prova med att göra det lite svårare, valpen är nog duktigare än du tror. Mindre blod, vinklar etc. Snitsla ordentligt så du ser tydligt när han går fel coh ta honom tillbaka till starten när ha bommat. Snart fattar han att han måste vara mer spårnoga. Jag har haft samma problem, och har i stort sett slutat med blod i spåret. Med endast släpspår så går det betydligt lugnare. Det syntes tydligt på honom när det var bloduppehåll i spåret, då blev han spårnoga och gick inte för fort, men hade inga problem att följa, då provade jag att helt skippa blodet och det funkar. Har du möjlighet så är det spännande att testa riktiga älgspår, min tog det jättebra ganska tidigt och hittar nu älgspår i skogen själv utan problem, han brukar få spåra några hundra meter i koppel varje gång vi springer på älgspår i skogen. Det går ganska fort då också men inte alls som med blodspår. Det finns många här som är mer rutinerade än mig men detta är mina erfarenheter. Lycka till
Publicerat Juni 26, 201114 yr Ras och ålder? Se till att hunden är riktigt lugn i starten, låt den sitta och lugna sig. Stressar den eller gnyr så blir det inget spårande. Försök lite senare. Hunden skall lära sig att det blir inget spårande om den är upphetsad. En uppjagad hund är det samma som en dålig spårhund. Det är lika viktigt att föraren är lungn, visa starten med lugn röst och beröm försiktigt endast då du vet att hunden är exakt rätt. Låt spåret ligga lite längre, använd lite eller inget blod för att göra det svårare men inte för svårt så att hunden misslyckas. Mvh Einar
Publicerat Juni 26, 201114 yr Författare Vi var ute nu på förmiddan och spåra, valpen drar som f*n men mitt i ett spår vände han sig om och skällde, så jag prova att släppa honom. Hyfsat spår noga sprang han fram till klöven. Jag använder inte blod när jag lägger spår det blir för enkelt tycker jag. Till den stora hunden duttar jag klöven bara för att få upp svårighetgraden. Valpen är en jämte och bayerskviltspårare, räknat i procent ska han va 75% jämte och 25% bayersk. Jag har provat va lugn, inte gå på spår förens hunden är lugn. Han är nog bättre än vad jag tror, men kan det va så att hunden ska vara lös för att han ska funka?
Publicerat Juni 26, 201114 yr Du skrev inte hur gammal valpen är men om jag inte minns fel från tidigare inlägg så är den inte så gammal. Jag tror att om du vill att den skall fungera som spårhund i framtiden så skall du vänta ett par månader innan du börjar spårträna igen. Börja då om från början. Nu har du gett honom belöning genom att släppa honom när han började skälla vilket en spårhund som är i lina absolut inte skall göra. Kanske den inte är lämplig som spårhund men kommer troligen funka utmärkt som löshund men det får framtiden visa. Ta det lungt med valpen den är långtifrån mogen för sin uppgift. Ta vara på valptiden och skapa en god kontakt och lydnad. Mvh Einar
Publicerat Juni 26, 201114 yr Författare Ja, 4 månader är han och det är nog lite för tidigt kanske. Vi får köra med lite enkel spår lek på gräsmattan undertiden.