Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilken knivtyp föredrar du?

Vilken knivtyp föredrar du? 21 röster

1. 1. Vilken knivtyp föredrar du att använda?

• Sticktånge
      33%
    • Fulltånge
      42%
    • Fällkniv
      0%
      0
    • Kvittar, det är känslan som räknas
      23%
  2. 2. Vilken knivtyp är roligast att tillverka?

• Sticktånge
      47%
    • Fulltånge
      28%
    • Fällkniv
      0%
      0
    • Kvittar, det är den senaste som är roligast
      23%

logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Featured Replies

Publicerat

För 10 år sedan när jag började lite smått med knivtillverkning var det självklart sticktånge som gällde på bladen. Men när man ser till vad som görs här så är det fulltångar som gäller. Kollar man runt lite så tycker jag att det verkar som om även tillverkningen av fällknivar ökat under de senaste 10 åren. Tillverkningen är ganska olika och de olika modellerna skapar helt olika designmöjligheter vilket är kul för tillverkaren. Men vad föredrar egentligen köparen/brukaren? Så därför ställer jag frågan:

Vilken knivtyp föredrar du att använda?

Med följande följdfråga specifikt riktad till våra knivmakare:

Vilken knivtyp är roligast att tillverka?

Publicerat

Jag föredrar sticktånge. Att använda för att jag gillar känslan av trä, en fulltångare blir tung och kall i handen tycker jag. Att tillverka för att jag gillar känslan av trä och formgivningen blir inte bunden av formen på tangen.

Däremot kan en fulltånge bli lika snygg och välarbetat som en sticktånge, men personligen föredrar jag stick.

Publicerat

Jag föredrar fulltånge.

Publicerat

hejsan

jag gillar att jobba med näver...

ett handtag till största delen i näver känns riktigt behaglig i näven...

hade varit intressant att prova en fulltånge i näver, undrar hur det skulle kunna gå till ?

vänligen nils

Publicerat

Hej.

Svårt val men som en användare för mig så föredrar jag nog en sticktångare:-) Inte för att fulltångare också är bra men det sitter nog i traditionen tror jag för mig o många andra. :-)

Tittar man tillbaks på tiden bara 10 år bakåt så var det inte många fulltångare som användes i det här landet. Var nästan bara sticktångare. Influenser vi fått tror jag från USA hållet där det nästan enbart är fulltångare som används. Idag börjar det bli nästan lika många fulltångare som stick tånge knivar som används i skogarna.

Ett argument man hörde ofta förut var att en fulltångare blir kall i handen under de kyligare årstiderna att använda på grund av stålet som omger skaftet, något som jag inte tycker stämmer riktigt. Båda sorterna funkar bra.

Att göra en sticktånge eller fulltånge är lika roligt. Enda skillnaden som jag tycker att göra dem är att en sticktånge kan man leka lite mer med fantasin o kombinationer.

mvh Kimmo Lilja

Publicerat

Jag tycker att det helt beror på kniven, är den skön i handen och bladet faller mig i smaken till endamålet så spelar det ingen roll om det är stick eller fulltånge.

Att göra själva kniven så är det lite samma där, det är alltid senaste projektet som är roligast :) men sticktånge ligger nog en aning före IOM att man bestämmer mycket mer själv hur man gör den, både i färg, material och form.

Så att använda spelar ingen roll för mig.

Att tillverka sticktånge men tycker det är kul att göra fulltångare också.

Publicerat

För mej spelar det ingen speciell roll, varken att göra eller använda. Det beror som sagt på humör. Just nu edcar jag en sticktånge. Men jag har fulltånge edc oxå. Men skulle jag vara ute en längre tid så kanske det skulle bli en fulltånge härdad till 57-58 HRC, som gick hyfsat att bryna upp igen.

Seved

Publicerat

Min favis som jag älskar ha med mig på eftersök och när jag går med hund ligger hos wizzard för att få nya skalor. jag har svårt att beskriva vad typen heter. Men det är en Garand bajonet jag har den som stick kniv. Och jag låter wizzard expremintera lite med den hähä.