Publicerat Juni 27, 201115 yr Är på jakt efter en ny hagelbössa men jag kan inte bestämma vilken jag ska handla. Har varit och känt och klämt på både browning 525 och olika beretta modeller och det gör valet ännu svårare. Berettan hade ställbar kolvkam men hur viktigt är det? klarar man sig utan det eller är det livsnödvändigt? Bössan ska användas till lerduveskytte och jakt på hare fågel och räv. Eller finns det några andra märken jag ska kolla efter? Budgeten ligger mellan 20000-25000kr. Mvh/Robster
Publicerat Juni 27, 201115 yr Alltså... är kolven rätt så vad har du då för nytta av ställbar kolvkam? Just detta har jag inte förstått mej på. Skippa det och hugg 525:an nu Ställbar kolvkam är meningsfullt om du har ett kulvapen där du skiftar sikten och behöver få upp kolvhöjden. Mvh!
Publicerat Juni 27, 201115 yr Dessutom är berettabockarna, speciellt de nyare, tämligen själlösa Mvh!
Publicerat Juni 27, 201115 yr Är det inte så att de Beretta modeller som har ställbar kolvkam finns även som kombi/dubbelstudsare? Eller att det finns sådana lösa pipor. Vill du ha en ren hagelbrakare med en ordentlig själ i så måste det ändå bli en SBS... MVH // Henrik
Publicerat Juni 27, 201115 yr Är på jakt efter en ny hagelbössa men jag kan inte bestämma vilken jag ska handla. Har varit och känt och klämt på både browning 525 och olika beretta modeller och det gör valet ännu svårare. Berettan hade ställbar kolvkam men hur viktigt är det? klarar man sig utan det eller är det livsnödvändigt? Bössan ska användas till lerduveskytte och jakt på hare fågel och räv. Eller finns det några andra märken jag ska kolla efter? Budgeten ligger mellan 20000-25000kr. Mvh/Robster Jag tycker att det är ganska stor skillnad mellan en jaktbössa och en lerduvkrossare så jag hade börjat med att bestämma mig för vad som är viktigast, jakt eller lerduvkross. Efter valet skulle jag sen tittat efter bössa som passar valet. När det gäller valet mellan Browning och Beretta så är det som att välja mellan två olika sorters äpple d v s de är ganska lika så välj vad som faller dig i smaken.
Publicerat Juni 27, 201115 yr Är det inte så att de Beretta modeller som har ställbar kolvkam finns även som kombi/dubbelstudsare? Eller att det finns sådana lösa pipor. Vill du ha en ren hagelbrakare med en ordentlig själ i så måste det ändå bli en SBS... MVH // Henrik Beretta gör mig vetreligen inga kombivapen, åtminstone inte i prisklass för dödliga. Dubbelstudsaren har jag för mig är gjord på kal 20. baskyl.
Publicerat Juni 28, 201115 yr Författare Tack för svaren Det känns som att det kommer att bli 525:an ändå. Kändes egentligen så redan från början, ville bara kolla hur viktigt det var med ställbar kolvkam före köp. Det är väl som hipshot säger, Bara se till att kolven är bra anpassad från början så är det nog inga problem Mvh/Robster
Publicerat Juni 28, 201115 yr Vissa har ju svårt att ligga mitt på duvan och då är det väl bra om man kan ändra överslaget? Jag tycker om min ställbara kolv /Nicke
Publicerat Juni 28, 201115 yr Beretta gör mig vetreligen inga kombivapen, åtminstone inte i prisklass för dödliga. Dubbelstudsaren har jag för mig är gjord på kal 20. baskyl. Rätt så rätt! Fel av mig! Är så nöjd med min egen i Kal 20 att jag inte för en sekund tänkte tanken att de inte gjort samma sak i Kal 12... Och när det skrevs om ställbar kolvkam så tänkte jag att shit vad bra det skulle jag valt på min! Nu får det så småningom bli en ombyggnad. Bössan är ändå så special att det bara kan vara positivt...
Publicerat Juni 28, 201115 yr Författare Vad jag tänkte på var att om jag far och ska handla så kommer ju handlaren att säga att den ligger som ett smäck även om den inte gör det bara för att få sälja ( är för färsk för att själv kunna säga och känna om den ligger bra) och med ställbar kan man ju fråga nån neutral hur bössan ska ligga och ställa in i efterhand?.?. Hade 525:an haft ställbar har det redan varit affär.. Mvh/Robster
Publicerat Juni 29, 201115 yr Vad jag tänkte på var att om jag far och ska handla så kommer ju handlaren att säga att den ligger som ett smäck även om den inte gör det bara för att få sälja ( är för färsk för att själv kunna säga och känna om den ligger bra) och med ställbar kan man ju fråga nån neutral hur bössan ska ligga och ställa in i efterhand?.?. Hade 525:an haft ställbar har det redan varit affär.. Mvh/Robster Börja med att känna på den ställbara. Handlaren hjälper dig nog ställa in den. Därefter känner du även på den "fasta" och givetvis så jämför du med den inställda. Om det nu är samma handlare på båda förstås! Och givetvis skall du försöka att få med dig någon kompis som har lite mer erfarenhet. // Henrik