Publicerat Juni 27, 201114 yr Finns det några stora fördelar med konvex slipade blad. Som på t.ex. Fällknivens knivar. Hur gör man när man ska slipa konvexa knivar.
Publicerat Juni 27, 201114 yr Fördelen med convexed slipade knivar är att dom håller skärpan längre. Men helt convexa blad blir inte riktigt så alround som flatslipade blad. Jag brukar ha helt flatslipat med en liten conxed brynegg. Det är den mest användbara combin och den håller skärpan riktigt bra. Det är vad jag tycker. Det finns säkert andra metoder. Seved
Publicerat Juni 29, 201114 yr Författare Fördelen med convexed slipade knivar är att dom håller skärpan längre. Men helt convexa blad blir inte riktigt så alround som flatslipade blad. Jag brukar ha helt flatslipat med en liten conxed brynegg. Det är den mest användbara combin och den håller skärpan riktigt bra. Det är vad jag tycker. Det finns säkert andra metoder. Seved Prövade att lägga en rak vinkel någonstans mellan 35 och 40 grader med min nya Tormek T7 på den kniven jag köpte av Kimmo med ditt blad och jädra vad vasst det blev. Man strimla pappersbitar på 1 mm hur enkelt som helst! Intressant att se hur den håller skärpan, men med den vinkeln borde det hålla rätt bra. \Mats
Publicerat Juni 29, 201114 yr Va bra . Det är alltid kul att få det så där vasst. Ja det var brant vinkel som attan. Då kommer den hålla jäkligt bra. Det som kan vara smålket i bägaren, är att eggen blir lite skålslipad mot den runda stenen, så det kan göra att hållbarheten minskar lite. Men det kan bara framtiden utvisa. Har du använt den nåt. Seved
Publicerat Juni 29, 201114 yr Författare Va bra . Det är alltid kul att få det så där vasst. Ja det var brant vinkel som attan. Då kommer den hålla jäkligt bra. Det som kan vara smålket i bägaren, är att eggen blir lite skålslipad mot den runda stenen, så det kan göra att hållbarheten minskar lite. Men det kan bara framtiden utvisa. Har du använt den nåt. Seved Nej gjorde det ikväll så den är inte testade ännu. Tror inte den blir mycket skålslipad är ju en 250 mm sten på T7:an och eggen är bara mellan 1 och 2 mm bred. Går säker att räkna ut hur mycket det blir. \Mats
Publicerat Juni 30, 201114 yr Författare Ja nu fattar jag , nej har inte testat den ännu. Trodde jag skulle kunna göra det på något eftersök men det är stendött för tillfället! \Mats