Publicerat Juni 28, 201114 yr Tjena. jag tänkte fråga er hur det är med skyddsjakt på vildsvin ja och min familj arrenderar en gård i södermanland på ca 90ha men jakten ingår inte i arrendet pga av att ägaren till gården vill komma ner 2 gr om året och skjuta lite dov . Så jag undrade hur det är med grisvak på vallarna pga av skador?. jag har läst lite lagar och regel men förstod inte mkt , men det står något om att man får skyddsjaga gris på åkrarna pga av skador om man arrenderar marken utan jakten ? Vad vet/tror ni om det? Grymt tacksam för svar
Publicerat Juni 28, 201114 yr Du får inte skyddsjaga där du inte har jakträtt. Jag tycker att du ska ringa markägaren och förklara problemet och fråga om du får jaga gris i grödorna. //Mekus
Publicerat Juni 28, 201114 yr Mekus- visst är det du som har skrivit ovan, det är helt rätt det som står, vad som inte står är att man oftast via ett mark arrende, där man skall odla marken har rätt att utöva skyddsjakt för grödorna, så det du skall företa först är en lusläsning av arrendekontraktet därefter är samtalet till markägaren på sin plats. Ett tips därvid, då det förefaller som om det är din far som har arrendet är det lämpligast om han sköter diskursen med referens till att du inte har något rätt att föra tala, om man nu skall vara formell och strikt. Är du med på arrendet och är delägare eller motsvarande så är det bara att öppna en dialog. - Men du, du vet att det finns en uppsjö av åtgärder att tillgå innnan man måste skjuta/jaga på vildsvinen i grödan. /Christian
Publicerat Juni 28, 201114 yr Mekus- visst är det du som har skrivit ovan, det är helt rätt det som står, vad som inte står är att man oftast via ett mark arrende, där man skall odla marken har rätt att utöva skyddsjakt för grödorna, så det du skall företa först är en lusläsning av arrendekontraktet därefter är samtalet till markägaren på sin plats. Ett tips därvid, då det förefaller som om det är din far som har arrendet är det lämpligast om han sköter diskursen med referens till att du inte har något rätt att föra tala, om man nu skall vara formell och strikt. Är du med på arrendet och är delägare eller motsvarande så är det bara att öppna en dialog. - Men du, du vet att det finns en uppsjö av åtgärder att tillgå innnan man måste skjuta/jaga på vildsvinen i grödan. /Christian När mr Tikka skrev att jakten inte ingick så utgick jag ifrån att det var frånskrivet. Jakten ingår ju som bekant i jordbruksarrendet om det inte är frånskrivet i arrendeavtalet. Personligen tycker jag att man ska vara försiktig med att utnyttja detta "kryphål" för att inte skapa osämja med markägaren/jakträttsinnehavaren. Ett av de viktigaste verktygen vi har är ju faktiskt kommunikation. //Mekus
Publicerat Juni 28, 201114 yr Mekus- jag håller med dig om jakten, men det är just det, skyddet av grödan avtalas oftast inte bort, all skyddsjakt ligger hos arrendatorn, av förklarliga skäl, givet är att det avtal som är ingånget är okänt för oss så det är öppet för tolkning vad Calle anger. Oaktat vilket så är vi överens om vad som är centralt, ie kommunikationen om saken. /Christian
Publicerat Juni 28, 201114 yr Ställ frågan till Jägareförbundet alt kolla historiken, har för mej att det varit uppe innan. Min minnesbild kryddad av vad Ligné sagt och då med reservation för mitt pissiga minne är att man faktiskt har rätt att skydda sin gård/gröda trots befinligt jaktarrende till annan. Dock så tror jag det är en osedvanligt dålig idé att bara banka på. Däremot om man gör klart för ägarna som har jakten att bruket av gården lider ekonomisk skada av gris och frågar om man inte får ombesörja detta själv då jakträttsinnehavarna inte är där själva och gör det så borde det rimligen gå. Dialog är oavsett lösningen.. Mvh!
Publicerat Juni 28, 201114 yr Författare En sammanfattning av alla inlägg är asså att man ska kontakta ägaren till gården (som har jakten) och fråga angående deras syn på saken, men som jag vet så har dom ingen foderplatts som drar bort villt från grödorna så det får dom nog fixa i första hand . Det är inte så kul eller bra att få in en massa gjord i höt Men om nu inte dom tar sitt ansvar så blir det jägarförbundet?? Men hur är det om det kommer upp skadeskjutna djur som tex dovhjort på gårdsplan, jag har nämligen sett en del skadeskjutna hjortar men i det här fallet så ska man ju förkorta djurets lidande och då får man vell avliva djuret och sedan kontakta jaktledaren?? vi bor nämligen på en stor hästgård och genom det så fodrar vi hästarna med balar i hagarna och det lockar tills sig en hel del hjort Man bugar och bockar för alla svar
Publicerat Juni 28, 201114 yr Författare Ställ frågan till Jägareförbundet alt kolla historiken, har för mej att det varit uppe innan. Min minnesbild kryddad av vad Ligné sagt och då med reservation för mitt pissiga minne är att man faktiskt har rätt att skydda sin gård/gröda trots befinligt jaktarrende till annan. Dock så tror jag det är en osedvanligt dålig idé att bara banka på. Däremot om man gör klart för ägarna som har jakten att bruket av gården lider ekonomisk skada av gris och frågar om man inte får ombesörja detta själv då jakträttsinnehavarna inte är där själva och gör det så borde det rimligen gå. Dialog är oavsett lösningen.. Mvh! Jag har oxå hör något liknande men man ska inte bara ut och panga utan att vara 100 med jaktarrendatorn, man kan även få bidrag från jaktarrendatorn om grisarna inte slutar att böka har jag hört. Det har inte varit något jätte stort problem än men bäst att vara ute i god tid
Publicerat Juni 28, 201114 yr Enligt jordabalken är markägaren ansvarig för extraordinära skador uppkomna av vilt. I vårt fall tillämpar vi 5% som ett högt men fortfarande av alla acceptabelt bortfall av vilt. I ett vårvete som avkastar 6 ton/ha kan nassarna således käka upp/trampa ner 300 kg/ha och på ett fält om 10ha 3 ton. Det är ganska mycket då skadorna som regel är koncentrerade till skogsbryn. I tyskland är tröskeln lägre i procent men jordarrendena och skördenivåerna desto högre så det är en konvertering jag gjort. I våra jakträttsupplåtelseavtal har jag formulerat följande med bakgrund av ovan: 4. XX (vi) får, oberoende av detta avtal, genomföra skyddsjakt och andra skadeförebegränsande åtgärder om djurart åstadkommer onormal skada (nivå ovan)eller om risk för onormal skada föreligger. Således kan vi på jordbruksarrendatorns bedömning beordra jaktlaget/ta in andra med hänvisning till detta att sköta jobbet, det första tillämpas alltid som en första utväg. Ett år kan man missa men är det en trend så byter vi jägare och jaktlag alternativt att vi tar dit jägare utifrån under högsäsong. Dock har inte jordarrendatorn någon rätt att själv bedriva "omfattande" skyddsjakt om han nu inte sitter på bägge nyttjanderätterna i den perfekta världen. Tillämpningen är inte testad juridiskt, men jaktupplåtelserna är endast på ett år (utan besittningsskydd) på mycket timlig nivå så folk finner sig. Som markägare får man välja var pengarna skall tjänas, detta är jäkligt svårt om man skall försöka tjäna pengar överallt.
Publicerat Juni 28, 201114 yr Författare ska nog ta och bli kompis med jägaen då, om man vill panga lite jag förstår vad ni menar skadat villt då?
Publicerat Augusti 11, 201114 yr Tjena. jag tänkte fråga er hur det är med skyddsjakt på vildsvin ja och min familj arrenderar en gård i södermanland på ca 90ha men jakten ingår inte i arrendet pga av att ägaren till gården vill komma ner 2 gr om året och skjuta lite dov . Så jag undrade hur det är med grisvak på vallarna pga av skador?. jag har läst lite lagar och regel men förstod inte mkt , men det står något om att man får skyddsjaga gris på åkrarna pga av skador om man arrenderar marken utan jakten ? Vad vet/tror ni om det? Grymt tacksam för svar Beror helt på hur du arrenderar - normalt är det inte tillåtet för arrendatorn med skyddsjakt vad jag vet. Men i alla nyare arrendekontrakt brukar man se till att skriva in att man som brukare har rätt till skyddjakt, just pga grisproblemen.
Publicerat Augusti 11, 201114 yr ska nog ta och bli kompis med jägaen då, om man vill panga lite jag förstår vad ni menar skadat villt då? Skadat vilt är bara att avliva om det är nödvändigt ur djurskyddssynpunkt, dvs kan du slå fast att skadan är så stor att djuret lider så får du avliva det. Du ska sedan kontata jakträttsinnehavare. Har ni mycket skadeskjutna hjortar där så borde du ta ett snack med jaktlaget om vad fan dom håller på med och påminna att man är skyldig att genomföra eftersök på skadeskjutna djur.