Publicerat Juni 29, 201115 yr Vilken årstid brukar man locka orre? Måsta man ha bulvaner? vilket vapen är att föredra? Kula eller hagelbocken?
Publicerat Juni 29, 201115 yr Vilken årstid brukar man locka orre? Måsta man ha bulvaner? vilket vapen är att föredra? Kula eller hagelbocken? Kolla här http://utebilder.se/res/pdf/orrevakjaktcl.pdf Mvh.
Publicerat Juni 29, 201115 yr Det går väl mer eller mindre att locka orre hela säsongen men jag tycker nog att det blir lite enklare allt eftersom det blir senare på året. Bulvaner hjälper men är inte ett måste. Går med både kula och hagel, själv föredrar jag kula när jag är på sådana utflykter eftersom man aldrig riktigt vet vars dom sätter sig ner.
Publicerat Juni 29, 201115 yr Det går väl mer eller mindre att locka orre hela säsongen men jag tycker nog att det blir lite enklare allt eftersom det blir senare på året. Bulvaner hjälper men är inte ett måste. Går med både kula och hagel, själv föredrar jag kula när jag är på sådana utflykter eftersom man aldrig riktigt vet vars dom sätter sig ner. När jag har kula sätter de sig nära men i riktning mot byn. Har jag hagel sätter de sig lite längre bort... Kombi funkar bra! Tyvärr har jag Aimpoint på kombin så det blir i all fall inget långhålls skytte. Då jag har långt till mark med Orre är jag lite osäker på när det egentligen är bäst. Sena Påskar funkar bra. (Men utan bössa) Juli har jag inte testat. Sept funkar men är betydligt trögare än Oktober. Mellandagarna funkar men det är större flockar mer sällan. // Henrik
Publicerat Juni 29, 201115 yr Vilken årstid brukar man locka orre? Måsta man ha bulvaner? vilket vapen är att föredra? Kula eller hagelbocken? höst funkar bra tycker jag, ja, jag själv gillar en slött laddad fmj bäst i vilken storlek som helst.
Publicerat Juni 29, 201115 yr Från slutet av september brukar det vara dags. När lövet har fallit och det börjar bli rejält nattkallt och fortfarande är barmark eller väldigt lite snö är det som bäst. Bulvaner och en hagelbössa är bra men inte nödvändigt i normalfallet. Beror lite på hur det ser ut men ett kulvapen med räckvidd och precision att träffa en femkrona på styvt 200m är ett bra val tillsammans med en avståndsmätare och ett gömsle med möjlighet att få bra stöd för säkra skott. Däremot är lokalkännedom absolut nödvändigt för att kunna vara före orrarna på plats.
Publicerat Augusti 3, 201115 yr Hej, jag har bedrivit orrjakt med bulvan och lockpipa i ca. 13år på samma myr. Jag har provat mig fram olika tider på säsongen för få veta då den bästa jakten är. I början av säsongen anser jag att det är menlöst då orren inte har samlat ihop sig i några större flockar, visst kan man jaga men det brukar vara långt mellen chanserna. Personligen anser jag att i mitten av september börjar den bästa jakten med lockpipa och bulvan. Jag själv anser att möjligheterna att få skjuta orre ökar markant med bulvaner som är rätt uppsat i träden. Jag jagar uteslutande med hagelvapen men har med mig 22wm om orren sätter sig i någon myrtall längre bort. jag sätter mig i mitt skydd på myren strax innan ljuset och gör i ordning allt, jag har haft orre som landat bara 1 meter från mig och orre som landat i den låga myrtall som skyddet sitter fast i. Om du använder bulvan är det viktigt att du har en bulvan som du sätter som en spanare minst en 4-6 meter upp. Jag har mycket tips om du vill, men även jag lär mig varje dag jag är i skogen. Mvh. Tomas