Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Viltvårdstips för skogshöns

Featured Replies

Publicerat

Alla tips tas emot mer än gärna! Att hålla efter predatorer är ganska självklart så det behövs inte tas upp. Tänkte mer på övriga saker man kan hitta på, stora som små projekt :rolleyes:

Publicerat

Eftersom de har en muskelmage så ett tips är att bygga grustag med skydd över sig.

Då lägger sig inte snön över gruset och fåglarna har sitt egna lilla grusnäste :)

Alla tips tas emot mer än gärna! Att hålla efter predatorer är ganska självklart så det behövs inte tas upp. Tänkte mer på övriga saker man kan hitta på, stora som små projekt :rolleyes:

Publicerat

Hej

Jag har haft ganska stor ökning av Järpe i två olika områden där jag anpassat röjningen.

Det har handlat om att röja så lite som möjligt. DVS bara öppna runt/över de granar/tallar man vill satsa på.

Jag har i dessa områden även vikt ner kanska mycket sly istället för att kapa ner det. DVs skapat så kallat "dalaslån".

Sedan har jag även skapat ett par skyddade "grustag" där de kan hitta grus även när det är mycket snö. Jag har väl egentligen inte sett någon enorm effekt men områdena kring dessa små "tak" har varit väldigt heta för uppflogsjakt.

Jag har fått veta att man i vissa länder gärna lägger ut avmaskningsmedel i dylika grusgropar men jag vet ärligt talat inte ens vilken typ av avmaskningsmedel det skulle vara eller om det vore tillåtet i Sverige.

Sedan, något som kanske inte ökar beståndet men som gör det lite enklare att jaga dem är att göda några björkridåer. När toppfågeljakten närmar sig har orrarna hittat dessa björkar.

För Tjädern har jag en annan idé. Kan dock inte svära på hur mycket effekt det egentligen har. Men att se till att man vid avverkning i tallskog lämnar "onödigt många" frötallar verkar vara positivt. Och kan man "glömma" att ta ner några av dessa när nästa generation tar sig så verkar det vara riktigt bra. På min jaktmark har vi ett sådant område där det nu är 60-70 år sedan förra avverkningen. På det området som är ca 15Ha finns väl ett 20-30 tal riktigt bamse stora tallar kvar. På vintern sitter det i princip alltid tjäder i några av dem. Och om man skrämmer upp dem när man går igenom området på hösten så sätter de sig gärna högt. Men om det här först och främst ökar populationen eller om det bara gör det lite enklare att hitta dem låter jag vara osagt...

Ser fram emot att fler kommer med bra förslag dåäven jag trevar mig fram i det här ämnet.

MVH // Henrik

Publicerat

Läste någonstans om skyddstak, där kycklingarna kan krypa under. Dels för att skydda sig mot väder men även mot rovdjur.

Kanske dom går att kombinera med "grustagen". Dvs bygga ett skydd för kycklingarna där skogsfågeln även kan hitta grus under vintern.

Är dock osäker på placering, men kanske i hyggeskanter!? Bäste storlek? Höjd från marken så dom både kan fungera som skydd mot tex räv och "grustag".

Jag undrar också lite hur man ska bygga skärmtaket över grus, så att ingen fukt kan tränga in i gruset så det fryser ihop under vintern?? Behövs väggar eller lägger man upp gruset högt, någonstans under taket?

Har för mig jag sett att vissa bygger grusautomater som sätts upp. Liknande fågelfrö automater man har i trädgården.

Har någon ritning/byggbeskrivning på taken eller automater som fungerar, lägg gärna upp dom här!

Publicerat

Läste någonstans om skyddstak, där kycklingarna kan krypa under. Dels för att skydda sig mot väder men även mot rovdjur.

Kanske dom går att kombinera med "grustagen". Dvs bygga ett skydd för kycklingarna där skogsfågeln även kan hitta grus under vintern.

Är dock osäker på placering, men kanske i hyggeskanter!? Bäste storlek? Höjd från marken så dom både kan fungera som skydd mot tex räv och "grustag".

Jag undrar också lite hur man ska bygga skärmtaket över grus, så att ingen fukt kan tränga in i gruset så det fryser ihop under vintern?? Behövs väggar eller lägger man upp gruset högt, någonstans under taket?

Har för mig jag sett att vissa bygger grusautomater som sätts upp. Liknande fågelfrö automater man har i trädgården.

Har någon ritning/byggbeskrivning på taken eller automater som fungerar, lägg gärna upp dom här!

Jag tror inte man behöver överdriva det där. Jag har bara försökt hitta lämplig plats/slänt i naturen att utgå ifrån och där har jag lagt ett väldigt enkelt tak. Visst fryser det till viss del tjädern är inte helt hjälplös. Den har ju överlevt i norr ett par år innan vi människor började hjälpa till...

När man viker ner mycket sly så man skapar så kallad Dalaslån så bildas det i princip ett skyddstak. Det skyddar kycklingarna mot rovfågel och enligt vissa ger det även visst skydd mot räv.

Publicerat

ställ ut mårdfällor och skjut räv..borde ge mer resultat i långa loppet...om du inte är markägare och vill anpassa ditt skogsbruk efter just fågel vilket tar lång tid. mvh

Publicerat
  • Författare

Kom på att jag nog placerade tråden lite fel med det verkar vara fixat. :)

Bra med lite tips, här hemma i småland är skogshönsen illa ute känns det som, det är inte ofta jag stöter på varken orre eller tjäder trots att jag far runt en hel del på diverse jakter och har en hund som är relativt gla i hönsfågel.

Så någon jakt är inte aktuellt för min del, inte som det ser ut nu ialf. Har dock sett enstaka tjädrar på min nya mark, så vill hjälpa dom på traven lite.

Har hört att nässlor ska vara bra skydd för hönorna och att det drar till sig mycket insäkter lagom till kycklingarna vill åt dom. Så tänkte gräva upp lite nässlor runt trädgården å asa ut på lämplig plats ute i "hajen" :D Ska gödsla lite med så dom blir riktigt höga å fina!

Tipset med grus ska jag med ta till mig även fast dom nog har massor under alla rotvältor efter gudrun.

Publicerat

Kom på att jag nog placerade tråden lite fel med det verkar vara fixat. :)

Bra med lite tips, här hemma i småland är skogshönsen illa ute känns det som, det är inte ofta jag stöter på varken orre eller tjäder trots att jag far runt en hel del på diverse jakter och har en hund som är relativt gla i hönsfågel.

Så någon jakt är inte aktuellt för min del, inte som det ser ut nu ialf. Har dock sett enstaka tjädrar på min nya mark, så vill hjälpa dom på traven lite.

Har hört att nässlor ska vara bra skydd för hönorna och att det drar till sig mycket insäkter lagom till kycklingarna vill åt dom. Så tänkte gräva upp lite nässlor runt trädgården å asa ut på lämplig plats ute i "hajen" :D Ska gödsla lite med så dom blir riktigt höga å fina!

Tipset med grus ska jag med ta till mig även fast dom nog har massor under alla rotvältor efter gudrun.

Innan snön kommer finns nog inget större behov av extra grus. Men med tanke på de två senaste vintrarna så kanske vi får tänka lite mer på det även här nere. Jag har jaktmark både i Småland och Jämtland. Men jakt efter fågel blir det i princip bara däruppe. Har väl luftat kompisens Vorsteh några gånger även här nere. Men i övrigt har de fått vara. Jag kan tyvärr inte påverka skogsbruket på samma sätt på den arrenderade marken här nere som på släktens mark däruppe! Är övriga släkten inte nöjda mer hur jag röjjer så får de hyra in någon istället. Och det är nog tveksamt om min villthänsyn verkligen kostar mer i förlorade intäkter än vi skulle få i direkta utgifter för att hyra in folk...

Publicerat

Jag tror att man med viltvårdande insatser som tex grustag och liknande kan få några extra fåglar på marken genom att dem väljer den biotopen men att öka stammen så är det nog bara predator jakt som gäller då skogsfågels död i princip alltid har med någon predator att göra.

Publicerat
  • Författare

Jag tror att man med viltvårdande insatser som tex grustag och liknande kan få några extra fåglar på marken genom att dem väljer den biotopen men att öka stammen så är det nog bara predator jakt som gäller då skogsfågels död i princip alltid har med någon predator att göra.

Jo men ett ökat skydd för viltet, skogshönsen i detta fallet kan även öka stammen. Det märks inte minst när det gäller fältfågel. Där är man mycket bättre på viltvårdsåtgärder.

Publicerat

Stämmer, Men nu var ju frågan från trådskaparen vad man kan göra mer än att hålla nere predatorerna....

Publicerat

Det svälter faktiskt ihjäl ett antal skogshöns varje vinter. Detta trots att både kräva och magen är full med mat.

Dom har inte hittat grus. Sen är det nog inte ovanligt att en svältande fågel ofta blir ett lätt byte för räven.....

Publicerat

Gynna smågnagare och småfågel. Smågnagare kan du gynna genom att slänga upp sk musåtlar, småfågel genom vinterfoder och holkar. Finns det mycket möss och småfågel att äta för predatorerna så går det åt mindre skogshöns.

Kan tänka mig att det ha en positiv effekt att freda vissa områden från fågeljakt också, t ex så kanske man kan freda 50% av spelmyrarna varje år och växla årligen mellan vilken halva som är fredad.

Har man gått om sly och våtmark så får man mycket insekter som är viktiga för kycklingarna.

Och så gruset som många nämner här, se till att det finns grus att tillgå året runt.

Tjädern gynnas nog av stora gammeltallar som någon ovan nämner, jag har väl egentligen inte några direkt belägg för det annat än att tjädern faktiskt gärna väljer områden där det finns stora gamla tallar, detta borde ju ha en anledning, kanske att höga tallar gör att dom kan se predatorer som kungsörn på långt håll och då kan gömma sig.

Har man möjlighet att påverka skogsbruket ska man ju även se till att gynna blåbär och lingon eftersom dessa två är viktig föda för tjädern.

Större björkar mitt i tall/granplanteringar ger orren bra med vinterföda.

Plantera al och fläderbuskage på området så trivs järparna bättre.

Publicerat

Hur långt norrut kan man plantera Fläder?

Publicerat

Värmland och dalarna är ju den vilda fläderns norra gräns, om man däremot planterar dom i någon solig sluttning och i bra jord borde dom kunna växa lite längre norrut typ gävleborg och södra jämtland.

Man kan ju försöka få tag på lite bär med frön i och slänga ut på lämpliga platser, kommer det upp något så kan man ju sedan kompletera med att plantera större plantor.

Publicerat

Gynna smågnagare och småfågel. Smågnagare kan du gynna genom att slänga upp sk musåtlar, småfågel genom vinterfoder och holkar. Finns det mycket möss och småfågel att äta för predatorerna så går det åt mindre skogshöns.

Har läst något om att bygga en "musborg". Bra ställe för smågnagare att överleva smtidigt som det är ett bra ställe att använda som räv åtel!

Frågan är hur stora "tak" och hur högt över marken, ska man bygga. För att ge skydd till kycklingarna från väder och predatorer?

Hur är det lämpligt att göra med gruset? Räcker det med att skotta fram lite under taket eller behöver det vara helt skyddat från fukt? Är en grus automat bättre när snön faller och vattnet svallar till is?

Publicerat

Japp sk musborgar (eller som kallar dom, musåtlar) funkar bra som rävåtlar också. Lägger man dom dessutom under en rävfälla så kan det även få räven att gå i fällan.

Till grushög funderar jag lite i banorna att göra som ett vindskydd bara med golv som är upphöjt ca 30 cm från marken, på så vis hindrar man ju att fukt kommer in nerifrån och jag tror inte hönsen är helt handikappade, bara det inte ligger fullt med snö över grushögen så hittar dom den nog. Upphöjningen är också för att inte snödjupet ska bli för stort.

Publicerat

Japp sk musborgar (eller som kallar dom, musåtlar) funkar bra som rävåtlar också. Lägger man dom dessutom under en rävfälla så kan det även få räven att gå i fällan.

Till grushög funderar jag lite i banorna att göra som ett vindskydd bara med golv som är upphöjt ca 30 cm från marken, på så vis hindrar man ju att fukt kommer in nerifrån och jag tror inte hönsen är helt handikappade, bara det inte ligger fullt med snö över grushögen så hittar dom den nog. Upphöjningen är också för att inte snödjupet ska bli för stort.

Jag har gjort det enklare än så. Jag satt bara it taket i lämplig slänt. (Naturliga grusbackar) visst finns risken att det fryser så ditt förslag är nog bättre. Men jag kan se spår på vintern som tyder på att deras klor och näbbar får loss en hel del grus ändå...

Publicerat

Lingon och blåbär är som sagt viktigt... dels för bären, men även för att det gör att det finns mycket insekter i "kycklingnivå"...

En är underskattat för skogfågeln. Medan det fanns utbrett skogs- och hagmarksbete såg man tjäder och orre delvis som hagmarksfåglar (inte sådana hagar vi har idag), där de åt enbär under delar av året. Och orren åt mycket liggsäd av havre... viltåkrar med havre kan alltså vara en god idé.

Vill man etbalera ris och buskar längre norrut än de normalt finns tror jag man ska sätta plantor, och vara noggrann med att kolla proveniensen så att man får något som kommer från nordliga trakter. Mycket kommer från Tyskland... sydvänt läge, lä och jord som snabbt blir varm hjälper också till. Jag har provat att välja platser på sydsidan av stenbumlingar som kan värmas upp av solen, och kompletterat med stenar även på sidorna. Väljer man rätt plats kan man även få regnvattnet att rinna ner mot plantorna, vilket kan vara bra om man planterar i jord som snabbt blir varm, men därmed även lätt torkar ut. "Sidostenarna" kan förstås tas bort efter etableringen, om man vill, Mikroklimatet är viktigt...

Publicerat

Lingon och blåbär är som sagt viktigt... dels för bären, men även för att det gör att det finns mycket insekter i "kycklingnivå"...

En är underskattat för skogfågeln. Medan det fanns utbrett skogs- och hagmarksbete såg man tjäder och orre delvis som hagmarksfåglar (inte sådana hagar vi har idag), där de åt enbär under delar av året. Och orren åt mycket liggsäd av havre... viltåkrar med havre kan alltså vara en god idé.

Vill man etbalera ris och buskar längre norrut än de normalt finns tror jag man ska sätta plantor, och vara noggrann med att kolla proveniensen så att man får något som kommer från nordliga trakter. Mycket kommer från Tyskland... sydvänt läge, lä och jord som snabbt blir varm hjälper också till. Jag har provat att välja platser på sydsidan av stenbumlingar som kan värmas upp av solen, och kompletterat med stenar även på sidorna. Väljer man rätt plats kan man även få regnvattnet att rinna ner mot plantorna, vilket kan vara bra om man planterar i jord som snabbt blir varm, men därmed även lätt torkar ut. "Sidostenarna" kan förstås tas bort efter etableringen, om man vill, Mikroklimatet är viktigt...

Hej, Bra tipps, Jag har dock en liten fråga. Hur ser du på det här med att introducera nya arter i områden där de inte finns naturligt? Gäller det bara djur eller även växter? Min personliga åsikt är att om det rör sig om en bärbuske eller ett fruktträd som ändå inte klarar av att vidare föröka sig på egen hand så behöver man inte ha dåligt samvete. Men rör det sig om någon växt som kan tänkas föröka sig själv och kanske t.o.m. konkurrera ut lokala blommor/växter så bör man kanske iakta viss försiktighet. Och finns det närbesläktade arter som redan finns på berört område bör man välja dem. Framförallt bör man absolut inte föra in någon ny art om det finns risk för korsbefruktning. Så vad anser du, vad säger juridiken och har förbundet några rekomendationer?

// Henrik

Publicerat

Gammal skog, begränsad eller ingen fragmentering, rikt markskikt, mycket blåbär, plockhuggning/selektiv avverkning, lite rävar/minkar/mårdar, mycket sork, mycket insekter. Bara å sätta igång med alla eller de faktorer man kan påverka. Ni som förordar vintergrus och hänvisar det som orsak till svält får gärna länka till studier på detta. Kan inte dra mig till minnes att jag läst sådant annat än som hypoteser i Svensk jakt, som vanligt kliniskt ren från källhänvisningar. Men det var o andra sidan 6-7 år sedan jag läste en hel forskningsartikel om tjäder. Svält är inte ens en speciellt betydande faktor när de är kycklingar. Tror uppåt 90% av dödligheten har med predatorer att göra - i vissa fall som följdeffekt av dåligt väder.

Vika ner/bryta buskar är väl framför allt använt till fältfågel men funkar kanske till skogshöns också. Med lite tur blir det tillräckligt hinder för att räven eller minken inte ska komma åt dem. Effektivare mot rovfågel och de tar ju en del tjäder.

För oss stackars arrendatorer är det nog till att hoppas på bra vårväder och se till att inte lägga fingrarna emellan när räven tittar fram på älgjakten...

Publicerat

Gammal skog, begränsad eller ingen fragmentering, rikt markskikt, mycket blåbär, plockhuggning/selektiv avverkning, lite rävar/minkar/mårdar, mycket sork, mycket insekter. Bara å sätta igång med alla eller de faktorer man kan påverka. Ni som förordar vintergrus och hänvisar det som orsak till svält får gärna länka till studier på detta. Kan inte dra mig till minnes att jag läst sådant annat än som hypoteser i Svensk jakt, som vanligt kliniskt ren från källhänvisningar. Men det var o andra sidan 6-7 år sedan jag läste en hel forskningsartikel om tjäder. Svält är inte ens en speciellt betydande faktor när de är kycklingar. Tror uppåt 90% av dödligheten har med predatorer att göra - i vissa fall som följdeffekt av dåligt väder.

Vika ner/bryta buskar är väl framför allt använt till fältfågel men funkar kanske till skogshöns också. Med lite tur blir det tillräckligt hinder för att räven eller minken inte ska komma åt dem. Effektivare mot rovfågel och de tar ju en del tjäder.

För oss stackars arrendatorer är det nog till att hoppas på bra vårväder och se till att inte lägga fingrarna emellan när räven tittar fram på älgjakten...

Erkänner direkt att jag inte kan bevisa vetenskapligt att någon av mina föreslagna åtgärder har någon inverkan. Men jag TYCKER mig se en viss förbättring på egen mark. (Givetvis inget säkert underlag) Men jag ser å andra sidan ingen risk för att det skulle vara skadligt så jag nöjer mig med min egen maggropskänsla. Tjädern behöver grus. Är det mytcket snö får de svårare att hitta grus. Om inte annat så medför ökad tillgång på grus i skogen att de tillbringar mindre tid på vägen...

Hur som helst så kan det mycket väl vara så att även om fågeln inte svälter så innebär en ökad exponering i samband med födosök (inkl grus) även att predationen ökar. Gäller troligtvis även kycklingar.

Och om de rapporter jag fått norrifrån stämmer så är det länge sedan det varit så viktigt med att hålla nere predatorerna som i år. Inte för att de kommer skada fågeltillgången så mycket i år. Utan nästa år då det antagligen inte finns lika mycket gnagare...

// Henrik

Publicerat

Helt riktigt som sagt - tjädern behöver grus! Så det skadar så klart inte att tillgängliggöra sådant. Sen är frågan om det har nån verkan...men kanske! Inga av åtgärderna som listas i tråden är ju skadliga (såvitt jag vet) så det är ju bara att köra på! Ikväll har jag skruvat rävfälla - hoppas det hjälper!