Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Spårträning, godtagbart och icke godtagbart

Featured Replies

Publicerat

Alla tränar vi våra hundar olika, nån tycker att hunden ska va extremt spår noga en del inte.

Min hund har jag inte tränat till att va extremt spår noga, eftersom skadade djur kan lämna lite vittring och lite vind på de så är spåret borta för hunden.

Men det är va jag tror.

Jag är knäpp tyst när han spårar, det enda jag kan kommendera är "stanna" om det blir trångt åt mig och måste släppa linan.

När jag var och gjorde prov med min så gjorde han något konstigt, han har aldrig gjort det förut varken före eller efter provet.

Han ringade i varje vinkel, prov ledaren tycke det va super bra att hunden gjorde så för att inte missa ett eventuellt spår.

Vad är godtagbart när man tränar hunden?

Hur långt ska den få gå från spåret innan man ska tala om att "nu är du fel"

Hur mycke ska man hjälpa till när hunden inte är på G för att spåraträna?

Jag hört att en hund som är i för stadiet med spårning inte får misslyckas då ska föraren hjälpa till, men hos mig känns det lite konstigt.

Är det inte bättre att se glad ut och avbryta.

Hur mycke ska hunden markera efter spåret?

Vad kräver ni av era hundar med markering tex vid ett dö sök och hunden kommer fram lös eller i lina?

Sen har jag en allmän fråga, Ska man använda älghund till eftersök?

personligen säger jag nej.

Publicerat

Alla tränar vi våra hundar olika, nån tycker att hunden ska va extremt spår noga en del inte.

Min hund har jag inte tränat till att va extremt spår noga, eftersom skadade djur kan lämna lite vittring och lite vind på de så är spåret borta för hunden.

Men det är va jag tror.

Jag är knäpp tyst när han spårar, det enda jag kan kommendera är "stanna" om det blir trångt åt mig och måste släppa linan.

När jag var och gjorde prov med min så gjorde han något konstigt, han har aldrig gjort det förut varken före eller efter provet.

Han ringade i varje vinkel, prov ledaren tycke det va super bra att hunden gjorde så för att inte missa ett eventuellt spår.

Vad är godtagbart när man tränar hunden?

Hur långt ska den få gå från spåret innan man ska tala om att "nu är du fel"

Hur mycke ska man hjälpa till när hunden inte är på G för att spåraträna?

Jag hört att en hund som är i för stadiet med spårning inte får misslyckas då ska föraren hjälpa till, men hos mig känns det lite konstigt.

Är det inte bättre att se glad ut och avbryta.

Hur mycke ska hunden markera efter spåret?

Vad kräver ni av era hundar med markering tex vid ett dö sök och hunden kommer fram lös eller i lina?

Vittring från ett spår kan ligga koncentreat runt spåret men beroende på vind så flyttar det på sig.

Om man tänker sig en vittringskorridor så luktar det mest där spåret är.

Ligger det sidvind så flyttar koncentrationen sig och hunden kan ligga många meter bredvid spåret men ändå hålla näsan där det luktar mest.

Sen har vi olika arbetssätt, tex hundar med lite sök i sig..

typ fågelhundar, kanske spaniel de kan slå fram o tillbaka i vittringskoridoren o tex swesshundarna ligger med en läpp på var sida löpan..

Båda tar sig till spårslutet.. vilket är det viktiga iallafal för mig.

Va det gäller älghund på eftersök..

MItt svar..

JA.. de ska ovillkorligen finnas ståndhund att släppa på eftersök på älg.

Publicerat

Skulle vara intressant att höra varför du tycker det och hur du kommit fram till detta?

Publicerat

jag går en spårkurs just nu och där säger kursledaren att "visst tar hunden vinklingen direkt så är det bra men ringar den så är det lika bra och nästan bättre i mitt tycke"

min hund kör med "retriversök" så hon slår ganska mycket fram och tillbaka över löpan inte optimalt men är det jag har att jobba med plus att jag får motion så det står härliga till det viktigaste är ju att ni hittar spårslutet

Publicerat
  • Författare

Skulle vara intressant att höra varför du tycker det och hur du kommit fram till detta?

Jag tycker inte man ska använda en älghund vid eftersök för att,

Hunden KAN byta vilt.

Hunden jagar förmodligen enbart älg.

Är spåret gammalt ser förmodligen hunden inget intresse i spåret och byter djur.

Att ha en eftersöks hund att börja med för att sedan vid kontakt med vilt släppa en älg hund är nog ypperligt.

Jag har ingen egen erfarenhet av älg hundar så detta är enbart magkänsla.

Publicerat
  • Författare

Vittring från ett spår kan ligga koncentreat runt spåret men beroende på vind så flyttar det på sig.

Om man tänker sig en vittringskorridor så luktar det mest där spåret är.

Ligger det sidvind så flyttar koncentrationen sig och hunden kan ligga många meter bredvid spåret men ändå hålla näsan där det luktar mest.

Sen har vi olika arbetssätt, tex hundar med lite sök i sig..

typ fågelhundar, kanske spaniel de kan slå fram o tillbaka i vittringskoridoren o tex swesshundarna ligger med en läpp på var sida löpan..

Båda tar sig till spårslutet.. vilket är det viktiga iallafal för mig.

Va det gäller älghund på eftersök..

MItt svar..

JA.. de ska ovillkorligen finnas ståndhund att släppa på eftersök på älg.

När man är i förstadiet med spår träningen och hunden inte har den bästa dagen, ska man hjälpa hunden fram till slutet eller ska man bara avbryta.

För som jag skrev har jag hört att man inte får misslyckas när man spår tränar med valp-unghund.

Vad tror du?

Publicerat

Hunden KAN byta vilt.

Är spåret gammalt ser förmodligen hunden inget intresse i spåret och byter djur.

Att ha en eftersöks hund att börja med för att sedan vid kontakt med vilt släppa en älg hund är nog ypperligt.

I princip så kan man lära alla hundar att ta upp ett spår och följa det till slutet, trots korsande människor/djur.

Det är dock olämpligt att använda sig av klöviltsrena hundraser(tex har/räv stövare) till att spåra skadat klövvilt. Detta inte för att dom inte kan fullfölja ett spår utan risken kan vara att hunden intresserar sig för klövvilt när dom ska driva hare/räv.

Det finns hundindivider som inte fungerar till eftersök innom alla raser. Men generellt så är det rätt enkelt att lära en hund: spårsele på då följer vi ett bestämt spår till slutet. Ingen spårsele då får jag välja själv vilket spår/djur som jag ska följa.

Du kan ha en viddragande älghund som snabbt växlar till närmaste älg när den är lös. Men sätter du selen på hunden så kan du ha en mycket spårnoga hund som vägrar att släppa sitt spår oavsett vad som korsat spåret.

Därför anser jag att älghundar är lämpliga till spår. I värsta fall så går det att släppa en ståndhund som spårat, för att ställa tex en på skjuten älg.

Använder du någon annan ras så är du i princip tvungen att ha med en hundkarl med en ställande hund i koppel i bakom den spårande hunden. Vilket är att rekomendera vid alla eftersök på klöv, då hunden i koppel inte utför arbete under spårningen och är mer "utvilad" om den måste släppas. Hunden som spårat har faktiskt arbetat och kan vara trött efter spårningen och kanske inte orkar utföra ett bra ståndarbete om den måste släppas.

Publicerat

Hunden KAN byta vilt.

Alla hundar KAN vara ointresserad av att spåra. En stöttande hund KAN dra efter en fågel som sprungit på marken. En tax KAN jaga sork istället för att spåra. En hanhund KAN vädra efter löptikar på byn.

Det är att träna sin hund väl. Vissar den sig vara måttligt intresserad av att spåra så bör man inte använda sig av den hunden till eftersök. Detta oavsett vilken ras du använder.

Publicerat

Hunden KAN byta vilt.

Antar att du med eftersökshund menar spårhund?

Finns ju inget som säger att en älghund inte kan vara en duktig och tränad spårhund.

Publicerat
  • Författare

Antar att du med eftersökshund menar spårhund?

Finns ju inget som säger att en älghund inte kan vara en duktig och tränad spårhund.

Spårhund är nog ett bättre namn kanske,

Det finns säker jätte duktiga älghundar, det jag ville ha ut av inlägget är väl vad andra tycker är bra och inte bra när man tränar en hund.

Publicerat

När man är i förstadiet med spår träningen och hunden inte har den bästa dagen, ska man hjälpa hunden fram till slutet eller ska man bara avbryta.

För som jag skrev har jag hört att man inte får misslyckas när man spår tränar med valp-unghund.

Vad tror du?

Jag .. eller hundarna.. har misslyckats många gånger...

Jag har alldrig märkt nån skillnad på om man hjälper jycken eller inte.

Det vikitga är att man inte griper in förren hunden har visat att den inte spårar längre, gett upp alltså.

Eller att man ser att den bytt spår till nått annat.

Kan man så fösöker man hjälpa jycken utan att den märker det..

Typ kommer vi till en vinkel o hunden fortsätter rakt ut så bromsar man lite i linan.

Tappar jycken spåret så försöker man röra sig åt det håll spåret är för att jycken ska sökja däråt.

Man ska i de längsta undvika att peka o visa på var löpan går. Ger ganska omgående resultatet att hunden kommer ge upp lättare o litar på att husse/matte visar den rätt igen.

Har hunden såvrigheter med spåren så får man backa i träningen o göra det lättare.