Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Zeiss Duralyt vs Leupold vx-r

Featured Replies

Publicerat

Hallå! hade tänkt köpa mig ett nytt kikarsikte till min tikka t3 battue innan hösten. Har fastnat för 2st kikarsikten, Zeiss Duralyt Belyst 1,2-5x32 RM60 & Leupold VX-R 2-7x33 men vet inte riktigt vilket av dom jag ska ta, så tänkte kolla om det finns någon här som kan ge mig lite tips.

Just nu så har jag ett Leupold VX-1 2-7x33

Länkar;

Zeiss Duralyt Belyst 1,2-5x32

Leupold VX-R 2-7x33

Publicerat

Jag vet att det har klagats en del på Duralyten och då mest på bristande kantskärpa på låg förstoring men jag hade ändå tagit den i valet mellan Duralyten och Leupolden. Inte för att Leupolden är ett dåligt sikte men Zeissen är vassare mekaniskt och i skymningsegenskaper. Nu har jag bara kladdat på siktena i affären och har inte gjort nån form av långtidstest så värdera mina åsikter efter det.

Förövrigt upplever jag det som att de flesta som klagar på Duralyten är Zeiss fanatiker som inte tycker att Zeiss ska "bjuda in" nya kundgrupper (nybörjare och fattiglappar) i den exklusiva Zeissgemenskapen. ;)

Publicerat

tja ´

jag skulle ta zeiss duralyten jag har ett själv ett 3-12x50 belyst på min cg 2000 och är riktigt nöjd med det :) de är den lilla oskarpabiten i kanten som många stör sig på men jag har inget problem med de :) skulle utantvekan ta zeissen :)

/karl

Publicerat
  • Författare

tja ´

jag skulle ta zeiss duralyten jag har ett själv ett 3-12x50 belyst på min cg 2000 och är riktigt nöjd med det :) de är den lilla oskarpabiten i kanten som många stör sig på men jag har inget problem med de :) skulle utantvekan ta zeissen :)

/karl

okej, får åka iväg på jaktia å kika på zeissen då :D

Publicerat

RW...

Zeissen "vassare mekaniskt"?

Nja, jag skulle nog kunna sätta en slant på att Leupolden tål stryk bättre.

Däremot justerar Zeiss snyggt och exakt, så länge de håller.

I alla fall om jag tänker på mina tidigare erfarenheter av de två fabrikaten och just stryktålighet.

mvh Danne

Publicerat
  • Författare

RW...

I alla fall om jag tänker på mina tidigare erfarenheter av de två fabrikaten och just stryktålighet.

mvh Danne

Så du skulle ha köpt Leupolden av dom där 2?

Publicerat

RW...

mvh Danne

Som du själv skriver så känns Zeissen bättre i mekaniken och om du läser vad jag skrev så anger jag också att jag inte gjort nån form av långtidstest d v s Leupolden kanske kan hålla längre, det vet jag inte.

Däremot undrar jag om man ska dra för långtgående slutsatser av Leupolds äldre produktion jämfört med dagens för mycket av dagens Leupoldprodukter är tillverkad i låglöneländer typ Kina. Å andra sidan tillverkas Zeiss av låglöneländer i europa som Tjekien (Meopta?) och Ungern men för mig känns det mer förtroendeingivande med europeisk tillverkning.

Publicerat

Ja, Leupolds lågprisserier gjorde mig inte så glad, som användare av fabrikatet sedan tidigt 80-tal...

F.n. finns faktiskt inte en enda Luppy i vapenskåpet.

Jag dyngade ner på Zeiss Duralyt i en annan tråd, men nu får jag nog revidera mig.

Har kollat i några fler Duralyt nu och de var mycket bättre.

Så antingen är produktionen ojämn eller så råkade jag titta i ett par rasselexemplar i våras.

Men om du väljer Duralyt så försök att få titta i det tilltänkta först...