Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

hundar som skäller

Featured Replies

Publicerat

Har mina hundar i hundgård när jag jobbar kom hem idag så klagade en granne att de skällt under dagen. Min fråga är vad gäller får mina hundar skälla på dagen?

Publicerat

Hejsan !

Svar: Nej dina hundar får inte stå och skälla yla etc så att dina grannar / närboende störs. Hur mycke får de "leva om", hur ofta får de "leva om" undrar du då säkert = Det avgörs från fall till fall. Det är i regel kommunen miljö- och hälsoskyddskontor eller liknande som dina berörda grannar kan kontakta för att få en bedömning av störningen från dina hundar. Det finns prejudicerande (vägledande domar) ärenden som har varit uppe i högsta instans rörande just skällande hundar och grannar som störs av dem.

Mitt tips: Tala med din granne och andra grannar för att höra vad de anser om dina hundar och de ljud (skall, ylande etc) som kommer från dina hundar i hundgården. Försök tillmötesgå dem för att minska störningarna från hundgården. Det är kanske vissa tider som dina grannar störs sig mer på att dina hundar skäller (att de vaknar på morgonen / att de får sin nattsömn störd)etc.

(Har arbetat i många år som miljö- och hälsoskyddsinspekör- bla med just sådana här ärenden)

MVH: Tjäder

Publicerat

Tydligare svar än sådär kunde du inte få. :)

Vill bara säga, vilket tråkigt och besvärligt problem.

Hundgård är i många fall en förutsättning för att kunna ha hund, just genom att man oftast måste lämna dem hemma under arbetstid. Hoppas det löser sig!

Publicerat

Hejsan !

Svar: Nej dina hundar får inte stå och skälla yla etc så att dina grannar / närboende störs.(Har arbetat i många år som miljö- och hälsoskyddsinspekör- bla med just sådana här ärenden)

MVH: Tjäder

Tydligare svar än sådär kunde du inte få. :)

Innan du målar fan på väggen så ska du ta reda på hur mycket din hund EGENTLIGEN skäller.

Har själv blivit anmäld miljökonter om mina hundar. Men när miljö- och hälsoskyddsinspektören hade varit på besök så hittade hon inget att klaga på.

Publicerat
  • Författare

Innan du målar fan på väggen så ska du ta reda på hur mycket din hund EGENTLIGEN skäller.

Har själv blivit anmäld miljökonter om mina hundar. Men när miljö- och hälsoskyddsinspektören hade varit på besök så hittade hon inget att klaga på.

Frågade närmsta grannen som var hemma han tyckte inte det var så farligt som den som klagade...

Publicerat

Har också grannar som har synpunkter på att mina hundar skäller ibland. Oftast när det går någon hund förbi, eller någon grannkatt som far och strycker. Minna skäller när dom ser något, och står inte och tom boffar hela tiden.

Jag nämde lite försynt att det var deras katter som hetsade mina hundar. Ska dom rasta sina hundar varför göra det i närheten av mina? Samt att jag lite försynt nämde att deras gräsklippare som snurrar igån kl8-9 på morgonen, kan störa min "nattsömn", då jag vissa veckor lägger mig runt 0430.

Samt att i direkt anslutning till min tomt har vi ett grillställe där grannar kan samlas för att festa bla under semestern trots att jag har någon vecka kvar till ledighet.

Så om grannarna lyssnar lite mindre på mina hundar, så störs inte heller jag så mycket av deras aktiviteter.

Hör inget från grannarna nu, ej heller från deras barn(Barn brukar spegla bra vad som det pratas om i hemmet)

Jag försöker att släppa ut hundarna sent 8-9 nångång ibland inte före 11. Sen tar jag ofta in dom någon gång mellan 14-17. Ibland om vi åker bort under kvällen kan dom få vara ute tills rätt sent.

Tror att man lite generellt kan säga att om hunden står och skäller utan avbrott, då får du problem.

Skäller hunden i några minuter lite då och då under dagen, så hör det till vad man får störa.

Har du en hund som skäller på natten eller tidigt på morgonen(22-07), då har du också problem.