Publicerat Februari 26, 200521 yr i hur stor utstäkning använder ni slug ? eftersök eller även till jakt ? hur många slug skjuter ni per år ? hur påvärkar blyfödbudet slug, blir masiva koppar slug eller ? vilka slug tillvärkare/typer föredrar ni ?
Publicerat Februari 26, 200521 yr Använder inte slug överhuvudtaget. Jag kan inte se några fördelar med slug jämfört med halvautomatstudsare. Framförhållningen blir dubbelt så stor om man kör med slug. Har slaktat många vildsvin som haft helt oskadda slugkulor i skinkorna. De har bara blivit inbäddade i köttet och inte deformerats ett dugg. Då rekommenderar jag en halvautomatstudsare med öppna riktmedel eller en aimpoint. Då blir man giftig ;D
Publicerat Februari 26, 200521 yr Håller med jägmästaren i mycket Dock använder jag slugg i drillingen under efterök på gris då risken för kulsplitter i min TJT är försumbar om man måste skjuta i en salixodling exempelvis
Publicerat Mars 1, 200521 yr jag annser att slug kan vara jättebra eller jättedålig beroende på användningsätt på eftersök så funkar det bra för mej, bla älg, rå. gris. men det är inte allena rådande utan skall användas med omdömme' mvh. samme
Publicerat Mars 2, 200521 yr Enda gången jag behövt använda slug är på eftersök efter dovhjort. Det gick fint..
Publicerat Mars 2, 200521 yr Håller med jägmästaren i mycket Dock använder jag slugg i drillingen under efterök på gris då risken för kulsplitter i min TJT är försumbar om man måste skjuta i en salixodling exempelvis Tycker du ska ta och provskjuta dina slug genom en kvistskärm. Det gjorde vi vid en eftersöksträff för något år sen, resultatet kan var lite skrämmmande.
Publicerat Mars 2, 200521 yr Jo givetvis men med skothåll på 2-3 meter som det rör sig om är det mycket bättre än med "vanig kula" samt att det inte blir splitter som jag tidigare nämde
Publicerat Mars 2, 200521 yr Ja på 2-3 m så har det ju inte någon betydelse. Men att det inte skulle bli något splitter är inte riktigt vad vi kom fram till. Vi sköt genom en tunn kvistskärm på ca 10m håll och hade satt upp en stor pappskiva några meter bakom. Det såg ut som någon kasta grus på pappskivan.
Publicerat Mars 2, 200521 yr Jo givetvis följer det med träbitar om man skjuter igenom träpinnar Provade ni med blyspettsammo med ??? Hade ni en levande hund bakom ???
Publicerat Mars 2, 200521 yr Jo vi provsköt med olika kl1 kalibrar också och sluggen var iallafall inte bättre än vanliga halvmantel. Visst var det en del träflisor också, men helt klart är att slugs splitras rätt lätt.
Publicerat Mars 2, 200521 yr är man rädd för splitter så testa en 405grs blykula som är seghärdad den håller för det mesta jag föredrar den kulan på eftersök i 45-70 mvh. samme
Publicerat Juni 30, 200520 yr är det så att man tycker att sluggen splitras gå över till brenneke istället.. då har du en massiv blyklump istället.