Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad är skillnaden på Browning 425 & 525

Featured Replies

Publicerat

Viss prisskillnad mellan Browning 425 & 525, men vad är den faktiska skillnaden mellan dessa två bössor?

Publicerat
  • Författare

Vad jag fått fram av lite google-fu:

Citori är en platform för Browning bockar sedan 1973. Modellerna 325 (1993), 425 (1995) and 525 (2002) är variationer på Citorin, oftast med nya finesser för lerduveskytte.

En annan beskrivning är att det är produktionsoptimeringar som gjorts mellan modellerna.

Publicerat

Citori är en platform för Browning bockar sedan 1973. Modellerna 325 (1993), 425 (1995) and 525 (2002) är variationer på Citorin, oftast med nya finesser för lerduveskytte.

En annan beskrivning är att det är produktionsoptimeringar som gjorts mellan modellerna.

Produktsoptimeringar = bygga billigare oftast.

Bössorna har blivit betydligt billigare med åren pga ändringar i produktionen samt lite enklare konstruktioner på vissa områden.

Jag skulle vilja påstå att en B525 inte har samma kvalitet som en B325.

Det som dock är intressant att de nu framöver kommer att ha backbored samt Invector + som standard för B525 serien framöver! :wub:

Publicerat

Nu ska man vara lite försiktig med att googla amerikanska siter för Browning ROW-produktion, de skiljer nämligen en hel del mellan vad Browning ber Miroku göra för USA och för resten av planeten.

Citori är vad amerikanerna kallar det som efter B25, för oss andra är det en väl enkel beskrivning eftersom vi har en massa FN gjorda bössor som amerikanerna inte har en aning om finns......

Produktsoptimeringar = bygga billigare oftast.

Bössorna har blivit betydligt billigare med åren pga ändringar i produktionen samt lite enklare konstruktioner på vissa områden.

Jag skulle vilja påstå att en B525 inte har samma kvalitet som en B325.

Det som dock är intressant att de nu framöver kommer att ha backbored samt Invector + som standard för B525 serien framöver! :wub:

Man brukar säga att 325 var den sista med chopperlumppipor, men det är inte riktigt sant - det finns 325:or med pipblock. Och det finns 425:or med chopperlumppipor - 425 Waterfowl.

Sedan säger man att 325 var den sista modellen där man tillåter olika baskyler beroende på modell, men det är jag en smula tveksam till - jag har inte sett att det skiljer nämligen. Men för att veta måste man strippa baskylen och väga den - så kul är det inte.....

425 är sedan betdyligt sämre gjord än 325 som för det mesta har gravyr med lite handpåläggning som kan se ganska bra ut. 425 är direkt ful om man jämför med en sygg handgjord gravyr.... 525:an är faktiskt i många aspekter ett litet steg upp från den erbarmligt ulsa gravyren 425:an.....

Skillanden mellan 425 och 525 är att man införde en lite annan design på hanen (införd på en del 425:or med) som ska ge ett bättre tryck och att man hastigt och lustigt införde 4 olika kolvar som standard. Och naturligtvis en ny maskinfräst gravyr.....

Så frågan hur man ska se på Brownings modeller 325/425/525? Jo som man ser på Berettas 686-serie. Medan Beretta släpper en ny variant på typen - gravören slant med sickeln, vi kallar den 686 Improved Pigeon Sporting - så "återföder" FN B25 med viss periodisitet med ett nytt prefix. Och så kan dra i gång försäljningsvalsen om den nyutecklade modellen.....

Men liksom 686 så har x25 sett lika dan ut på insidan sedan hedenhös, det enda man kan säga med säkerhet är att kvaliteten sjunkit med tiden. I synnerhet på de lite roligare modellerna, på en 325:a är det vackert på insidan av en C3, i dag är en heritage bara uppsminkad från standardmodellen med gravyr och lite roligare trä - men i maskinrummet ser det ut som vanligt. Ett rent jävla skådebröd!

/T

Publicerat

Men liksom 686 så har x25 sett lika dan ut på insidan sedan hedenhös, det enda man kan säga med säkerhet är att kvaliteten sjunkit med tiden. I synnerhet på de lite roligare modellerna, på en 325:a är det vackert på insidan av en C3, i dag är en heritage bara uppsminkad från standardmodellen med gravyr och lite roligare trä - men i maskinrummet ser det ut som vanligt. Ett rent jävla skådebröd!

/T

Ursäkta OT... men gäller den senare delen av omdömet även 686?

Publicerat

Ursäkta OT... men gäller den senare delen av omdömet även 686?

Ja

/T

Publicerat

Ja

/T

Lite OT men alltid intressant att läsa när du skriver om hagel bössor. Skulle vara intresserad av en listning av 686:or när jag har en själv. Men kanske i en annan tråd.

Publicerat

Lite OT men alltid intressant att läsa när du skriver om hagel bössor. Skulle vara intresserad av en listning av 686:or när jag har en själv. Men kanske i en annan tråd.

En listning finns i grannkanalen

/T

Publicerat

En listning finns i grannkanalen

/T

Tack!