Publicerat Juli 2, 201114 yr Var ut och byggde älgtorn idag. Ungtiken fick följa med. När tornet var färdigt så åkte vi en sväng runt markerna. Vid ett vägpass så står det en kviga. Jag parkerar bilen och sätter på spårselen på tiken. Hon tar upp spåret och vi lullar ut bland blommor och blader! Efter ca 45 minuter och ca 3km spårande så avbryter jag. Var rätt trött redan efter tornbygget.... Samt att jag redan skjutit fram middagen 1 timme, förutom spårtiden. Tiken gav lite motvilligt med sig, för hon ville verkligen fortsätta! Jag var lite tveksam på vad hon höll på med vid några tillfällen, men vi behövde inte gå många meter innan jag var övertygad om att hon följde spåret. För det dök upp färska klövavtryck med jämna mellanrum(beroende på terrängen). Jag är säker på att hon vid något tillfälle var osäker på vart spåret var, för hon ringade för att dra iväg igen när hon hittade rätt. Vid något tillfälle så kunde faktiskt kvigan skymtas och höras. Må tro att jag var glad att jag hade handskar på mig då. För jädrar vad sugen tiken var att få springa efter, nu när vi kommit så nära! Kanske 30-50m ifrån. :wub: En liten undran? När ni spåratränar efter levande vilt, när och hur avbryter ni spårandet? Har fundering på att gå älgspårprovet i höst med henne, så träna spårning behöver jag göra. När vi spårar i ett blodspår så finns det ett avslut på spåret, där "belöningen" för gott arbete finns. Men när man spårar levande älg, så finns inget naturligt avslut. Hur ska man belöna när man bryter spåret? Man vill att hunden ska känna att den har gjort ett bra arbete, men jag vill inte att hunden ska få belöning för ett avbrutet arbete. Dvs belöna när hon slutar följa spåret.(Om ni förstår hur jag menar!?)
Publicerat Juli 3, 201114 yr Hej har funderat på samma sak. men ja brukar köra på färska spår med min tik så länge hon tycker de är roligt, och att inte terrängen är allt för jävlig, de ska vara lätt att spåra så hon fattar va de handlar om. ju duktigare hon blir, destå längre kan ja följa, va ute nu i vintras och spåra lodjur i 2 timmar, men längre är de ingen ide att följa. älg kan man ju gå på om man kommer rätt.