Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Första inskjutningen av NF NXS 5.5-20x56

Featured Replies

Publicerat

Hejsan,

Idag var det äntligen dags att skjuta in nya kikarsiktet. Gick enkelt att skjuta in och targetrattarna gjorde mycket exakta ändringar! Är verkligen supernöjd med kikaren.

Vid 100m vallen vid inskjutningen:

imag0926.jpg

Jag förflyttade mig sedan till 300-m vallen.

Vind: ca 3m/s 90 grader

Temp: 18-19 grader

Avstånd: 300m

E: 1,6Mil

W: 0,3Mil

Grupp 1

tgtgfx2.jpg

Spridning: 9,2 cm

Genomsnitt från mitten: 4 cm

Gruppbredd: 3,7 cm

Grupp höjd: 9,1 cm

Grupp 2

tgtgfx3.jpg

Spridning: 3,9 cm

Genomsnitt från mitten: 2 cm

Gruppbredd: 3,7 cm

Grupp höjd: 2,7 cm

Grupp 3

tgtgfx.jpg

Spridning: 15,3 cm

Genomsnitt från mitten: 7 cm

Gruppbredd: 7,2 cm

Grupp höjd: 15,1 cm

Trötthet? Okoncentration? Aja ska väll egentligen strunta i den sista gruppen...

Äntligen känns det som att kikaren verkligen uppfyller sitt syfte!

Publicerat

Ser att du får lite höjd spridning ligger pipan fritt ordentligt i fram ?

Annars ser det fint ut grattis te en fin kikare :D

Mvh.

Publicerat
  • Författare

Ser att du får lite höjd spridning ligger pipan fritt ordentligt i fram ?

Annars ser det fint ut grattis te en fin kikare :D

Mvh.

Ska nog ta och kolla det... Remington 700 CDL är ju inte friliggande orginal så det är slipat. Men bör nog slipa något mer längst fram. Ska göra det inför nästa dag på skjutbanan!

Tackar så mycket. Riktigt nöjd kan jag lova!

Mvh

Publicerat

Ska nog ta och kolla det... Remington 700 CDL är ju inte friliggande orginal så det är slipat. Men bör nog slipa något mer längst fram. Ska göra det inför nästa dag på skjutbanan!

Tackar så mycket. Riktigt nöjd kan jag lova!

Mvh

Är det lite för tight i fam o du belastar benstöden o det är stumt under så kan pipan klappa till stocken om det är tight i fram.

Du kan kolla genom att hålla i pistolgreppet o slå lite löst mot framstocken klappar stocken i pipan så är det lite för tigth.

Mvh.

Publicerat
  • Författare

Är det lite för tight i fam o du belastar benstöden o det är stumt under så kan pipan klappa till stocken om det är tight i fram.

Du kan kolla genom att hålla i pistolgreppet o slå lite löst mot framstocken klappar stocken i pipan så är det lite för tigth.

Mvh.

Har testat att klappa till lite och det är för tight... Fram med sandpappret igen då! :angry:

Mvh

Publicerat

Grupp 2 var ju riktigt fin :rolleyes:

Jag tror din höjdspridning beror på rekylupptagning och/eller "pod jump" (ojämnhet i förbelastning av benstöden i kombination med eventuellt "för hårt" underlag).

Publicerat

Jag tror din höjdspridning beror på rekylupptagning och/eller "pod jump" (ojämnhet i förbelastning av benstöden i kombination med eventuellt "för hårt" underlag).

Kan vara andningen också... Skjut i slutet av din utandning varje gång.

Publicerat
  • Författare

Ja det tycker jag också! Jag var iväg idag och kollade egenprecisionen på bössan och fick inte in några skott under 5cm. Så jag slipade ner runt pipan så det blev rejält friliggande och det gjorde verkligen skillnad!

Såhär såg det ut.

imag0956.jpg

Dock så är stödet på 100m vallen värdelös. Så inskjutningen är inte alls klar än. Men drog iväg några skott utan att bry mig om var det träffade utan för att se grupperna. Som vanligt slängs skott nr 2 alltid iväg... Kan ju som sagt bero på andning, dåligt stöd, dåligt avtryck m.m.

Men friläggningen gjorde verkligen skillnad. Spridningen på grupp 3 var ca 3cm, 6st skott varav 2 hålihål. Undrar då hur det blir med 100% stöd? Ska höra med skyttegillet och se om det kan fixa en bänk där man kan vila kroppen mot!

Kan vara andningen också... Skjut i slutet av din utandning varje gång.

Det tror jag absolut kan vara en av detaljerna! Brukar skjuta precis vid halva inandningen. Men ska testa detta istället. Har fått lära mig det på något hemsida...

Mvh

Publicerat

Stog utanför huset och hörde att det smällde borta på banan, tänkte att det säkert skulle komma en uppdatering i den här tråden under kvällen. Glöm inte bort att PM:a telefonnumret till gillet.

Publicerat

Klockrent :D

Mvh.

Publicerat
  • Författare

Stog utanför huset och hörde att det smällde borta på banan, tänkte att det säkert skulle komma en uppdatering i den här tråden under kvällen. Glöm inte bort att PM:a telefonnumret till gillet.

Härligt! Jag har ej kvar pappret med fakturan... Ska höra av mig direkt till jaktledaren och se om han har nummret! Du får komma förbi någon dag tycker jag ^_^

Mvh

Klockrent :D

Mvh.

Absolut! :D

Mvh

Publicerat
  • Författare

Är det bara jag som ser något gemensamt på dessa tavlor?

imag0958.jpg

imag0962.jpg

imag0959.jpg

Mvh