Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kolv (KKC, GRS eller syntet)

Featured Replies

Publicerat

Jag har länge funderat på en ändrad eller ny kolv. Den sako varmint jag har (10+ år gammal, vänster 6.5x55, L691) tycker jag har ett för flackt och för långt grepp för mina händer, annars är jag nöjd med den. (Jag bor i Luleå och här finns inte de kolvar jag tittar på att tillgå så jag frågar här i stället.)

Visst finns det McMillan och andra leverantörer av bra kompositkolvar, jag har fått flera goda tips om sådana. Problemet är att jag inte vill köpa utan att först känna på dem. Någon gång har jag för mig att jag kännt på en KKC-kolv som var behaglig. (www.kkc.no, se bild tex på http://www.thehighroad.org/showthread.php?t=528133&page=2) Dessa går att få blanka så att man senare kan fräsa in mejkanismen, samma sak gäller för GRS-stockar (http://www.grodasriflestocks.com/?cID=2468) Ingen av dem gör färdiga kolvar för min Sako.

Har någon några erfarenheter av dessa kolvar? Personligen lockas jag mest av KKC (jämfört med GRS) av någon anledning, de är lättare och ändå justerbara.

Jag har svårt att tro att det fins någon större risk att en plastbäddad KKC-kolv slår sig pga ändringar i temperatur eller luftfuktighet, är det rätt bedömt? (Klart att viss risk finns jämfört med en syntetkolv tex. McM, Manners, PSE osv. men risken är väl inte stor)

Jag kan gärna tänka mig alternativ i syntet om någon vill föreslå något intressant. Någon som har alternativ? McMillan A3 sporter har visst kommit ut nyss.

MVH/ Magnus

Publicerat

Kände på en Blaser med monterad KKC kolv för någon dag sedan, blev helt såld.

Nu är det ju för visso till en Sako som din ska vara, men känslan bör ju vara densamma.

Tyckte som sagt att den låg perfekt i händerna och vid liggande skytte gick det anpassa den väl för skytten.

Första intrycket var att bössan såg klumpig ut men tvärt om så tyckte jag den var förvånadsvärt " lätt" och smidig med tanke på setupen.

Det enda minuset som jag kunde hitta var en lite snål justermån på kolvkammen, med den zeiss 6-24x56 som var monterad fick jag inte riktigt den kindkontakten som jag ville även om den var i maxläge.

Överväger ändock en dylik till min Blaser.

Mvh/Joacim

Publicerat

Håller med Joacim, KKC är grymt sköna och trevliga!!! Blir åtminstone 1st inom närmsta framtiden........

Publicerat
  • Författare

låter positivt!

Publicerat

Jag har en kkc stock och jag är väldigt nöjd :wub:

Bakkappan är dock hård som en gummiklubba vilket resulterade i öm axel, och att en ljuddämpare monterades.