Hoppa till innehåll

Kannadagäs


Stoofie

Recommended Posts

Hallå, tänkte höra om det är tillåtet att skjuta kanadagässen som sitter nere på badet nedanför mej på kvällarna.. Dom har skitat ner så man vill inte gå barfota förns man kommer på bryggan. så jag tänkte höra om någon här har koll om man får skjuta dom utan något tillstånd från länsstyrelsen eller ska man kontakta mark ägaren?

Mvh:Christoffer

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Får skrämma iväg dom riktigt ikväll så dom inte sätter sig där något mera blir nog bäst så men sätter dom sig där efteråt så får jag kontakta länsstyrelsen och fråga hur jag ska gå till väga!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

"16) Om det behövs för att förebygga skada, får kanadagås som uppträder vid fält med oskördad gröda eller som orsakar sanitär olägenhet jagas"

Jag har gjort tolkningen att kanadagäss som skitar ner på en strand orsakar sanitär olägenhet och därför får jagas. Om du jagar dom nu så kom ihåg att rikta in dig på ungfåglarna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns inget hinder för att skjuta gässen för att hålla dom borta från stranden. Ta din 222:a vetja!

:a

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Jag lånar den här tråden. Jag har fått förfrågan att hjälpa till med skyddsjakt på kanadagäss. Det är en samfällighet som har en badstrand/båtplats där de ha problem med att gässen skitar ner. Nu undrar jag vad som behövs i tillståndsväg. Som jag tolkar detta så behövs det inget särskilt tillstånd.

http://www.lansstyrelsen.se/gavleborg/Sv/djur-och-natur/jakt-och-vilt/kanadagas/Pages/default.aspx

Är det något jag missar? Sedan vill de att jag jagar på våren/försommaren men det inser jag att det är mitt i häckningen vilket kanske inte är så lyckat tänker jag? När är det egentligen bäst att jaga? De vill ju förstås helst att jag ska jaga innan nästa sommar så de kan utnyttja sin strand då de har haft stora problem den här sommaren.

Till sist vill jag säga att jag är ny på det här med jakt och frågar därför här så att jag inte gör något korkat eller olagligt. Antagligen kommer jag att ta hjälp av någon mer erfaren när det blir dags men jag tänkte att det kan vara bra att förbereda sig lite.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det inte planlagd mark så gäller skyddsjakt på enskilds initiativ.

 

Då kanadagåsen ruggar från slutet av juni till sista juli så gäller det att ha skjutit bort de individerna innan som orsakar problem, då det garanterat inte kan komma några nya under den perioden.

 

Finns inget som producerar sådana enorma mängder skit som ett antal kanadagäss med ällingar....

 

/Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret! Jag har en följdfråga, hur vet man om det är planlagd mark? Sedan angående tiden så är det alltså ok att jaga i maj och början på juni?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ring din kommun och kolla.. Är det planlagd mark så är det kommunens egna skyttar som löser det. Men jag tvivlar på att ett sommarstugeområde är det. Bäst är väl iofs om föreningen ringer kommunen och kollar.

 

Ang tiden så är det väl bara att hålla koll, när gässen kommer så är det bara att dra på dem. Har rätt bra erfarenheter av det, en rejäl påskjutning så håller de sig borta sen. När de fått ungar så kan de komma åter och då är det bara att ge sig på dem igen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...