Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Browning A / Xbolt 30-06 /308

Featured Replies

Publicerat

Hejsan, jag blev klar med jägarexamen nu i lördags och har funderat på vilken hagel och kula jag ska ha, men bestämde mig för att satsa på en Kula först iaf.

Det lutar mot en ny Browning A alt X-bolt. antingen i 30-06 eller 308.

Det jag inte riktigt vet, är vad som är att föredra,vad finns det för/nackdelar med dom olika kaliberna ? priser rekyler osv?

Sen undrar jag också om detta med optik, kan jag ex köpa ett Bushnell 1.5-6x42 Trophy Belyst för 3000:- och sedan bara köpa tillhörande fästen ( vart man nu hittar det ) sedan ut å öva?

När jag blev klar med examen så har det uppkommit fler frågor än vad jag hade innan jag tog den. :)

Hoppas min tanke kommer fram i det kluddiga skrivandet.

/Johan

Publicerat

Personligen tycker jag att den gamla A-bolt gav ett bättre helhetsintryck.

X-bolt är en smidig och lätt studsare, men onödiga plastdetaljer drar ner intrycket, tycker jag själv.

Men det är absolut inget dåligt köp, den verkar få bra betyg vad jag har läst.

Ett bra alternativ är ju Tikka T3. (Skjuter tätt, men ännu mer plast...)

Men det finns mycket att välja på för de pengarna, både nytt och beg. Så titta runt lite på olika handlares hemsidor.

Inga problem att montera Bushnell Trophyn. Men jag hade kanske tittat på ett smidigt och erkänt pålitligt sikte med en tums tub istället.

T.ex Leupold, Bushnell Elite eller Sightron. Ett sådant passar bättre på en smidig X-bolt.

Sen är det bara ut på banan och damma på...

Och så kan du börja spara till ett belyst kikarsikte av hög kvalitet.

Ovanstående är alltså mina egna idéer. Du får säkert flera ;)

Publicerat
  • Författare

Lagt handpenning på en ny A-bolt och ska lämna in ansökan på måndag, men blev lite fel information i butik så jag måste ha kvitto på skåpet jag ska förvara vapnet i, så det blir till att införskaffa det i helgen:)

Ang optiken så hade dom en 2,5x10-56 belyst från nikon, för 8000 , men känner att det e lite saftigt, hade verkligen uppskattat lite tips på en kikare för ca 3-5000..

Det ska vara en allround kikare, det kommer bli jakt på gris rådjur älg och allt annat tänkbart vilt, och i samtliga jaktformer.

Hoppas få lite tips och tankar då detta är en ren djävla djungel för en nybörjare.

Publicerat

Jag köpte ett budget sikte för 3700kr när jag började jaga för att ekonomin inte tillät, det är ett Nikon stirling diamond 3-12x56 och det har funkat i klockrent i kallt,varmt och blött. Först satt det på en 30-06 sen nu på min .222a skjutit jättemycket med det och är helnöjd, men när plånboken tillåter så blir det ett märkessikte för sakens skull ;) Vet att många här skriker rakt ut nu för diskussionen har varit uppe förr men det är mina erfarenheter. om du inte törs chansa så köp ett beg sikte av bättre märke. MVH

Publicerat

Tjena

Grattis till jägarexamen!

Jag skulle nog försökt hitta ett bra begagnat sikte av något av dom mer kända märkena.

Vilken kaliber blev det?

Tobbe 7

Publicerat
  • Författare

tackar!

Ja alltså det e ju svårt att veta vad som e bra för en billigare slant, men kollade upp ditt sikte du föreslog, och det verkade ju onekligen prisvärdigt, men det kommer ju dock från mig som inte har en susning:)

funkar 3x-12 56 bra till alla jaktformer? vill kunna ta rådjur från inte allt för långa avstånd, även gris på "korta" avstånd, samt älg på lite längre e väl tankarna. :) så frågan e väl, hur är siktet i sådan utforming i allround jakt ?

Tobbe7

Jag kan förstå din tanke ang begagnad optik, men hur fungerar det med garanti osv? följer det enbart första köparen eller följer det med optiken i sig?

jag känner att jag har större chans att ta en fight med en affär än en privatperson om man inte skulle vara nöjd / lurad osv.

Det blev en 30-06

Publicerat

hej

3x12-56 kommer nog fungera till det mesta.

Har du bara kvitto från inköps stället,så borde garantin gälla.

Men det finns ju även begagnade sikten i torsbo.

Jag köpte ett meopta 3x12-56 för två år sedan,men trivdes inte med det siktet.

Så nu har jag ett leupold sikte som jag trivs kanon med.

Det är bara å prova sig fram,det viktiga är att det känns bra.

Tobbe 7