Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Byta Drilling mot kombi?

Featured Replies

Publicerat

Har idag en merkel Drilling i 12/12 7x57R som jag är nöjd med förutom att den är lite tung. Den har ett Aimpoint i fyrfotsmontage som funkar kalas. Andvänder den när jag går med hund (wachtel & Drever) och brukar rasta den på banan ibland då de blir skeet och pappälg.

Tanken är att byta till en blaser BBF 97 i 12/76 8x57R Som har spänntangent vilket jag gillar med min R93

+ Merkel

Skjuter kalas

2 hagelskott

Skottfast montage

- Merkel

Tung

Dyrt med nytt montage

Säkringen

+ Blaser

Lätt

Spänntangent

Snabbmontage

- Blaser

1 hagel skott

priset 30000

Så hur hade ni Gjort?

Bössan ska andvändas vid jakt med hund och vakjakt på gris och eftersök

Mvh S

Publicerat

Den extra hagelpipan är en lätt börda att bära enligt mig. 30 får du knappast för merkeln, och att då bli skyldig för att begränsa sig är inte ett val som jag gjort. ;)

Publicerat
  • Författare

Såg precis att jag hittat på en vildkatt 8x5r :wacko::o

Publicerat

Drilling alla gånger :wub:

Om du vill lägga ca 30k på en kombi titta efter någon drilling med späntangent i kaliber 20 istället!

Jag gav 29k för min med spänntangent i kaliber 20 plus rödpunkt. Den väger ca 3.1 kg

Publicerat

Behåll drillingen och lägg pengarna på ytterligare ett montage för ett sikte till vakjakt.

Publicerat

Har idag en merkel Drilling i 12/12 7x57R som jag är nöjd med förutom att den är lite tung. Den har ett Aimpoint i fyrfotsmontage som funkar kalas. Andvänder den när jag går med hund (wachtel & Drever) och brukar rasta den på banan ibland då de blir skeet och pappälg.

Tanken är att byta till en blaser BBF 97 i 12/76 8x57R Som har spänntangent vilket jag gillar med min R93

+ Merkel

Skjuter kalas

2 hagelskott

Skottfast montage

- Merkel

Tung

Dyrt med nytt montage

Säkringen

+ Blaser

Lätt

Spänntangent

Snabbmontage

- Blaser

1 hagel skott

priset 30000

Så hur hade ni Gjort?

Bössan ska andvändas vid jakt med hund och vakjakt på gris och eftersök

Mvh S

Är själv hundförare & mitt dagliga vapen är en lite äldre Merkel drilling i kaliber 20/20/6,5x55.

Hade tidigare en Merkel i 12/12/7x57R som var lite tung att släpa på så jag förstår det skälet att vilja byta.

Däremot så är skillnaden mellan 7x57R & 8x57IRS obetydlig det kan ha en viss betydelse på de största galtarna men ...

Separat kulspänning tja, som hundförare går man ofta med bössan bruten i armvecket (åtminstone jag) då spelar det inte så stor roll.

Det finns idag massor av lite äldre smidiga drillingar på begagnad marknaden inklusive vapen med separat kulspänning titta efter en sådan.

Men som sagt separat kulspänning nja .....

//Lasse D.

Ps jag betalade för några veckor sedan 5000 för extra ringar till hakmontaget på min dubbelstudsare för några veckor sedan.

Publicerat

Om du inte har haft kombi och jagat med tidigare så betänk att det stora flertalet går från kombi till drilling just pga avsaknaden av en hagelpipa. Jag har växlat från en blaserkombi till en drilling och det är inget jag ångrar...

/Håkan H

Publicerat
  • Författare

Om du inte har haft kombi och jagat med tidigare så betänk att det stora flertalet går från kombi till drilling just pga avsaknaden av en hagelpipa. Jag har växlat från en blaserkombi till en drilling och det är inget jag ångrar...

/Håkan H

Hade en klass 1 kombi innan och har en klass 2 kombi nu.

Mvh S

Publicerat
  • Författare

Problemet är att det bara är en drilling som har spänntangent som spänner alla 3 pipor och de är blaser d99 som börjar på 49000 och uppåt. Mig vetligen är de den enda. Men de kanske finns fler eller?

Känns som drillingen få stanna en säsong till sen får vi se.

Mvh S

• 5 months later...
Publicerat
  • Författare

Då är nog drillingen borta! Med viss saknad :mellow: Får se hur det blir. Säsongen är snart slut så får väll köra studaren på dem uppdragen som blir.

S.

Publicerat

Själv så stod jag i valet och kvalet att köpa en instickspipa i klass III (helst en 22 Hornet) till drillingen (Sauer & Sohn 3000 16/70-16/70-7X65R) eller ej då jag tyckte att kulkalibern var i överkant till skogsfågel. Dock fick det bli en klass III-kombi som komplement då jag hittade en Heym 22 i 16/70-22 Win.Mag. med vridmontagebas till rätt kurs, 2700:-. Det som vägde över förutom det ekonomiska skälet var att det skulle bli lite för bökigt att skjuta in siktena på drillingen efter urmontering av instickspipan då jag inte ville göra avkall på det extra hagelskottet under drevjakt på hare och rådjur. Sålunda var en bössa för respektive jaktform mer optimalt för min del..