Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

"Bärmes" för vapen / ryggsäck för vapen eller liknande

Featured Replies

Publicerat

Hejsan !

Jag vill få tips på ryggsäckar / "vapensäckar" / skidskytteutrusting eller dylikt så att jag kan obehindrat bära min bössa på ryggen. Gärna länktips på där de säljer sådan utrustning.

MVH: Tjäder

Publicerat

Jag har använt & använder fortfarande en Fauna räven och är väldigt nöjd, hoppas länken funkar.

http://www.fauna.se/holstersackar.html

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat

Jag har använt & använder fortfarande en Fauna räven och är väldigt nöjd, hoppas länken funkar.

Jag tänkte köpte, men tordes inte. Denna modell av säckar lägger väl alltid en viss spänning på kikare/montage?

Har man en vettigt byggd rygga med bra remfästen går det att spänna fast studsarn ordentligt utanpå säcken.

Publicerat
  • Författare

Tack för tipset !

Publicerat
  • Författare

Hejsan !

Finns det inga fler tips på bra utrustning ?

Publicerat

Jag har en JahtiJakt hölsterryggsäck, den ser väl mer eller mindre ut exakt som den från Fauna.

Eh, kanske ska lägga till att den fungerar helt ok, använt den både för min tvådelade kombi på hösten och på vintern när jag åkt skidor. Dock rymmer den inte så mycket mer än ett par strumpor och lite mat.

Redigerad med Lagnis

Publicerat
  • Författare

Hejsan !

Tack för tipsen av de olika modellerna.

Publicerat

Jag skulle föreslå dig att titta på Eberlestock X1E som bland annat finns att köpa på Fritid & Vilmarksliv i Piteå.

Utöver gevärshölstret som rymmer min 308 med 50mm objektiv på utan att trycka över kikaren så har den en ficka för till exempel vätskeblåsa och ett stort fack som är delbart och några småfack utanpå. Jag rymmer allt jag behöver för två dagars jakt men den är ändå lätt nog att jag använder den även på korta jaktsvängar, var underbar i vinter när jag var på skidor i och med att den sitter som en vanlig vandringssäck på ryggen.

Skickad från min mobil

Publicerat

Denna köpte jag för något år sedan riktigt trevlig säck

http://www.bachpacks.com/products/detail.asp?PID=152&KatId=31&prodname=Hunter+40&Alpine

Finns en ficka som man kan bära bössan på säcken den kommer inte mot ryggen utan på utsidan av säcken vilket inte är optimalt för att bära just bössan men jag gillar säcken då den fungerar perfekt som kompromiss för både höstens jakt och toppjakt.

Publicerat

om man tänker sig enbart ett axelremsystem likt skidskyttarna, är det någon som har goda tips då?

Publicerat

Det beror ju lite på vilken nivå man vill lägga det hela på prismässigt och hur kräsen man är. Jag äger en väldigt slimmad ryggsäck som är skön att bära. Jag tog och sydde ihop ett jeansben som jag fäste längst ned på ryggsäcken och trädde ner kolven i och spände fast pipan längst upp på ryggsäcken. Går säkert att utveckla mkt med enkla medel. Går inte så bra att ta ur bössan med ryggsäcken på men jag skjuter ju alltid med den som stöd ändå.

Man kan tycka att jag e störd som "pulat" på med detta men jag tyckte det blev otroligt mkt bättre än att bära bössan i vanlig rem.

Publicerat

om man tänker sig enbart ett axelremsystem likt skidskyttarna, är det någon som har goda tips då?

Detta är den bästa jag hittat hittills, blir en sådan innan älgjakten, det ska fan till att älga runt med bössan i en enkelrem när man aldrig kommer åt att skjuta i drevet ändå ;)

Niggeloh bärrem

MVH/Jocke

Publicerat

Polaren avsåga att inhandla en Fauna på Elmia så vi pratade med Fauna, de visade upp en ny version av hölstersäcken med lite mer fickor och funktioner. Den skulle komma ut i handeln till jaktsäsongen. Polaren valde att avvakta tills den nya versionen kommer...

Publicerat
  • Författare

Hejsan !

Tack för svaren men en novis och okunniga fråga: Då man kör med ryggsäckar där bössan träs in i en ficka är det inte risk att kikarsiktet trycks ihop onödigt hårt ?

Var köper skidskyttar sin utrustning ?

Publicerat

Hejsan !

Tack för svaren men en novis och okunniga fråga: Då man kör med ryggsäckar där bössan träs in i en ficka är det inte risk att kikarsiktet trycks ihop onödigt hårt ?

På Eberlestock X1E är det inte nån fara, inte med en Sako Forester och kikare med 50mm objektiv i alla fall.

Skickad från min mobil

• 3 months later...
  • 3 years later...
Publicerat

Väcker en gammal tråd. Någon som vill mäta hur djup gevärsfickan är på sin Eberlestock? Från kanten uppe vid bärremmarna. Har ett ganska långt gevär...

• 2 weeks later...
Publicerat

Eberlestock har ett vapenhölster som man köpa löst och sedan fästa på vilken ryggsäck som helst (nästan). Kostar en 500 kr på ebay. Så lite att det blir momsfritt.

Publicerat

Hejsan !

Järnbolaget i torsby, hade skidskyttesele i några år och den är precis lika bra som man ser på tv.

• 4 weeks later...
Publicerat

Jag tog ett gammalt vapenfodral och lämnade till skomakaren så sydde han på fästöglor så ja kan hänga den på vilken ryggsäck jag vill

Bild kommer

//Christer

Publicerat

Jag skippar ryggsäcken å kör med Neverlosts dubbla remmar. Fikat har jag i ryggfickan på västen istället. :)

• 1 month later...
Publicerat

Nomera finns ganska många webbutiker som säljer bra ryggsäck mot billig peng.Googla bara på till ex armystar (Danmark) armygross (Sverige) Har köpt en i Sverige för endast 299kr 25l. Lycka till..