Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Permobjörn

Featured Replies

Publicerat

Flyttade dett ur min grisklövstråd.. har ju inte där o göra alls..

Tänkte att det kunde va intressant o höra andras upplevelser på de däringa hjulspektaklet.

Va alltså hos pervobjörnen igår....

När vi väntade på vår tur stod tiken på bakbenen vädrade o kunde inte hålla käft.. triggar ju o höra polarn skälla desutom..

Så gick vi in i inhägnaden o fram till där "spåret" började.

Där låg en liten oragne plastpåse o ett snöre markerade vägen fram där björndoftsspåret lagts ut.

jycken reste ragg o blev 10 cm hög...

Kopplade loss o försökte hetsa henne varpå hon blev skiträdd för påsen, stack bakåt och hittade ingången i hägnet så näste man på tur fångade henne..

In igen o gick några meter längs spåret o hon kröp fram med rest ragg o visade med all tydlighet att denna doften var totalt livsfarlig...

kopplade loss igen o hon gick några meter fram o drog sen rakt ut mot ingången o fastnade i staketet...:D

Hämtade idioten igen o vi gick fram kollade björnen.

Hon kom igång o vråla o det blev lite bättre efter hand. kallade in efter en stund o så fick hon sitta o lungna ner sig lite o så på igen o nu var det betydligt bättre.

hon höll respektfullt avstånd typ 15-20 m men va väl inne på 4-5 m nån gång.

Kallade in o bröt när hon lät..:rolleyes: som bäst.

Hon betedde sig som förväntat, exakt likadant har det varit med allt nytt. fast kanske inte visat så in i h-vete mycket respekt för en doft.

Hon va ju skiträdd när jag la första konstlade spåret o klöven va ju skitläskig..

Vid första skarpa dödsöket betedde hon sig liknande men ändå inte lika respektfullt så hon flydde.

Killen med permobilen hade björndoft på flaska, luktade i den o nog luktade det illa...

Antar att björndoftgrejen kommer från staterna, nån som vet var man köper sånt ?

Kunde va kul o lägga spår med det.

Skulle va kul o testa pervo björnen en gång till o se om trenden är dessamma.

Fast känner jag Blackie rätt så blir nästa möte helt annorlunda.

Om hon fick med en mentor vid första riktiga björnmötet så är jag rätt övertygad att hon gladerligen skulle jaga björn.

Skulle va intressant att prova, men om jag vill in o krypa på ev björnståndskall vet i fåglarna...:blink:

Publicerat

Tjena NS!

Testad också min plott på permobjörn i helgen! Troligen samma som din för de skulle visst på ditt håll sen.

Tyckte det gick bra, Han visade ju en helt annan respekt för björnlukten än för gris, dock utan att bli livrädd.

Oddsen för att det blir nån björnjakt är ju kanske inte så värst höga men det är ju ett bra sätt att lära känna sin hund bättre.

Ett litet filmklipp blev det också!

Mvh Jim

Publicerat

Skaffa dig en mer korkad hund, typ gråwachtel. Storjämtarna stod med rumpan som halsduk, mitt pucko började smågnaga på tarmarna. :D

Hade faktiskt en godkänd jakt senare på en nalle med tanke på att det var första gången och hunden var 1,5 år.

Tycker emellertid att permobil är bra sätt att introducera en hund för ett nytt vilt oavsett vad en del experter säger.

post-1031-0-23452400-1310066267_thumb.jp