Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Drilling.

Featured Replies

Publicerat

Tjenare!

Tänkt tanken att köpa en drilling. Finns säkerligen en och annan kunning person här på sidan.

Drillingen kommer användas främst till rävjakt med hund.

Ni som har/haft drilling, vad tycker ni man ska tänka på?

Hade tänkt mig ett pristak på 15tusen riksdaler.

Är väldigt tacksam för svar med både vad man ska och inte ska köpa. :lol:

/Ante

Ps. Visste inte riktigt vilken kategori jag skulle lägga tråden men om det är fel så får nån admin flytta den.

Ds.

Publicerat

Drillingägare i bara ett drygt år men jag har några tankar ändå.

Att den fungerar bra för dig som hagelgevär är så självklart att det inte behöver sägas, men jag skriver det ändå.. Helt klart nummer ett i min bok. Nummer två skulle vara optiken, för en billig Drillingar som inte ska användas i mörker tror jag på ett fast rödbunkt utan förstoring, så att man ialltid har möjlighet att snabbt komma till skott. Det blir en begränsning på skotthåll, men inte så farligt tror jag. Tredje punkten blir nog vikt, och då kommer frågan om hagelkaliber.

Vad tror du m detta?

Publicerat
  • Författare

Tja.

Tack för svar!

Ja vilken hagelkaliber/kula är att föredra? Kanske lite överklass med en 6,5x55?

Är 12/70 nått man ska sträva efter eller är det bättre med en 20? Med tanke på smidighet? Blir den för framtung med 12?

Lite väl mkt frågor kanske men är som sagt nyfiken och behöver tips :P

/Ante

Publicerat

Vi har ju några riktiga experter här, så det finns mycket att läsa, och jag tror att många tycker att tolvor ofta blir tunga eller framtunga eller båda delarna. Personligen tycker jag balansen i min är ok, visst inte riktigt lika bra som i berettan för snabbt skytte, men helt ok. Min tolva som jag tror är någesonär representativ väger in på 4kg med kikare, och vill man lätta på det är nog 16 eller 20 vägen att gå. Kaliber-vis skulle jag sammanfatta att rand patron och klass ett är populärt men då jag inte har haft problem med min 222r så sår jag ett slag för denna :) utomordentliga rävpatron. Ska man sen försöka ringa in detta så skulle jag, om jag skulle köpa nu, åka och provskjuta utan att titta på märke, och köpa en som man utan att gråta blod kan montera en dödpunkt på.

En stor anledning till att jag förespråkar rödpunkt före hak är att jag har prövat att ha det på hagelbössan ett tag och det gick bra, men jag slutade för det är ganska fult.. :)

Publicerat

Om du inte är låst vid klass 1 utan kan tänka dig klass 2 så blir ju priset genast lägre. 5,6x52r är ju en trevlig klass2 med rand hylsa, finns ju 222 åxå, jag har kal. 20 och den är trevlig och smidig,men 6,5x55 på kulpipan.

Publicerat
  • Författare

Okej!

Nej spelar inte så stor roll om det är en klass 1 eller 2.

Är det stor skillnad på 16/20/12?

Vad blir smidigast? Är 16 lite klent?

/Ante

Publicerat

.......

Är det stor skillnad på 16/20/12?

Sett till hagelprestandan så - nej. Skillnaden ligger uteslutande i laddvikterna man kan klämma ner i hylsan, men runt 28 till 32g räcker för i princip allt man kan göra med en hagelpatron. Med en kaliber 20 kommer man upp emot 30 gram som regel utan nämnvärda problem. Kaliber 16 är lite knölig rent ammunitionsmässigt som regel om du bor fel till. Kalibern tolv hittar man varsom helst.

Men ett hagel som skjuts ur en kaliber 12 eller en kaliber 20 märker då ingen som helst skillnad, viltet som träffas av haglet lär märka ännu mindre skillnad.

Vad blir smidigast? Är 16 lite klent?

/Ante

Smidigast blir en bra handgjord förkrigare innan tossiga ideer om att man bara skulle ha drillingen i torn och uniforma pipprofiler marknadsfördes som "utveckling"....

Min 12/12/8x57IR väger under 3 kg med kikaren monterad, balanserar på bulten och är mer hagelbössa än modernt skit ens kan drömma om att bli. En modern kaliber 20-drilling med en klass 2 pipa blir en tämligen tung och klumpig pjäs (kulpipan är ju toktjock sett till kaliberns behov) - om än i ett kompakt yttre format.

/T

Publicerat
  • Författare

Okej, tack för svar!

Men om man skruvar fast ett rödpunkt som du nämner, JoPe, hur blir det när man tar av den? Med spången tänkte jag på. Måste man borra i den?

Mvh Ante

Publicerat

Okej, tack för svar!

Men om man skruvar fast ett rödpunkt som du nämner, JoPe, hur blir det när man tar av den? Med spången tänkte jag på. Måste man borra i den?

Mvh Ante

Man bultar aldrig någonsin fast något i spången. Antingen gör man ett ordentligt montage, eller så köper man drilling som är förberedd för montage (med försänkta plattor i spången). Men bulta i spången är ett jäkla fördärv!

Att borra i spången halverar priset på drillingen, eller borde göra det i alla fall. För finns det inget fäste är spången inte avsedda att bära ett sikte och då finns alltid risken att man slår loss spängerna.

Därtill är lingonlysen enligt mitt förmenande våldsamt överskattade om man inte har synproblem. Ska man ha sikte på en drilling har man detta i hak eller vridhak, och monterar det om man behöver det på långa svåra skott.'

/T

Publicerat
  • Författare

Finns ju en till salu nu: Fortuna 16/70-8x57jrs.

Kalibrarna verkar trevliga osv men vet ju inget om märket. Aldrig hört talas om det.

Någon som vet något om det fabrikatet?

Tänkte ringa och höra om man fick komma ner och kika på den iaf.

Publicerat

Finns ju en till salu nu: Fortuna 16/70-8x57jrs.

Kalibrarna verkar trevliga osv men vet ju inget om märket. Aldrig hört talas om det.

Någon som vet något om det fabrikatet?

Tänkte ringa och höra om man fick komma ner och kika på den iaf.

Fortuna är vad jag förstår ett handlar märke dvs det är en Merkel såld under namnet Fortuna.

Detta om den är tillverkad efter kriget, innan kriget kan det nog också vara en sauer men det vet jag inte.

Hur som helst så är det ett bra vapen.

//Lasse D.

Publicerat
  • Författare

Okej!

Skall höra lite med "banken".

Ser lite nött ut i framstocken men det går nog att ordna med lite olja.

Publicerat

Okej!

Skall höra lite med "banken".

Ser lite nött ut i framstocken men det går nog att ordna med lite olja.

Vet du när den är tillverkad ?

Det bör stå ett nummer på kulpipan brevid pipklacken som på min 1287 (December 1987)

på dubbelstudsares står det 966 (September 1966).

//Lasse

Publicerat
  • Författare

Vet du när den är tillverkad ?

Det bör stå ett nummer på kulpipan brevid pipklacken som på min 1287 (December 1987)

på dubbelstudsares står det 966 (September 1966).

//Lasse

Nej vet tyvärr inte det då jag bara sett bilder på den.

/Ante

Publicerat

Tycker att det är värt hålla sig till klass 2 med en drilling.

Visst vore det fint med ha klass 1 tills mellan 21aug-15oktober men efter det är det bara elda åt kråkorna.

Ska nog alltid ha en drilling minst i skåpet då dom är överlägsna min jakt.Har ett hakmontage på med kass kikare,så lödda ringar är ingen hit,det gjorde gamlingarna på sin tid när man förstod bättre ;)

för 15lök borde du få en med hak utan problem.gav 8 för min som ändå är en vänster.

Publicerat
  • Författare

Tycker att det är värt hålla sig till klass 2 med en drilling.

Visst vore det fint med ha klass 1 tills mellan 21aug-15oktober men efter det är det bara elda åt kråkorna.

Ska nog alltid ha en drilling minst i skåpet då dom är överlägsna min jakt.Har ett hakmontage på med kass kikare,så lödda ringar är ingen hit,det gjorde gamlingarna på sin tid när man förstod bättre ;)

för 15lök borde du få en med hak utan problem.gav 8 för min som ändå är en vänster.

Sant men jag kommer ju inte ägna mig åt älgjakt som är din stora passion FC ;)

Spelar ingen roll om det är klass 1 eller 2 då de djur jag jagar är inte speciellt hårdskjutna.

Vi har ju lödmaskin på jobbet så att smällta ner och löda dit en ny kikare borde inte vara nå problem! OBS Skämt OBS!

Publicerat

Fortuna är vad jag förstår ett handlar märke dvs det är en Merkel såld under namnet Fortuna.

Detta om den är tillverkad efter kriget, innan kriget kan det nog också vara en sauer men det vet jag inte.

Hur som helst så är det ett bra vapen.

//Lasse D.

Njae - lite väl förenklat.....

Fortuna var där man la "Suhl *.*" inkludernade Sauer&Sohn efter det att man expropierat maskinerna till Izvesk. Generellt sett är en Merkel/Simson egentligen inte alls Merkel historiskt sett - drillingar ala Merkel gjordes av en annan gren av familjen, Gebruder Merkel gjorde framförallt bockar.

Utan efterkrigsdrillingarna är kopior på Sauers m/30 och m/32, och ska vi vara petiga så är de inte gjorda av Merkel egentligen, firman hette fram till 1993 - Ernst Thälmann Werke. Och såldes under namnen Merkel, Simson (efter 1962), Sauer eller Merkel.

Fortuna är en del andra firmor i Suhl som samlades ihop, och de gjorde som regel sina vapen på ämnen från WEB Thälman eller möjligen Simson (innan 1962) så att de ser lika ut är ganska förutsägbart.

/T

Publicerat
  • Författare

Njae - lite väl förenklat.....

Fortuna var där man la "Suhl *.*" inkludernade Sauer&Sohn efter det att man expropierat maskinerna till Izvesk. Generellt sett är en Merkel/Simson egentligen inte alls Merkel historiskt sett - drillingar ala Merkel gjordes av en annan gren av familjen, Gebruder Merkel gjorde framförallt bockar.

Utan efterkrigsdrillingarna är kopior på Sauers m/30 och m/32, och ska vi vara petiga så är de inte gjorda av Merkel egentligen, firman hette fram till 1993 - Ernst Thälmann Werke. Och såldes under namnen Merkel, Simson (efter 1962), Sauer eller Merkel.

Fortuna är en del andra firmor i Suhl som samlades ihop, och de gjorde som regel sina vapen på ämnen från WEB Thälman eller möjligen Simson (innan 1962) så att de ser lika ut är ganska förutsägbart.

/T

Okej! Är det nått att ha med i skogen eller skall man bara glömma annonsen?

/Ante

Publicerat

Okej! Är det nått att ha med i skogen eller skall man bara glömma annonsen?

/Ante

Som allt annat från komunisttidens tyskland - syna den i sömmarna, den kan vara riktigt bra med lite tur......

/T

Publicerat

Har kollat runt lite och har en som troligen har en merkel drilling till salu.Utan sikte och så..Tror dock det är 222 kula vilket är lite sämrre då den inte har randhylsa.Men runt 6000kr skulle den gå för och säg med sätta på ett vrid montage är du uppe i 11-12 tusen för en helt ok bössa för ändamålet..Eller har du den helt ren och grinar mindre när du ska ner i ett gryt och salutera :blush:

Ska jag kolla närmare så pma så får du tala med han.

Publicerat
  • Författare

Har kollat runt lite och har en som troligen har en merkel drilling till salu.Utan sikte och så..Tror dock det är 222 kula vilket är lite sämrre då den inte har randhylsa.Men runt 6000kr skulle den gå för och säg med sätta på ett vrid montage är du uppe i 11-12 tusen för en helt ok bössa för ändamålet..Eller har du den helt ren och grinar mindre när du ska ner i ett gryt och salutera :blush:

Ska jag kolla närmare så pma så får du tala med han.

Jaha! Fan va trevligt! Ja släng iväg ett pm om du får tag på honom!

Publicerat

Jaha! Fan va trevligt! Ja släng iväg ett pm om du får tag på honom!

Nu är det så att ett vridmontage eller gnistat hake inte självklart går att montera på äldre drillingar detta för att de ej har massiv spång.

På äldre drillingar är oftast det enda alternativet hakmontage med lödda klackar.

Fäller du upp siktet automatiskt då du kopplar in kulpipan har vapnet ej massiv spång.

Generellt kan man säga att drillingar tillverkade i DDR fram tom 60-talet är av bra .

Senare hälften & första hälften av 70 resp 80-talet var det ojämn kvalitet.

När det gäller vapen med lite andra namn än Merkel tex Fortuna, Simson mm är det ofta byggda på förkrigslådor.

Tex Anson & Dealy (Stavas det så) lådor tillverkades inte efter kriget i Suhl men det finns Merkel bockar stämplade Simson med denna låda från efter kriget & även drillingar.

Skälet till att Suhl slutade stämpla drillingar Sauer & Sohn var att de förlorade rätten till namnet i väst ett tag efter kriget.

Med andra ord drillingar stämplade Sauer & Sohn från femtio & början av sextio är tillverkade i Öst.

Drilling stämplad Sauer & Eckernförde är tillverkad i Väst.

//Lasse D.

Publicerat

Jag köpte min Sauer & Sohn 3000 (tillverkad -58) från ett dödsbo i Saarbrücken. Kalibrar 16/70-16/70-7X65R och med fyrfots hakmontage med en Hensoldt Diavari D 1,5-6x36 med riktmedel 11. Dock med enkom höjdjustering varför jag sedermera bytt ut den mot en likadan med såväl höjd- som sidojustering med riktmedel 4. Totalpriset hem till Svedala var tacknämligt i jämförelse med svenska mått mätt, 13 papp. Jag har kostat på den lite "pimpning" i övrigt med ny bakkappa från Pachmayr och inpassning av en begagnad Carl Zeiss Diatal Z 4X32 med tyska ettan för vak och en splong ny Meopta Meosight lingonlyse med 3 MOAs punkt i de befintliga baserna.

Publicerat

Jag köpte min Sauer & Sohn 3000 (tillverkad -58) från ett dödsbo i Saarbrücken. Kalibrar 16/70-16/70-7X65R och med fyrfots hakmontage med en Hensoldt Diavari D 1,5-6x36 med riktmedel 11. Dock med enkom höjdjustering varför jag sedermera bytt ut den mot en likadan med såväl höjd- som sidojustering med riktmedel 4. Totalpriset hem till Svedala var tacknämligt i jämförelse med svenska mått mätt, 13 papp. Jag har kostat på den lite "pimpning" i övrigt med ny bakkappa från Pachmayr och inpassning av en begagnad Carl Zeiss Diatal Z 4X32 med tyska ettan för vak och en splong ny Meopta Meosight lingonlyse med 3 MOAs punkt i de befintliga baserna.

För en Sauer 3000, jösses .

Beskriv för mig hur detta gick till, vad för papper behöver du osv .

//LEHD

Publicerat

Det var via www.egun.de På den tiden (2006) var det lika enkelt som att handla här hemma. Licensansökan på sedvanligt manér varpå man fick importtillståndet utfärdat gratis i samband med licensen. Sedan var det bara att scanna dessa och mejla till säljaren i Tyskland. Jag köpte en Heym 22F lättviktskombi med separat uppspänning och enkeltryck i 16/70-22WM med vridmontage för 2700:- från Bayern ifjol och det var då lika lätt. Idag vet jag däremot inte då DHL i Tyskland inte hanterar vapen längre och vår svenska Posten gör allt för att slippa densamma med. Efter 1/7 skall ju dessutom alla vapen märkas, oklart hur ännu..