Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tasco

Featured Replies

Publicerat

Jag har i dag köpt ett tasco 3-9X50E ( belyst ) helt nytt i förpackning ... problemet är att jag har ingen aning om vad ett sånt här sikte kan vara värt, kan nån hjälpa mig?? Tasco är det nån form av medelmåtta?

Publicerat

Jag vet inte så himla mycket om dom men jag har ett iaf men det är ett med fast förstoring 4x40,, det sikte har haft sedan 93 o det funkar bra fortfarande , jag vet att många hävdar att man ska köpa Klass sikten i 10,000 kroners klassen men det har ju inte jag råd med så jag håller mig till enkla kikare som är billiga.

Köpte ett Leupold i fjol o tyckte att det var gränsen till dyrt  ;D

Publicerat

jag har ett 3-9- 40 E silver, vet inte vad dom kostar i sverige

Publicerat

Jag gav 1100kr för det, han skulle sluta sälja Tasco och ville bara bli av med det tror jag  :D 1100kr kan väl inte va så farligt?

Publicerat

jag skulle iaf inte lita på den. har en gång bränt mig på ett billigt sikte, aldrig mer. man får vad man betalar för. skulle hellre sparat till ett par tusingar och köpt en begagnad leupold tex, om man nu ska hålla sig till billiga men funktionella sikten. med tanke på att det är en x50 och belyst så antar jag att du vill använda den till jakt under dem mörka timmarna, tror du kommer bli besviken. men som sagt, den största faran som jag ser med dessa lågprissikten är deras hållbarhet, vilket det inte var på min förra kikare. inte kul när tjädertuppen sitter där i trädet och tittar på när du har skjutit ditt sista skott som du hade med dig. ännu mindre kul om man råkar skadskjuta pga ändrat träffläge.

vad det kan vara värt vet jag inte, men jag skulle iaf inte se köpet som ett klipp.

inlägget kan låta lite negativt, men eftersom jag har själv bränt mig pga att jag trodde att ett rempoint 3-9x50 var ett kanonsikte för 900kr eller liknande som jag gav för det, vill jag höjja ett varningsfinger varje gång jag läser om "billigsikten".

Publicerat

Hej

En del Tasco från slutet av 80 och början av 90-talet var faktiskt inte så dåliga. Jag hade ett par stycken på den tiden på .22 LR vapen och dom var klara i bilden och riktmedelsjusteringen fungerade bra. Tålde en del smällar gjorde dom också.

Men senare Tasco sikten är inte alls kul. Anledningen är att dom är otroligt ojämna i kvalitet. Ett exemplar kan fungera OK medan nästa är oandvändbart. Detta gäller för övrigt dom flesta sikten fråm Kina, Taiwan, osv.

Ofta tillverkas en jäkla massa sikten i samma fabrik och sedan får dom olika namn som Tasco, Hawke, Shirstone, Bushnell m.fl.

Sedan tillverkar samma fabrik säkert kaffebryggare, microformar och plastbestick också.

Visst kan din Tasco fungera men jag hade inte monterat den på en klass 1 eller 2 studsare som ska användas till jakt.

Ska också tilläggas att man kan få ett bra sikte av hög kvalitet för 2000-4000 kr.

mvh Danne

Publicerat
Visst kan din Tasco fungera men jag hade inte monterat den på en klass 1 eller 2 studsare som ska användas till jakt.

mvh Danne

Den sitter redan på min 243:a ( klass 2:a )  :- vi må pröve

Publicerat

Hej

Självklart ska du testa siktet. Det var definitivt inte meningen av mig att klanka ned på ditt sikte  :(

Om siktet fungerar bra så är det bara att tacka och ta imot. Skulle det haverera så är ju förlusten i pengar inte så stor.

mvh Danne

Publicerat

Skulle själv inte lite på Tasco, men priset var ju som sagt inte mycket att bråka om.

Sen kan man ju disskutera nyttan med att ha belyst riktmedel på en sån billig kikare. Ska du ha den till vakjakt så kommer du förmodligen inte att ha nån större användning av det belysta riktmedlet. Är det så mörkt att du behöver belyst riktmedel så kommer du ändå inte att se någonting pga av den bristfälliga optiken...

Publicerat

Så länge man har köpt det från en seriös person eller handlare är det inte så farligt.

Är själv dock lite tveksam till det märket. Men det kan ju inte vara några större fel på det och det är många som använder sig av Tasco.

När jag var i Thailand så kunde man köpa piratsikten som det stod Tasco eller Bushnell på.

Till och med kartongen såg ut att vara äkta. Det stod även made in USA på sikte och kartong.

Det var ju väldigt lätt att pruta ner dom till 1200 bath vilket är ca 240kr.

Jag köpte ett med hem för det handlade ju inte om någon större summa pengar.

Duger knappt åt luftgeväret :D .Belyst sikte med 3-9x40