Publicerat Juli 7, 201115 yr Tänkte skjuta upp för hagel och funderar på att skaffa en halv automat, eftersom jag sysslar med eftersök. Kraven på bössan ska va. slug ska skjutas kaliber 12 och många skott Rätta mig om jag har fel, Vid jakt får halv automat vapen endas ha 3 skott Eftersök får man proppa bössan full.
Publicerat Juli 7, 201115 yr På frågan om val av puffare, Benelli Comfort, skjuter bra och tight med slugs också. PÅ frågan om antal plugg, NEJ- du har fel. Du har en pang som enligt din medgivna licensansökan får maximalt ha 2+1 i funktion. Aha tänker någon på min pang som står på målskjutning har jag ingen begränsning, nope det är sant, men den får du inte medvetet välja för att gå på eftersök med. Om du som av ett sammanträffade hamnar i en eftersökssits på väg hem från skjutbanan så är det inga bekymmer (nöd) men du får inte rycka ut med den pangen som val, tillståndet avser enbart målskytte och det är inte eftersök. (Här kan man givetvis skjuta in aspekter som risk för att bli påkommen och så vidare men det är inget man kan rekommendera, eftersök sker i en offentlig miljö, eller i varje fall semioffentlig och det är inget som någon tjänar på att använda vapen som inte är tillåtna då. Om du tror att du vill ha en pang som tar 7-8 plugg, så föreslår jag att du tar en vanlig halvis och så tejpar du fast 6 plugg till längs med pipan för att känna hur den hanterar, sen kommer du att inse att det inte är så bra, alternativet är ju sen att lära sig att ladda om pangen. Så sent som i onsdags hade jag tre trasiga duvor i luften, ett plugg i pangen och två på väg samtidigt som jag svingade för duva nr fyra... Kolla lite på tuben om combat/tactical reload shotgun, finns massor att lära sig där. rätt sätt fel sätt /Christian
Publicerat Juli 7, 201115 yr Jag skulle nog rekommendera en repeterstudsare i kaliber 9.3 eller grövre för eftersök och lär du dig repetera snabbt från axeln så lovar jag att du får iväg skotten snabbare än du kan sikta. Du får också ha fler skott och får enligt min erfarenhet bättre precision över avstånd än med en hagelautomat, det är också pålitligare dom halvautomater jag har skjutit med då man ska dra av många skott på kort tid. Om du ska skaffa en halvautomat endå så kom ihåg att ha en räfflad slugpipa och ordentlig ammo. Jag har bra erfarenheter av benelli så det är nog rätt väg att gå, jag har haft problem med en del av berettas modeller (urika och äldre) vid snabba skott då hylsan gärna satt sig på tvären och fastnat i utkastet.
Publicerat Juli 7, 201115 yr Författare Jag har en 9,3 stutsare. Tanken med halv automaten var att i eftersök efter rådjur eller om djuret går i bostadsområde väljer jag heller hagel än 9,3. Tanken var oxå den att kunna skjuta 2 hagel smällar och en tredje med slug. Men man kanske fixar det med en bock om man lär sig ladda.
Publicerat Juli 7, 201115 yr Jag har en 9,3 stutsare. Tanken med halv automaten var att i eftersök efter rådjur eller om djuret går i bostadsområde väljer jag heller hagel än 9,3. Tanken var oxå den att kunna skjuta 2 hagel smällar och en tredje med slug. Men man kanske fixar det med en bock om man lär sig ladda. Bostadsområde och slug är inte en helt optimal sammanblandning, jag tycker att du kan nöja dig med din studsare och inse att rådjur dör av den med på eftersök, om det sen sker bland hus är det, situationsanpassat vad som är bäst men helt klart är att avlossa skott bland hus/detaljplanerat område kräver god erfarenhet och ett gott omdöme. Det är kanske i den ändan av saker som du skall börja? /Christian
Publicerat Juli 7, 201115 yr Om du går eftersök vid bebyggelse så hade jag valt hagelautomat med buckshots vist du blir mer avståndsberoende men du vill nog inte skjuta på längre håll ändå med en 9,3 eller slug om det är vid bebyggelse, det är bara vad jag hade valt och inget annat:) Har själv ingen erfarenhet av eftersök vid bebyggelse.MVH
Publicerat Juli 7, 201115 yr Jag har en 9,3 stutsare. Tanken med halv automaten var att i eftersök efter rådjur eller om djuret går i bostadsområde väljer jag heller hagel än 9,3. Tanken var oxå den att kunna skjuta 2 hagel smällar och en tredje med slug. Men man kanske fixar det med en bock om man lär sig ladda. Jag väljer kombin då jag går eftersök i bebyggelse med 1or i hagelpipan (vilket iofs bara hänt en gång). Slug bland hus är lika illa som 9.3 kula bland hus, båda är kapabla att tränga igenom en hel del och fortfarande vara farlig så kör bock eller pumphagel med US1 ifall du hamnar bland hus och 9.3 om du är ute i skogen oavsett vad det är du skjuter på. Med bock så skjuter du ju de två första skotten snabbare än du kan med dom flesta halvautomater (alla jag testat) och då får man fråga sig om det trejde skottet är värt långsammare eldhastighet, vill du ha högre magkapacitet kan du köra en pumprepeter som är pålitligare än en halvauto och lär du dig hantera den så kommer du skjuta minst lika snabbt med den som med en halvauto men med högre driftsäkerhet. Ett tips om du vill få lite koll på hur farliga vapnen är i bebyggelse är att köpa in lite trä och gipsskivor, lite isolering och sedan bygga små väggbitar, dom behöver inte vara mer än 1x1 m, sedan ställer du upp dom på skjutbanan och sätter en bunt tidningar, en påse med hårt packat tyg (typ gamla kläder eller något) eller annat hyffsat tjockt och hårt material bakom väggen, skjut ett par skott i väggen och se sedan hur tidningarna/påsen ser ut. Kom också ihåg att oavsett hur försiktig man än är så kan man aldrig avlossa skott inom bebyggelse och tro att det aldrig kommer träffa ett hus utan ska man avlossa skott inom bebyggelse så får man fundera på vad som händer om det som aldrig någonsin får inträffa faktiskt inträffar, dvs vad händer om ditt skott går in genom en vägg/dörr/fönster.
Publicerat Juli 7, 201115 yr Författare Sist det var eftersök på rådjur så funka 6,5 perfekt, närmaste hus var kanske 50-80m bort och vi färdades ifrån huset, Nej skjuta bland hus kräver sin skytt, man gör inte det hur som helst. Slug i en skiva vet jag att det blir stort hål. Ska ringa en kompis som har en halv automat som kärvar och prov skjuta den tillsammans med en bock. Om man ser till själva bössan så har jag läst på annonser att skeet bössor är kortare varför? Kan man använda dom till jakt? Vad skulle ni välja för längd om användnings området är jakt främst eftersök. Vad krävs av bössan om man ska skjuta US 1-3 och slug
Publicerat Juli 7, 201115 yr Hmmm, nu kommer griniga gubben här... Om jag förstått det hela rätt så ska du ta jägarexamen. Du börjar redan dribbla om att du ska hålla på med eftersök och behöver prylar å grejer. Se nyktert på det hela 1: Skaffa jägarexamen 2: Jaga några år 3: Jaga mer 4: Jaga ännu mer 5: Jaga lite till 6: Är eftersök nåt du fortfarande är lite kåt på? Om JA, gå till punkt 7. Om NEJ, skit i det och jaga vidare som "vanligt". 7: Börja med eftersök. Då har du egna svar på tusentals frågor som du kan få svar på redan nu, men det som funkar för andra behöver inte funka för dig Eftersök bygger på erfarenhet Den kan du ALDRIG läsa dig till. Ett jäkligt trist inlägg, jag vet. Men så ser jag på det, och gissar att jag inte är ensam
Publicerat Juli 8, 201115 yr Författare Jag har redan jägarexamen, och jag går redan eftersök. Men jag har inte prov för hagel. Tänkte bara på om det fanns någon halv automat som är bra. Eller om man ska köra med en bock. Har hört att automater kan kärva ihop, och är det eftersök så får vapnet inte kärva. Av egen erfarenhet kan det gå väldigt fort vid eftersök. det är inte sagt att jag kommer ta hagel bössan på eftersök, men jag skulle vilja ha alternativet till att göra det. Jag har redan en vapen garderob som täcker allt från avlivning i fälla till elefant bössa.