Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Foton: benrester från vilket djur?

Featured Replies

Publicerat

Hej,

Se foton på benrester. Vad kan dom vara ifrån för djur? Det finns något som liknar en "nagel", det var det som fångade min uppmärksamhet. Kan inte riktigt komma på något djur som har sådana. Kan möjligtvis klövarna på ett rådjurskid se ut så?

Benresterna hittades i Östergötland.

MVH Carl

post-9098-0-84339100-1310049939_thumb.jp

post-9098-0-60361300-1310049948_thumb.jp

post-9098-0-88170900-1310049955_thumb.jp

Publicerat

Hej,

Se foton på benrester. Vad kan dom vara ifrån för djur? Det finns något som liknar en "nagel", det var det som fångade min uppmärksamhet. Kan inte riktigt komma på något djur som har sådana. Kan möjligtvis klövarna på ett rådjurskid se ut så?

Benresterna hittades i Östergötland.

MVH Carl

Hur som är det ett ju ett klövdjur.. det du ser som nagel är ena klövtån eller va man ska kalla det.

Storlek får ju då avgöra vad det kan vara, rådjurskid så ska det ju va rätt litet.

Är det älg... ja då är det större.... ;)

Publicerat
  • Författare

Ja det är klart, storleken framgår ju inte av bilderna. Själva "nageln" är ungefär som nageln på en människa, eller något större.

Publicerat
  • Författare

Fler gissningar? Eller håller övriga med?

Vi har inte hjort i markerna så är det ett klövdjur så kan jag inte komma på något annat än rådjurskid.

Tycker bara inte att det har riktigt rätt form. Här är bild på en rådjursklöv:

http://farm5.static.flickr.com/4030/4331424116_122d672299.jpg

Ganska annorlunda. Klövtårna (om det är så det kallas) på bilden ser tjockare ut, är spetsiga och har inte riktigt karaktären av "nagel" som på bilden.

Publicerat

Älgkalv?

Lägg med ett referensobjekt nästa gång du fotar, blir enklare att förstå storleken då....

Publicerat

Kan se ut såhär med... ;) .

post-348-0-25533600-1310054402_thumb.jpg

vuxet rådjur, troligen nån gammal skada, typ slåtterskada eller missbildning.

Leker vi med tanken att det är ett rådjurskid så kan det ju dött beroende på att det va missbildat.

Publicerat
  • Författare

Älgkalv: Jag har nog samma invändning där som för rådjur. Älg har liknande klövar som rådjuren, spetsiga, tjockare. Liknar inte en "nagel". Möjligt att nyfödda älgar har klövar som är betydligt annorlunda. Men jag undrar.

Bra idé med referensobjekt nästa gång jag fotar...

Missbildat/skadat råkid, ja, visst, men nog låter det lite långsökt...

Publicerat

Du tror inte att värmen och allt som skett efter döden har påverkat utseendet?

Då vi har att relaterat till älg, rå och ev vildsvin så faller 1 o 3 bort av storleksmässiga skäl enligt mig, som iofs saknar referenser på bilderna.

Hade jag inte blivit så styrd i sak som att det måste vara vilt hade jag gissat på resterna efter tamboskap, get eller lamm,

benen som sådana ser nämligen inte ut att vara från ett nyfött djur men det är återigen bara ett tyckande från en okulär besiktning.

/Christian

Publicerat

Tänkte bara nämna att klövdjuren inte behöver ha spetsiga "tår" hur spetsiga eller trubbiga de är beror på underlaget de går på.

Även gris kan ha långa klövar och rätt spetsiga om de i huvudsak går omkring på mjuk mark.

När en klöven blir uräten av insekter och bakterier och torkar ur så blir det bara ett skal kvar.

Är klövdjuret nyfött är klövarna dessutom mjuka.

Håller fortfarande på om det nu är litet.. att det är ett rådjurskid.

O om vi nu ändå snackar sannorlikt..

så är det troligast ett rådjur helt enkelt.

Publicerat
  • Författare

Inget säger att det inte kan vara tamboskap. Men både lamm och get har snarare klövar än naglar dom med...

Stämmer nog som du säger att formen på klöven kan variera ganska mycket beroende på underlaget.

*Men* jag inser nu att jag missat något viktigt vad gäller rådjur. Det finns förhårdnader en liten bit över klöven som ser ut lite som tår. Titta på bilden på en rådjursfot jag länkade till i en tidigare post... där har vi något mörkt som är väldigt likt en "nagel", och väldigt likt det jag har fotat tycker jag. Och storleken stämmer. Så där har vi nog svaret?

Publicerat

Inget säger att det inte kan vara tamboskap. Men både lamm och get har snarare klövar än naglar dom med...

Stämmer nog som du säger att formen på klöven kan variera ganska mycket beroende på underlaget.

*Men* jag inser nu att jag missat något viktigt vad gäller rådjur. Det finns förhårdnader en liten bit över klöven som ser ut lite som tår. Titta på bilden på en rådjursfot jag länkade till i en tidigare post... där har vi något mörkt som är väldigt likt en "nagel", och väldigt likt det jag har fotat tycker jag. Och storleken stämmer. Så där har vi nog svaret?

Du menar lättklövern ?

Publicerat
  • Författare

Du menar lättklövern ?

Visste inte att det hette så, men nu vet jag, och ja, det är det jag menar.

Publicerat

Visste inte att det hette så, men nu vet jag, och ja, det är det jag menar.

Alla klövdjur har dem.

En intressant sak är att på framben sitter de längre ner än på bakben och så är framfot större än bak precis som på våra hundar.

Eftersom de sitter längre ner på framfot så ger de lättare avtryck i marken.

Dessutom slits innertån/klöven mer än den yttre så det går att via spåret se vilka fötter som gjort vilket avtryck¨.

Förutsättningen är ju att vi kan se o följa spåret en bit i tex sand, jord/gyttja eller snö.

En rätt bra kunskap ifall man spårar ett skadat djur o kan ge ev passare infon om att djuret som ev kommer i pass troligen haltar på tex höger fram.

Med ovanstående infon så kan man alltså räkna ut vilken klöv som saknas här ;)

post-348-0-87655100-1310071481_thumb.jpg

Publicerat

Alla klövdjur har dem.

En intressant sak är att på framben sitter de längre ner än på bakben och så är framfot större än bak precis som på våra hundar.

Eftersom de sitter längre ner på framfot så ger de lättare avtryck i marken.

Dessutom slits innertån/klöven mer än den yttre så det går att via spåret se vilka fötter som gjort vilket avtryck¨.

Förutsättningen är ju att vi kan se o följa spåret en bit i tex sand, jord/gyttja eller snö.

En rätt bra kunskap ifall man spårar ett skadat djur o kan ge ev passare infon om att djuret som ev kommer i pass troligen haltar på tex höger fram.

Med ovanstående infon så kan man alltså räkna ut vilken klöv som saknas här ;)

post-348-0-87655100-1310071481_thumb.jpg

vänster fram med andra ord ??

Publicerat

vänster fram med andra ord ??

Jepp!

O med denna tråden så kom jag på att jag nog ska leta lite bilder o annat o köra en liten frågesport i eftersöksarean :D

Publicerat

Jepp!

O med denna tråden så kom jag på att jag nog ska leta lite bilder o annat o köra en liten frågesport i eftersöksarean :D

vad vinner jag ?? hhehehe

gör så du lär få ett gott skratt när jag klampar in å svarar bara fel :-D