Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lite frågor om sök och ställandet

Featured Replies

Publicerat

När man ska jaga in hunden har jag förståt att man ska börja med att, stå still i skogen och låt hunden gör sina turer.

Men om inte hunden gör några turer då?

Utan kommer snällt tillbaka och väntar på att husse ska hitta på något kul.

Om hunden får tag på älg inom syn håll, springer efter och släpper vad kan man göra åt det?

det är en hund i laget som lider av dessa symtom.

Tänkte hör om tips för att kunna vidare befodra tipsen.

Hunden är en jämt tik på 3,5 år

Det har skjutits 3 älgar för henne, en han hon inte ställa.

Publicerat

När man ska jaga in hunden har jag förståt att man ska börja med att, stå still i skogen och låt hunden gör sina turer.

Om hunden får tag på älg inom syn håll, springer efter och släpper vad kan man göra åt det?

Är det samma hund du pratar om hela tiden? Jag utgår ifrån det.

Om hunden inte gör några turer så vänta vänta vänta. Nån gång bli hunden less och drar förhoppningsvis iväg.

Om det är den 3.5 åriga jämttiken som har det här beteendet du berättar om så ge tiken en höst till sen kan ni gräva ner henne eller så får ägaren nöja sig med en hund utan jaktlust. Jag tror att tiken saknar jaktlust (tillräcklig). Förföljer inte och söker inte, det tycker jag tyder på dålig jaktlust. Kanske prova att samjaga henne med en hund med rätta gnistan så kanske hon lär sig!

Publicerat

Vissa säger att man ska sätta sig på en stubbe och vänta på att hunden ger sig iväg. Jag tror att det bara fungerar på unga nyfikna hundar. En äldre hund som inte är intresserad av att söka ut kommer att lägga sig i närheten och vänta. Man måste trigga jaktlusten så att hunden verkligen vill skälla/jaga på något. Då kommer hunden också att leta efter något att skälla/jaga på. Lämnar hunden fötterna även för en kort stund, stanna och låt hunden söka och sedan komma in till samma plats som den lämnade. Kolla upp så inte hunden har noskvalster, har den det så kan hunden ha svårt att känna älgar men även svårt att hitta tillbaks. Har hunden hamnat vilse någon gång så kan den känna sig otrygg med att lämna hundföraren. Det kan ta tid att bygga upp hundens självförtoende igen.

Gå tillbaks dit hunden släppte. Koppla eller sätt på spårsele och följ spåret. Kommer man ikapp älgen så släpp hunden igen.

Publicerat

Det där med att man ska sitta och vänta ut hunden fungerar dåligt iaf med de erfarenheter jag har...

Han får smyga fram och när tiken försvinner ur synhåll stanna och vänta... Tycker det låter som tiken har fått lite tid i skogen?

Publicerat
  • Författare

Vi var på möte igår. och vi prata lite om hundarna som laget har. han tog upp problemet själv med tiken. hon ska ha fått lite bättre förförjelse i slutet på säsongen. men hon ska få fortsätta i laget. ja ska ge förslaget om en hund till för samm jakt.

Publicerat

om man ska jaga med hund så är det nog bara till att skaffa sig en ny för jag ser ingen ide i att lägga ner mer tid och energi på en hund som inte gör något vid 3,5 års ålder.

Publicerat

om man ska jaga med hund så är det nog bara till att skaffa sig en ny för jag ser ingen ide i att lägga ner mer tid och energi på en hund som inte gör något vid 3,5 års ålder.

+1