Publicerat Juli 7, 201115 yr Tog jägarexamen i höstas uppe i soliga Umeå och lurar nu lite på att ordna med vapen inför den kommande pürschen.. Men till saken: Farfar vill överlåta sin klass1 studsare på mig.. Behöver jag först gå till polisen och ansöka om vapenlicens? Jag vill ha en ljuddämpare på den fram i augusti också, ska jag i så fall ansöka om den samtidigt? Vet verkligen inte hur det funkar. Tacksam för all hjälp jag kan få!
Publicerat Juli 7, 201115 yr Tog jägarexamen i höstas uppe i soliga Umeå och lurar nu lite på att ordna med vapen inför den kommande pürschen.. Men till saken: Farfar vill överlåta sin klass1 studsare på mig.. Behöver jag först gå till polisen och ansöka om vapenlicens? Jag vill ha en ljuddämpare på den fram i augusti också, ska jag i så fall ansöka om den samtidigt? Vet verkligen inte hur det funkar. Tacksam för all hjälp jag kan få! Du måste till polisen och ansöka om lånelicens om du tidigare inte har licens för den kalibern, kostnad 250 kr och det tar bara några dagar att få hem det(Vidare får ni skriva låneavtal som är giltigt 2 veckor vid lån. Lån får enbart ske några enstaka gånger, men det är alltid bra att gå den vägen om du ensam vill kunna träna med vapnet innan licensen senare kommer.). Alternativt direkt ansöka om vapenlicens på hans vapen som tar allt mellan 1-8 veckor kostnad 250 kr. Vid ansökan med ljuddämpare måste du även bifoga kopia på att du arrenderar eler äger jakmarker annars kommer du direkt när de behandlar ärendet få avslag. all denna information finns på polisens hemsida
Publicerat Juli 7, 201115 yr Författare Du måste till polisen och ansöka om lånelicens om du tidigare inte har licens för den kalibern, kostnad 250 kr och det tar bara några dagar att få hem det(Vidare får ni skriva låneavtal som är giltigt 2 veckor vid lån. Lån får enbart ske några enstaka gånger, men det är alltid bra att gå den vägen om du ensam vill kunna träna med vapnet innan licensen senare kommer.). Alternativt direkt ansöka om vapenlicens på hans vapen som tar allt mellan 1-8 veckor kostnad 250 kr. Vid ansökan med ljuddämpare måste du även bifoga kopia på att du arrenderar eler äger jakmarker annars kommer du direkt när de behandlar ärendet få avslag. all denna information finns på polisens hemsida Tackar för detta pour!
Publicerat Juli 7, 201115 yr Första licensansökan kostar 700 pix tror jag därefter är det billigare. Självklart ska du söka på dämparen samtidigt men du behöver inget intyg från jaktlag eller vad det var utan det är bara att söka. Mvh!
Publicerat Juli 8, 201115 yr Första licensansökan kostar 700 pix tror jag därefter är det billigare. Självklart ska du söka på dämparen samtidigt men du behöver inget intyg från jaktlag eller vad det var utan det är bara att söka. Mvh! Vid kontakt med polisen i Göteborg så bad de mig skicka in intyg angående detta, men efter ditt inlägg kan jag tänka mig att det är lokalt för oss.
Publicerat Juli 8, 201115 yr Författare Första licensansökan kostar 700 pix tror jag därefter är det billigare. Självklart ska du söka på dämparen samtidigt men du behöver inget intyg från jaktlag eller vad det var utan det är bara att söka. Mvh! Tackar för svaret Hipshot. Men om man ska skaffa dämpare, köper man dämparen och sedan söker licens för att få använda den eller måste man söka licens före? Samtidigt?! Som sagt helt grön på området så förklara gärna som man vore 7år och undrar var bäbisar kommer från.
Publicerat Juli 8, 201115 yr du måste söka licens på ljuddämparen och få den godkänd innan du får hämta den ljuddämparen du har köpt. varje ljuddämpare är en licenspliktig vapendel ( varje ljuddämpare har varsitt tillverkningsnummer ) när licensen gått igenom o du hämtat den så åker du till vapensmeden som du har kontaktat långt innan för att få pipan på bössan gängad för din aktuella ljuddämpare jaktmark eller ej så ska du få licens. aldrig behövt bevisa att jag har det och jag har sökt för några vapen och dämpare