Publicerat Juli 8, 201115 yr Luftade min CarlGustaf 2000 mk2 (30-06) på älgbanan igår. Första gången sedan i höstas så det gick lite sisådär i början, men avslutades med några fina serier mot slutet. Totalt blev det 13 serier. Guldet var klart vid serie 10. Nåväl över till problemet: Från serie 7 och frammåt började jag få problem med matningen. Använde då ett 5-skottsmag. 4-e skottet på löpet matade inte. Tog ut magget, såg till att patronen låg an mot bakkant och då funkade det. Testade att ladda magget med 5 skott, men problemet dök åter upp av och till. När jag fyller magget ser jag till att patronerna ligger så långt bak i det som möjligt, i kontakt med magasinskanten. Men det verkar som om patronerna av rekylen flyttar sig något frammåt och att slutstycket därför inte greppar patronen när jag skall repetera in den. Jag bytte därför till mitt 3-skottsmag och laddade med skjutledarens godkännande ett skott i pipan och tre i magget. Då funkade allt bra. Någon som har en idé om hur jag skall lösa problemet med mitt 5-skotts magasin? Det är köpt begagnat.
Publicerat Juli 8, 201115 yr Luftade min CarlGustaf 2000 mk2 (30-06) på älgbanan igår. Första gången sedan i höstas så det gick lite sisådär i början, men avslutades med några fina serier mot slutet. Totalt blev det 13 serier. Guldet var klart vid serie 10. Nåväl över till problemet: Från serie 7 och frammåt började jag få problem med matningen. Använde då ett 5-skottsmag. 4-e skottet på löpet matade inte. Tog ut magget, såg till att patronen låg an mot bakkant och då funkade det. Testade att ladda magget med 5 skott, men problemet dök åter upp av och till. När jag fyller magget ser jag till att patronerna ligger så långt bak i det som möjligt, i kontakt med magasinskanten. Men det verkar som om patronerna av rekylen flyttar sig något frammåt och att slutstycket därför inte greppar patronen när jag skall repetera in den. Jag bytte därför till mitt 3-skottsmag och laddade med skjutledarens godkännande ett skott i pipan och tre i magget. Då funkade allt bra. Någon som har en idé om hur jag skall lösa problemet med mitt 5-skotts magasin? Det är köpt begagnat. Pröva o bänd upp läpparna som sluter sig runt patronen så den kommer lite längre upp så slutstycke kommer åt o mata patronen. Mvh.
Publicerat Juli 8, 201115 yr Författare Pröva o bänd upp läpparna som sluter sig runt patronen så den kommer lite längre upp så slutstycke kommer åt o mata patronen. Mvh. Klurigt. Tack. Skall nog börja med att ta å jämföra med det bättre fungerande 3-skottsmagget och se om läpparna skiljer sig åt på något sätt...
Publicerat Juli 8, 201115 yr Flex är inne på rätt väg, det räcker med att magspärren är lite sliten så att magasinet vilar någon 1/10 lägre än avsett samt att magasinsfjädern är lite trött/are än tidigare, för den första åkomman är det helt ok om systemet tillåter det att justera magasinsläpparna lite, angående magasinsfjädern finns inga enkla trick som är bra, men det går att byta den eller ja rent av sträcka ut den och härda om den igen om man är händig, ja typ som du då.. Ett annat tips är att börja med att se efter så att alla lådskruvar är dragna, givet är att om en av dem är lite lös så ökar avståndet mellan bult och patron i magasinet. /Christian
Publicerat Juli 8, 201115 yr Författare Flex är inne på rätt väg, det räcker med att magspärren är lite sliten så att magasinet vilar någon 1/10 lägre än avsett samt att magasinsfjädern är lite trött/are än tidigare, för den första åkomman är det helt ok om systemet tillåter det att justera magasinsläpparna lite, angående magasinsfjädern finns inga enkla trick som är bra, men det går att byta den eller ja rent av sträcka ut den och härda om den igen om man är händig, ja typ som du då.. Ett annat tips är att börja med att se efter så att alla lådskruvar är dragna, givet är att om en av dem är lite lös så ökar avståndet mellan bult och patron i magasinet. /Christian Tackar, fler konstruktiva tips, det visar åter styrkan i ett forum som detta! Lådskruvarna kollade jag precis, en åttondels varv på den bakre, det var allt som gick att dra så det känns rätt marginellt. Fjädern väntar jag nog med tills jag provat Flex variant. Är ärligt taget lite förbryllad över hur jag skall plocka isär magget
Publicerat Juli 8, 201115 yr Författare Sitter och jämför magasinen (3-, respektive 5-skottsvarianterna): Fjädrarna känns ungefär lika hårda. Tungorna i överkant förefaller för mitt öga närmast identiska. Däremot har det väl fungerande 3-skottsmagget en rundad nedsänkning i framkant, 8 mm bred, 2,5 mm djup. Jag funderar därför på att ta fram motorsågsfilen och justera 5-skottsmagasinet så det får en likadan nedsänkning i framkant som 3-skottarn. Synpunkter på detta innan jag drar igång? (Nu en vända till affärn för att handla inför helgen, sedan vapen fixande och trixande)
Publicerat Juli 8, 201115 yr Att du bör sköta "justeringarna" med något som inte har motor, det kanske räcker med ett litet urtag, inte ett stort samt att det alltid är lättare att ta bort mer än att sätta tillbaka när det gäller metaller. /Christian
Publicerat Juli 12, 201115 yr Författare Filade lite på magasinet och hoppades det skulle vara felet. Det var det inte. Redan i dagens första serie på älgbanan matade den inte tredje skottet. Satan. Eftersom det fanns två funktionärer i båset kilade den ene ut och kikade på bössan. an konstaterade att magget inte satt helt perfekt. Greppar man bössan under magget så hamnar det i läge och även patron 4 och 5 kan matas fram.... Blä! Näe då laddar jag hellre 3+1 med funktionärernas godkännande i treskottsmagget som jag vet funkar oklanderligt!