Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lasersikte?

Featured Replies

Publicerat

Jag har två bekanta som med verklig övertygelse hävdar att det är tillåtet att använda lasersikte vid eftersök och vid grävlingjakt med ställande hund. Själv hävdar jag att det inte är det argumentet att det inte är jakt utan eftersök och avlivning anser jag inte håller eftersom det är vapnet i sig som är olovligt.

Kan ni ge mig stöd eller mina bekanta!

Publicerat

Lasersikte, som projicerar en punkt på målet, är definitivt inte OK vid jakt. Oavsett om det är grävlingsjakt eller annan jakt. Om det är tillåtet vid eftersök kan vi nog egentligen inte säga helt klart. Vill man vara tvärsäker får man nog driva det till en prejudicerande dom. Mig veterligen har så aldrig skett.

Publicerat
  • Författare

Lasersikte, som projicerar en punkt på målet, är definitivt inte OK vid jakt. Oavsett om det är grävlingsjakt eller annan jakt. Om det är tillåtet vid eftersök kan vi nog egentligen inte säga helt klart. Vill man vara tvärsäker får man nog driva det till en prejudicerande dom. Mig veterligen har så aldrig skett.

Men vid trafik eftersök på uppdrag av polisen är det väl inte OK.

Som jag förståt det så blir vapnet i sig olagligt. Har jag fel där?

Publicerat

Naturvårdsverket förbjuder i sina föreskrifter användning av lasersikte som ett jaktmedel (NFS 2002:18 § 22). Det är alltså riktmedlet och inte vapnet som är förbjudet. Om du kan motivera varför just ett sådant riktmedel måste användas vid jaktliga eftersök eller trafikeftersök, kan det vara lagligt att använda. Detta har inte prövats men eftersom det finns olika typer av belysning så kan det vara svårt att hävda att just lasersikte är det enda möjliga.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.