Publicerat Juli 8, 201114 yr Hej tänkte kolla om ni har några bra tips hur man ska göra med detta problem. I Småland där jag e med i ett jaktlag så har vi ca 960 hektar, dock väldigt lite åkermark, bara 6-7 hektar så de e mkt klassisk skogsmark med hyggen osv Mitt inne i dessa 960 hektaren så har vi en dansk med ca 2-3 ha mark , han har ängar/åker och ett fritidshus där När han flytta dit för nått år sen så direkt satte han upp ett torn och började jaga bock, jaktledaren knackade då på och förklarade lite om ytor och jakträtt och erbjöd även han att få jaga med oss nån helg mot att han inte skulle jaga på sin mark. Han var med och allt gick bra, dock de första han gör när han kommer hem från jakten är att bygga ett jakttorn till !!! Förra året höll han sig passiv men nu verkar de som han även gjort en grisåtel på sin mark och nu känns de jobbigt som attan Förslag på åtgärder att göra? ps vi har satt två torn i anslutning till hans mark för att störa han lite också
Publicerat Juli 8, 201114 yr Knepig situation, min tanke är att era två torn ni satt upp kanske inte får önskad effekt utan bara trappar upp det hela. Det är svårt att överföra sunt förnuft till någon och han nu tycker det är ok att skjuta mer än hans egna mark producerar tror jag att han kan bli ännu ivrigare i avskjutningen så inte ni ska skjuta djuren för honom. Om du förstår vad jag menar.
Publicerat Juli 8, 201114 yr Sätt Elstängsel runt om, om dansken inte förstår eller vill beakta svenska jakträtt, dvs enkom fälla vad marken bär har ni ett bekymmer, acceptera, anmäla till polisen för ev lagföring eller helt enkelt ta bort hans mark ur ekvationen. Jag hade gjort det sistnämnda. Därutöver hade jag förklarat för dansken att man inte får jaga på det sätt han avsett. En sista, egentligen inledande fundering, har han skjutit något vilt överhuvudtaget? /Christian
Publicerat Juli 8, 201114 yr Måste ju vara jätte bra att han gör en grisåtel! För visst blev han med i erat jaktlag som fullvärdig medlem mot att ni jagar på hans mark
Publicerat Juli 8, 201114 yr Påverkar detta er jakt nämnvärt? Lassar han ut tonvis med foder på sin åtel? Går han och pinkar, rastar sina hundar på era foderplatser, åtlar?! Hör ni titt som tätt skott från hans lilla mark? Om inte så hade iaf jag inte brytt mig om det nämnvärt. Men om där nu blir ett ja, ja, ja bland ovan frågor så kanske det är rätt att gå vidare. Tror dock inte han lär förstå riktigt vad det är han gör för fel... Trist situation, varit - är med om något liknande...
Publicerat Juli 8, 201114 yr Är han med i ert jaktlag så är det väl hela arealen avskjutningen ska räknas på? Men de är hur som ingen lätt nöt o knäcka... Han kan ju faktiskt bygga hur många torn han vill o även fodra grisar. Det är när han börjar skjuta vilt det blir tokigt... Sen vet jag sen gammat att jakten i Danmark på en del håll sker på extremt små arealer.. typ tomter... Kan ev vara svårt o få killen att förstå att vi inte får eller gör så här. Dock.. så får man kanske städa framför egen dörr först. Bevisligen sker det ju här oxå av inhemska gubbar o gummor. Va skulle vi annars träta om
Publicerat Juli 8, 201114 yr Hej tänkte kolla om ni har några bra tips hur man ska göra med detta problem. I Småland där jag e med i ett jaktlag så har vi ca 960 hektar, dock väldigt lite åkermark, bara 6-7 hektar så de e mkt klassisk skogsmark med hyggen osv Mitt inne i dessa 960 hektaren så har vi en dansk med ca 2-3 ha mark , han har ängar/åker och ett fritidshus där När han flytta dit för nått år sen så direkt satte han upp ett torn och började jaga bock, jaktledaren knackade då på och förklarade lite om ytor och jakträtt och erbjöd även han att få jaga med oss nån helg mot att han inte skulle jaga på sin mark. Han var med och allt gick bra, dock de första han gör när han kommer hem från jakten är att bygga ett jakttorn till !!! Förra året höll han sig passiv men nu verkar de som han även gjort en grisåtel på sin mark och nu känns de jobbigt som attan Förslag på åtgärder att göra? ps vi har satt två torn i anslutning till hans mark för att störa han lite också Dags för stegräkning! man får inte "locka" vilt från grannens marker...minst 200 meter från åtel till närmsta granntomt/allmän väg ska "gottehögen" ligga. Sedan vem utav er som har kommit för nära vem, detta får ni själva stega upp och se
Publicerat Juli 8, 201114 yr Dags för stegräkning! man får inte "locka" vilt från grannens marker...minst 200 meter från åtel till närmsta granntomt/allmän väg ska "gottehögen" ligga. Sedan vem utav er som har kommit för nära vem, detta får ni själva stega upp och se Har för mig att de 200m var en rekommendation och ej i lag. Men visst jag kan ha fel, det händer =)
Publicerat Juli 8, 201114 yr En spontan fråga? vad gäller vid utsättande av saltsten är det minst 200m från gräns som gäller?
Publicerat Juli 8, 201114 yr Har för mig att de 200m var en rekommendation och ej i lag. Men visst jag kan ha fel, det händer =) Det finns mycket i jakt och viltvård som "bara" bygger på rätt/fel/etik/moral, allt behöver inte vara spikat i lagen(hemska tanke) ibland måste man följa vad rekommendationer och sunt förnuft säger. jakt är team work över gränserna och inte krig
Publicerat Juli 8, 201114 yr En spontan fråga? vad gäller vid utsättande av saltsten är det minst 200m från gräns som gäller? Rent logiskt, en saltsten tillhör viltvård och är inte en åtel, så länge den inte lockar vilt för nära vägarna.jag har aldrig hört att jägare använder saltstenar som "lockbete" under jakt, utan som viktigt tillskott till viltet.
Publicerat Juli 8, 201114 yr Rent logiskt, en saltsten tillhör viltvård och är inte en åtel, så länge den inte lockar vilt för nära vägarna.jag har aldrig hört att jägare använder saltstenar som "lockbete" under jakt, utan bara som viktigt tillskott till viltet. Jag vet många som skjuter djur vid saltsten - dock brukar det handla om små marker...
Publicerat Juli 8, 201114 yr Nog drar sig viltet mot där det finns saltsten! att folk använder sig av saltsten för jakt tex genom att sätta sten på älgpass. det har jag sett själv! Sen får väl varje jägare-jaktlag rannsaka sig om det dom gör är riktigt? Jag sätter ut sten varje år åt mitt jaktlag. brukar se till å inte sätta sten mot gränserna ,, kan ju vara nån som blir retad.. Men frågade mest för om det finns nån riktlije för det! är det 200m gällande åtel så kanske det är 200m från gräns gällande saltsten!
Publicerat Juli 8, 201114 yr Författare Vi har redan försökt att prata med han med han vill inte lyssna Han är verkligen INTE med i vårt jaktlag, dom/vi tog bara med han för att va snäll och få han sluta jaga hemma Jag vet inte hur mkt han skjutit kan kolla med jaktledaren nästa gång, dock kanske svårt att kolla Vi e väll mest rädda om våra rådjur då vi har väldigt ont om dom och e rädda att rådjuren dras till hans åker, spec om där e dejligt foder
Publicerat Juli 8, 201114 yr Hej. Problemet avhjälps enklast genom att Ni fodrar ännu mera i skogen runt omkring. Detta ger garanterat effekt. Använd det gamla vanliga spridare(spridda spridartider för aktivitet under hela natten..), bröd och hårdvara typ betor, potatis etc. Detta gör att grisarna och annan vilt(vintertid) inte riskerar livet på öppna ytor, samtidigt som Ni bidrar till bra viltvård. Följande kanske inte gäller dig. Men många jaktlag är snabba på att gnälla på mindra markägare som fodrar och jagar. Tyvärr är inte alltid dessa öagen de bästa utforrarna själva - på lokaler med mycket klövvilt är detta kanske rent av sämre även om jägarna sitter på en större areal.. RG