Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

NYTT för eftersöks hundar "vimsigt"

Featured Replies

Publicerat

Det har kommit ut ett nytt formulär på NVR:s sida

Hund intyg.

Enligt nu räcker det tydligen inte längre med att åka och göra spår prov eller jakt prov med ställande hund.

Utan jakt ledaren där man jagar ska skriva under pappret.

När jakt ledarna fick gå kursen för att kunna bedöma hundar vet jag inte, Jaktledare som inte har hund eller aldrig haft hund dom kan väl sånt i sitt undermedvetna.

Är det någon annan som hört eller fått skicka in intyg på hunden

Publicerat

Ja e inte hundra.. men när det diskuterats vilka krav som ska ställas på ekipagen så blev det lägre.. än godkänt anlagsklass..

Alltså har man möjlighet att införskaffa ett intyg från jaktledare istället för ev meriter.

Jag anser att tex, en viltspårsmerit är dokumentation på särskilt tränad.

Har man sen nått jaktprov i bagaget så slår det intyg med hästländer.

Men det finns ju många blandraser som fungerar ypperligt o då passar ju ett intyg bättre eftersom de inga jaktprov kan gå.

E anledning till att intyg av jaktledare ska räcka är för att det finns många bra hundar som inga meriter har eller kommer att få.

De vore synd ju att missa 7 års jycken som de skjutits massor av gris för och som spårar bra o iställlet peta in 10månaders jycken som är godkänd på viltspår ankl.

Men vi får väl se hur det avlöper..

Hundansvarig och samordnare kan säkert ställa vilka krav de vill så sett o nu har man ännu mer pappersexercis o luta sig mot.

Publicerat
  • Författare

nu har jag visat hunden för jakt ledarn och fått pappret på skrivet. nu har jag både prov och intyg för min hund. hoppas ingen blir av med en duktigt hund med dessa intyg och prov hit och dit.

Publicerat

Det har kommit ut ett nytt formulär på NVR:s sida

Hund intyg.

Enligt nu räcker det tydligen inte längre med att åka och göra spår prov eller jakt prov med ställande hund.

Utan jakt ledaren där man jagar ska skriva under pappret.

När jakt ledarna fick gå kursen för att kunna bedöma hundar vet jag inte, Jaktledare som inte har hund eller aldrig haft hund dom kan väl sånt i sitt undermedvetna.

Är det någon annan som hört eller fått skicka in intyg på hunden

Kan ju spontant säga att ingen av mina jaktledare har någon erfarenhet av griseftersök eller har någon koll på vad jag och min hund duger till när det gäller detta.

Men jag är fullt övertygad om att båda två skulle skriva på intyget om jag bad dem. Så så mycket är nog det värt. :unsure:

Publicerat

Instämmer med föegående talare! ;) skulle kunna ordna intyg från jaktledare som inte vet ett skvatt!!!!!

Skall det ställas nån form av krav! så är det väl genom spårprov.. sen i vilken svårighetsgrad? det går ju diskutera!

Det ultimata vore ett spår typ anlagsklass som slutar vid en permoälg bara en tanke!!

Publicerat
  • Författare

Spårprov med att släppa hunden på en permoälg vore ju perfekt igentligen.

Jag ska luska lite mer i detta tror ja.

Publicerat

Det blir ju lätt att fixa om man är jaktledare själv :D :D :D

Publicerat

Betänk att vi redan idag har cirka 15 000 hundar i organisationen. Enbart ett enkelt test skulle kräva mer än all samlad jaktprovsverksamhet i landet ett vanligt år. Vilket innebär hundratals ideella funktionärer, rätt många miljoner och en jävla massa permobiler. Dessutom ska det då finnas möjlighet till omprov, tillgång till domare och andra vilt än älg att testa på. Det finns många goda ideér på hur man ska välja ut eftersökshundar till organisationen men alla faller på den orimliga arbetsinsatsen och kostnaden. Intyget fyller säkert ingen störe funktion men det är i mina ögon det enklaste sättet att uppvisa någon form av kvalitetsstämpel för kammarkollegiet och riksrevisionen. Bygger vi något som kostar behöver man inte vara raketforskare för att räkna ut var pengarna tas ifrån - ersättningarna...

Har man sedan underlag för att ställa högre krav än enbart intyg står det såväl samordnare som länsansvariga fritt. Betänk dock att vi har världens, i särklass, bästa trafikeftersöksorganisation...

Publicerat

Betänk dock att vi har världens, i särklass, bästa trafikeftersöksorganisation...

Måste fråga...

Finns det trafikeftersöksorganisationer i så många länder ?

Publicerat

Här i jämtland så kollas varje inlämmnad rapport som skickats in! har man hund som inte klarar eftersök eller är lat själv! -

Så borde det gå läsa av rapporterna inbillar jag mig!

Här kring så hade vi bra uppklarandeprocent, men att gå till en jaktledare å be han skriva på ett intyg?

Det verkar ologiskt!

Publicerat

NS: Nej, det är inte så många länder som har, men av de som har är vi bäst om vi jämför jämförbara viltslag. Vare sig de tyska experterna eller Schweisshundregistret kommer upp i samma nivå. Nu finns det säkert massor av förklaringar till det. Men ändå.

Jämtland: Om staten ska betala ut pengar behöver de en kvalitetsgarant. Jmfr. t ex deltidsbrandmän och andra liknande uppgifter. Vi har då att välja på ett administrativt tungrott och dyrt system med spårprov, löshundsprov, permoprov, skytteprov eller gud vet vad och ett gratis enkelt system. Jag tror vi gör klokt i att lita till viljan att göra rätt och samordnarnas välvilja att välja rätt folk. Eftersom majoriteten av eftersöksekipagen, särskilt i Norrland, inte ens har lämnat in en enda rapport ännu så blir det lite svårt att gå på dem. Uppklarandeprocenten kan visst vara nyttig som kvalitetsstämpel men massor av annat måste vägas in. Vi kan heller inte ställa samma krav på t ex en avfångningshund för rådjur i Norrlands inland som i Skåne. Det är ett avlångt land med helt skilda förutsättningar...

Publicerat

NS: Nej, det är inte så många länder som har, men av de som har är vi bäst om vi jämför jämförbara viltslag. Vare sig de tyska experterna eller Schweisshundregistret kommer upp i samma nivå. Nu finns det säkert massor av förklaringar till det. Men ändå.

När man tänker till på´t så är det ju rätt häftigt!

Fast nog e jag bra förvånad .