Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hornady RN 220gr VS. Sako Hammerhead 220gr

Featured Replies

Publicerat

Efter mycket funderingar har jag kommit fram till att valet av högviltskula står mellan dessa två. Om det är någon som har något att säga om dessa två kulor så säg gärna det!

Tanken är att kulan ska tjänstgöra i en Hva 1640 30.06. Tänkte ladda med Norma 204. Pipan är kortad så är lite fundersam kring stabiliseringen, men tycker helt klart att det är värt att testa. Skotthållen kommer att vara korta, typ åtel, drevjakt och i den bästa av världar kanske till och med på ståndskall. Det här med genomskott är också en fundering och hur man bör ladda för att få genomskott resp. inte.

/Marcus

Publicerat
  • Författare

Ingen som testat någon av kulorna?!

• 1 month later...
Publicerat

Jag använder för tillfället Hammerhead , förvisso 18,5 g till 9,3an . Jag är inte nöjd hittils , en bock o en liten matgris har det blivit . Inte mycket för att dra slutsatser men man blir ändå tveksam till den .

Grisen vägde knappt 20 kg . Den blev på platsen , väldigt illa tilltygad .Trodde inte den skulle slå sönder så mycket i en liten kropp . Bocken likaså , den ena bogen var som köttfärs . Inte roligt alls .

Som sagt för lite vilt egentligen för att dra slutsatser , men man tänker ändå på hur den skulle uppföra sig i en större kropp med större ben mm .

Publicerat

Har en viss erfarenhet av Hornadys RN i 220 & 180 grs, och då i min T3 Battue.

Det var inga problem att stabilisera 220 grs kulan i den korta battuepipan på 80 m, den skjuter inget sämre än den 180 grs jag kör med i dag.

Som jaktkula funkar den bra, det är många i mitt lag som kör med den på älg, visst kan den separera ibland, men inte något oftare än nån annan obondad kula efter vad jag märkt.

Jag gillar den kulan och har inga planer på att byta till min 308:a.

Publicerat

Har en viss erfarenhet av Hornadys RN i 220 & 180 grs, och då i min T3 Battue.

Det var inga problem att stabilisera 220 grs kulan i den korta battuepipan på 80 m, den skjuter inget sämre än den 180 grs jag kör med i dag.

Som jaktkula funkar den bra, det är många i mitt lag som kör med den på älg, visst kan den separera ibland, men inte något oftare än nån annan obondad kula efter vad jag märkt.

Jag gillar den kulan och har inga planer på att byta till min 308:a.

har du kört med 220gr i 308w??

Publicerat

har du kört med 220gr i 308w??

Japp.

Publicerat

Japp.

hur sköt bössan med så tunga kulor och har du testat dom på något vilt??

vad använde du för laddning och krut?

Publicerat

Jag har skjutit 220gr i en .308 och det kändes inte helt OK. Halvdan precision, låga hastigheter och spruckna hylsor... :ph34r:

Publicerat

hur sköt bössan med så tunga kulor och har du testat dom på något vilt??

vad använde du för laddning och krut?

Här är en till som är nyfiken. Vad och hur mycket spillde du i?

Publicerat

Jag har skjutit 220gr i en .308 och det kändes inte helt OK. Halvdan precision, låga hastigheter och spruckna hylsor... :ph34r:

Ja det är ju ingen optimal kombination. Jag förstår inte riktigt varför man vill skjuta en sån tung kula med en .308 ?

Publicerat

Ja det är ju ingen optimal kombination. Jag förstår inte riktigt varför man vill skjuta en sån tung kula med en .308 ?

jag brukar ju använda 150gr kulor normalt i 308 men det kan ju vara intressant testa nå annat i den så man vet hur det fungerar.

Publicerat

Hundförarpatron max skotthåll 6o meter utan genomslag men med maximal skottverkan och ändå ha en patron klassad för högvilt.

Publicerat

Hundförarpatron max skotthåll 6o meter utan genomslag men med maximal skottverkan och ändå ha en patron klassad för högvilt.

+ liten köttförstöring om man nu vill köra just med den kulan, antar jag... jag använder den inte på matvilt efter att ha provat den i blött tidningspapper och jämfört med andra kulor. Även om den för all del har en restvikt som motsvarar vad andra kulor har innan de träffar. Efter att ha röntgat rådjur skjutna med bondade kulor respektive obondade har jag helt slutat med obondat till matvilt.

Publicerat

Den andra anledningen skulle vara att minska krutmängden så att ljuddämpning kan ske optimalt med en så kort pipa som lagen medger utan att hälften av krutet förbränns i ljuddämparen.

Publicerat

Så snälla skicka ett pm om laddata så får jag testa att skjuta kulan och se om den fungerar eller om den välter.

• 1 year later...
Publicerat

I min 1640 med 1:12 kal 30-06 fungerar Hornadys 220gr utmärkt.

Träffbilder på 25mm på 100m.

50gr norma 204 och LRmag tändhatt.