Publicerat Mars 23, 200620 yr Känner ett visst behov då och då av en bössa i 22 WMR. Har väl inte egentligen ett jättebehov av den men då och då skulle det vara smidigt tex för att slippa väcka grannen vid rävvaket eller om jag får ändan ur vagnen och kommer iväg på någon ripjakt. Har sett att det finns en och annan kombi i kalibern och det tilltalar mig faktiskt mer än en studsare (ingen savage, tack). Vad tror forumisterna om en sådan under jakt på riktigt kalla dagar? Fryser den ihop fullständigt? Bössan som jag sett flest av är för övrigt Heym 22S. /K9
Publicerat Mars 24, 200620 yr Jag vet inget om frysning, men Heym gör ju fina vapen. Själv skulle jag dock kikat extra på en Merkel SL i 20/.22 Hornet. De är väldigt lätta och smidiga och måste vara perfekt till trädskällarjakt, ripjakt och bra till toppfågel. Bodde jag i norrland hade jag haft en sådan, men nu måste jag ju ha bössor som kan hantera både älg, rådjur, dovhjort, kronhjort och vildsvin, och då blir småviltsbössorna lidande...
Publicerat Mars 24, 200620 yr Författare Mm, hade plånboken bara tillåtit en sådan så hade jag nog aldrig ens ställt frågan.... :P :'( Bytte just drilling så därför får jag nog hålla mig lite lägre i prisklass. //K9
Publicerat Mars 28, 200620 yr Jag har många gånger funderat på att skaffa en kombi, 22wm/hagel cal. 20 för att ha på ripjakten. Enligt mitt tycke borde det vara helt optimalt.
Publicerat Mars 28, 200620 yr frågan är hur det funkar med enkelskottare ute på fjället..de är kallt, det är blåsigt, snö överallt, små patroner...