Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kört fast!

Featured Replies

Publicerat

Har spårtränat min Jämte. Har nog gjort runt 20-25 spår. Samt ett spår efter levande älg(ca 3 km)

Har gjort spår med vinklar bloduppehåll på 25m. Passerat vägar, stigar, kryssat över diken/bäckar. Gjort någon återgång mm.

Gjort spår på allt mellan 450-800 på ½ liter blod. Har använt både älgblod och köpeblod. Ibland har jag lagt spåren, ibland min fru eller en bekant.

Hon fixar spåren hur klockrent som helst. Hon spårar med glädje och är rätt ivrigt när hon räknar ut att det är spårning på gång.

Men vart ca 5-6e spår är hon ofokuserad och tappar spåret.

Någon gång har hon tagit efter älg som passerat spåret. En gång när jag la spåret så hamnade jag mot en klippa och var tvungen att göra en vinkel. Sen när vi spårade så visade det sig att det var en rävlya under klippan och det störe henne endel, hon hittade spåret igen efter lite stök men....

Idag så låg det tydligen ett älgkadaver 25-30m från spåret, hon var bara tvungen att släppa spåret för att inspektera benhögen.

Det känns som hon är lite för lätt distraherad, dock vet jag inte om djur passerat de spår hon gått klockrent. Ett spår var det iof två tjäderhönor som låg intill spåret visst visade hon intresse när dom flög, men hon fortsatte med spåret.

Nu riktar jag in mig på att hon ska klara ett anlagstest. 400m spår med 4 vinklar ½liter blod.

Hur ska jag få henne så att hon bensäkert gör sitt bästa varje gång vi spårar?

Publicerat

Jag skulle backa och köra korta spår hon inte kan misslyckas med, för att sedan öka distanserna igen. "Gör om, gör rätt".

Publicerat
  • Författare

Jag skulle backa och köra korta spår hon inte kan misslyckas med, för att sedan öka distanserna igen. "Gör om, gör rätt".

Har varit inne på det också... Men som idag så tappade hon fokus redan efter 80-100m. Sen funkade hon i ca 200m för att åter igen irra runt en stund. Sista 2-300m gick hon klockrent. Dagens spår blev runt 780m.

Publicerat

Först o sta.. Anlklass är 600m 4 vinklar som sagt och lagt med 1/3 l blod.

Ett bloduppehåll på raksträcka 10-15m.

2-5 timmar gammalt.

Tror nog du klarar det som de låter.

Att jyckarna blir distraherade är ok om du kan tala om att nu är det tex viltstörning..

Jag har gått öppenklass och fått 1:a pris då jycken först marekrade ett musbo.. sen gick hon av spåret 40 m fram till ett dike o drack o badade...sen gick hon självmant tillbaka till spåret och spårade vidare.

Men så småningom så tröttnar en del hundar på konstlade spår...

Speciellt när jaktlusten pockar på, har de sen fått jaga lite frisk vilt o kanske nått skarpt eftersök på det.

Då är det knepigt o träna konstlade spår.

En viktig sak. man ska inte spåra för ofta med en del hundar.

Svårt o ge någon rekommendation men ett spår i veckan kan va lagom för en del o för mycket för andra.

Ett tips inför spårprovet är att hålla uppe ett par veckor innan provet så jycken är riktigt sugen på uppgiften.

Annat tips är att försöka hitta på nått roligare än klöven i spårslut.

Matglada hundar är lätt som fasen o få motiverade.

Har du köpeblod så kan en bit lever som får ligga i blodet i kylen göra lukten mustigare o intressantare.

En liten gottebit i spåret då o då kan va nyckeln till framgång.

Publicerat

Kan också vara så att hon ÄR opportunistisk till sin läggning, att hon tar det som för stunden är intressantast. Och att försöka dressera en hund till att bli spårhund... jag tror inte på det. Jag menar, om hon MISSLYCKAS ibland är det en sak, det kan finnas 1000 skäl till detta. Men om hon prioriterar ned spåret är det ju värre, då är det fokus och det där härligt hjärndöda "jag tänker spåra det här gamla skitspåret fastän det finns något mycket roligare just här" verkar ju saknas....

Alla hundar är inte födda till att bli spårhundar.

Publicerat
  • Författare

Först o sta.. Anlklass är 600m 4 vinklar som sagt och lagt med 1/3 l blod.

Ett bloduppehåll på raksträcka 10-15m.

2-5 timmar gammalt.

Tror nog du klarar det som de låter.

Att jyckarna blir distraherade är ok om du kan tala om att nu är det tex viltstörning..

Jag har gått öppenklass och fått 1:a pris då jycken först marekrade ett musbo.. sen gick hon av spåret 40 m fram till ett dike o drack o badade...sen gick hon självmant tillbaka till spåret och spårade vidare.

Men så småningom så tröttnar en del hundar på konstlade spår...

Speciellt när jaktlusten pockar på, har de sen fått jaga lite frisk vilt o kanske nått skarpt eftersök på det.

Då är det knepigt o träna konstlade spår.

En viktig sak. man ska inte spåra för ofta med en del hundar.

Svårt o ge någon rekommendation men ett spår i veckan kan va lagom för en del o för mycket för andra.

Ett tips inför spårprovet är att hålla uppe ett par veckor innan provet så jycken är riktigt sugen på uppgiften.

Annat tips är att försöka hitta på nått roligare än klöven i spårslut.

Matglada hundar är lätt som fasen o få motiverade.

Har du köpeblod så kan en bit lever som får ligga i blodet i kylen göra lukten mustigare o intressantare.

En liten gottebit i spåret då o då kan va nyckeln till framgång.

Gjorde ett anlagsprov i våras. Hon hade gjort ca6-8 klockrena spår hemma och jag trodde nog att ett anlagsspår skulle vara en lätt match.

Men när jag gick provet så funkade inget! Hon lullade runt i skogen och tog endast delar av sträcka 3 och hela 4. Klarade inte spårstarten ens på 3 försök utan hon tog sin egen väg. Korsade spåret någon gång men inte förens sträcka 3 tog hon upp spåret och fullföljde.

Efter det har jag lagt ett antal spår som funkat bra. Men nu idag var det rappakalja igen. Ibland har jag lagt spår både lö och sön. Ibland har det dröjt 2 veckor innan nästa. Här om helgen blev det så jag fick chansen att spåra älg. Det var det ingen tvekan om att hon följde det spåret. Jag avbröt efter ca 3km men hon ville gärna fortsätta... Då hade vi spårat ikapp kvigan och var inne på runt 50m.

Sist hon spårade blod så lades det ut lite godis i spåret på 4-5 ställen. Ett spår som gick klockrent, hon gick av spåret en gång, men ringade direkt och tog upp det igen.

Idag la jag ut på 2 ställen(vilka hon hittade) samt i spårslut.

Men jag har läst att godis i spåret kan vara kontraproduktivt. Så jag hade tänkt att testa det i något spår bara, och sen fasa bort det. Men kanske ge lite godis när hon hittat klöven.

Ena gången så ringar hon och tar upp spåret igen. Nästa gång kan hon bara vika av på en sträcka och hamna helt fel. Men kan ta vinklar direkt utan problem.

När hon har gått av spåret och jag upptäcker att hon inte spårar längre utan "tar en promenad i skogen", så har jag gått tillbaks en bit innan hon tappade spåret så hon fått ta omtag. Kanske jag ska börja om redan från spårstarten? Eller ska jag bara bryta spåret och testa en annan dag?

Publicerat
  • Författare

Kan också vara så att hon ÄR opportunistisk till sin läggning, att hon tar det som för stunden är intressantast. Och att försöka dressera en hund till att bli spårhund... jag tror inte på det. Jag menar, om hon MISSLYCKAS ibland är det en sak, det kan finnas 1000 skäl till detta. Men om hon prioriterar ned spåret är det ju värre, då är det fokus och det där härligt hjärndöda "jag tänker spåra det här gamla skitspåret fastän det finns något mycket roligare just här" verkar ju saknas....

Alla hundar är inte födda till att bli spårhundar.

Skulle säga att hon har gjort 2 spår som är helt misslyckade, hon skulle inte nått slutet utan min hjälp. Spår där hon varit helt off större delen av spåret, följt spåret en bit och irrat en stund för att hitta spåret igen en stund osv....

3 spår där hon tagit efter andra spår, varav en gång efter älg(färsk lega 5m brevid spåret), efter uppmaning så tog hon upp blodspåret och fullföljde helt utan fler problem. Övriga 2 utflykter har hon löst själv efter en stunds snurrande, bla en gång i anslutning till ett rävgryt.

Publicerat

De e inte lätt..

Men en gissning kan va att jycken inte är tillräckligt motiverad att hitta spårslutet.

Den spåra ju älg 3 km då fanns motivationen där.

Att lägga spår som liknar riktiga löpor går ju inte.

Om nu jycken är matglad eller har nått som den tycker är tokroligt så kan ett recept vara att anväda det som jycken älskar som spårslut.

Kan va husses o mattes lek oxå..

Gosedjur, boll, fläskotett, leverpastejmacka osv.. helt eller bitar av skinn.

Nu är de ju en älghund så fixa en trafikdödat vilt o ha i frysen blir ju svårt..

Hade ett rådjurskid ett tag i frysen o använde som spårslut. då blir ju även konstlat spår "äkta"

Endast fantasin sätter gränsen..

Men du ska då inte lägga 600m spår, vinklar osv.

Backa o kör rakt spår så långt du är säker på att jycken fixar utan att "ut o promenera" kankse 100-200 m .

Ett liknande går ni direkt efter ev nån vinkel.

O så ett strax efter det.

Tanken är att pränta in i jycken att.. faen de va ju j-vligt kul o hitta spårslutet.

Behöver inte va samma spårslut var gång heller.

En del jyckar gillar att de händer nått nytt...

Den där klöven har de hittat många gånger förr o i jämförelse med den så är ju ett vilt som passserat mycket intressantare.

Då börjar problemen ganska snart.

Publicerat

Kanske läste slarvigt, men har hon bara gått spår du själv lagt? Spontant tror jag hon tappar motivationen för det är för lätt.. Som NS skrev... Är inte lätt det där med konstlade spår.. Prova svårare spår, kanske helt utan blod?

Publicerat

Hej

Jag känner igen problemet!

Har gått och går fortfarande en hel del eftersök både på skjutna djur och trafik vilt.

min förra hund som tyvärr försvann under oklara omständigheter under jakt hade jag ett h-vete med att meritera.

lyckades precis få igen om han på anlag och senare öppenklass.

Vid träningsspår var det som du beskriver lojt och ofocuserat.

men gosse, satan vilken hund på skarpa sök, dom som inte lyckades under hans karriär kan räknas på ena handens fingrarna.

Min egen teori ang detta är att hunden var för "smart" för konstlade spår när han väl hade gjort några skarpa.

han viste liksom att det inte låg något riktigt i andra ändan av konstspåret.

Nu var jag lyckligt lottad som har tilräckligt med "skarpa" spår och lägger spår enbart för att kolla spårnogranheten (då kortare spår men rätt svår) eller som en ren träning. inte bara konditionen som skall tränas utan även mentalt

Rätt eller fel??? eftersök handlar till stor del att hundföraren skall kunna läsa hunden för hunden klarar följa alla spår i världen om den vill.

vet inte om detta hjäpte,

Publicerat
  • Författare

Kanske läste slarvigt, men har hon bara gått spår du själv lagt? Spontant tror jag hon tappar motivationen för det är för lätt.. Som NS skrev... Är inte lätt det där med konstlade spår.. Prova svårare spår, kanske helt utan blod?

Hon har gått spår som frun och en bekant lagt. Men jag har nog lagt lite drygt hälften av dom hon har gått. Det har varit lite svårt att engagera folk utanför familjen till att lägga spår.

Idag hade jag med en blivande jägare när jag la spåret, med tanke om ytterligare en som går att använda som spårläggare.

Min känsla(vad det nu är värt) är att hon skulle plocka hem vilken sårad älg som helst. Det var en annan beslutsamhet när jag spårade levande, mer nogrann på nått vis.

Hon kan vara lite ivrig när jag spårar blod också, men ändå inte på riktigt samma sätt som spår efter levande.

Svårare... Ja har hon en "bra" dag så löser hon vad som helst. tex har jag kryssat över ett vatten dike(20m på ena sidan sen över på andra osv några gånger), långa bloduppehåll, 25m uppehåll utan klöv och blod, går i växlande terräng. Korsar stigar, vägar och körvägar. Men ibland blodar jag i stigen en bra bit för att sedan vika av en liten runda för att sedan korsa samma stig en bit längre bort. Har gjort någon tillbaka gång på 10-12m.

Rätt dag är inget för svårt.

En dålig dag klarar hon inte fram till första vinkeln, som tex på första provet då hon inte ens tog början på spåret! Då gick hon sin egen lilla runda för att senare "hitta" spåret och följa det.

Enklare som NS sa... Jag vet inte... Kan ju bli för enkelt så hon tappar intresset av det. Men samtidigt så har hon en ofokuserad dag kan 100m rakt spår var för svårt.

Skulle ha känt någon som har sett och varit med många hundar på spårning, som kunde följa med på något spår och se hur hon jobbar och kommit med idéer utifrån det. Synd att min far som är/var viltspårdommare fick en stroke och inte tar sig fram i skogen.

Det är iof en grej jag inte testat med tiken. Kanske ska låta spåret ligga 12-24 timmar. Spåren har bara fått ligga 3-4 timmar med tanke på ligg tiden på anlagsprovet. Nått spår har jag nog gått redan efter 1 timme pga tidsbrist.

Om jag förstg NS rätt så är en idé att lägga ett spår men med ett spårslut där vinkeln skulle vara för att sedan lägga ett nytt spår fram till nästa vinkel osv.... Kanske dra klöv en sträcka och något annat på nästa.... Kan vara något.

Ska sova och fundera någon dag på förslagen, så får jag se om något jag tror skulle funka med tiken.

Publicerat

Hon har gått spår som frun och en bekant lagt. Men jag har nog lagt lite drygt hälften av dom hon har gått. Det har varit lite svårt att engagera folk utanför familjen till att lägga spår.

Idag hade jag med en blivande jägare när jag la spåret, med tanke om ytterligare en som går att använda som spårläggare.

Min känsla(vad det nu är värt) är att hon skulle plocka hem vilken sårad älg som helst. Det var en annan beslutsamhet när jag spårade levande, mer nogrann på nått vis.

Hon kan vara lite ivrig när jag spårar blod också, men ändå inte på riktigt samma sätt som spår efter levande.

Svårare... Ja har hon en "bra" dag så löser hon vad som helst. tex har jag kryssat över ett vatten dike(20m på ena sidan sen över på andra osv några gånger), långa bloduppehåll, 25m uppehåll utan klöv och blod, går i växlande terräng. Korsar stigar, vägar och körvägar. Men ibland blodar jag i stigen en bra bit för att sedan vika av en liten runda för att sedan korsa samma stig en bit längre bort. Har gjort någon tillbaka gång på 10-12m.

Rätt dag är inget för svårt.

En dålig dag klarar hon inte fram till första vinkeln, som tex på första provet då hon inte ens tog början på spåret! Då gick hon sin egen lilla runda för att senare "hitta" spåret och följa det.

Enklare som NS sa... Jag vet inte... Kan ju bli för enkelt så hon tappar intresset av det. Men samtidigt så har hon en ofokuserad dag kan 100m rakt spår var för svårt.

Skulle ha känt någon som har sett och varit med många hundar på spårning, som kunde följa med på något spår och se hur hon jobbar och kommit med idéer utifrån det. Synd att min far som är/var viltspårdommare fick en stroke och inte tar sig fram i skogen.

Det är iof en grej jag inte testat med tiken. Kanske ska låta spåret ligga 12-24 timmar. Spåren har bara fått ligga 3-4 timmar med tanke på ligg tiden på anlagsprovet. Nått spår har jag nog gått redan efter 1 timme pga tidsbrist.

Om jag förstg NS rätt så är en idé att lägga ett spår men med ett spårslut där vinkeln skulle vara för att sedan lägga ett nytt spår fram till nästa vinkel osv.... Kanske dra klöv en sträcka och något annat på nästa.... Kan vara något.

Ska sova och fundera någon dag på förslagen, så får jag se om något jag tror skulle funka med tiken.

Nä nu blev de fel.

De korta spåren ska vara helt separerade från varandra.

Istället för ett långt spår gör man 2-3 kortare vid samma tillfälle.

Spåra fram till sppårslut, beröm osv, sen kopplar man om till vanligt koppel och går eller åker till nästa spår.

Jycken ska alltså lyckas o hitta spårslut även om den är loj.

Spårsluten ska nu vara mycket annorlunda mot vad jycken är van vid.

Alltså försöka återuppbygga viljan/intresset att hitta spårslut.

Även äldre spår kan va ide o prova som redan nämnts.

Går utmärkt att göra några kortare spår här oxå.

Publicerat
  • Författare

Nä nu blev de fel.

De korta spåren ska vara helt separerade från varandra.

Istället för ett långt spår gör man 2-3 kortare vid samma tillfälle.

Spåra fram till sppårslut, beröm osv, sen kopplar man om till vanligt koppel och går eller åker till nästa spår.

Ja jo, tror att vi menar ung samma. Ett spår 100m, sen tex 30-50m i koppel till nästa spår. Detta istället för att göra vinklar och fortsätta med samma spår.

Har nog en tanke på att dra något annat än klöv på vissa spår, kanske ett vedträ en gång, kanske en grillad kyckling nästa.... Eller något helt annat.

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

En dryg vecka utan spår träning. Anlagsprov avklarat idag. 42 poäng!

"En spårnoga hund som klarar alla moment på ett utmärkt sätt. Jobbar i ett lämpligt spårtempo."

En glad och nöjd hund med en rätt lättad husse också! ^_^:wub:

Hon var dock i min mening, en aning snabb, 10 min. Nu ligger funderingarna på hur jag ska få ner farten. Tips!?

En fråga till dom som kan.... Vad krävs utöver detta för ett HP??

Ev test på prov i öppenklass i slutet av månaden, eller i mitten av Augusti.

Publicerat

Du bestämmer ju farten, på ett riktigt e-sök kanske du går och kollar efter blod och andra saker, sen har en del hundar "sitt" tempo som de vill slita på i, unghunden tror han ska dra ett godståg varje gång!

Publicerat

Grattis!

Som Pertan säger så kan inte hunden gå fortare än "släpvagnen" ;) tillåter.

Är nu inne på tredje jycken som spårat lungt o fint.

Har inte gjort nått speciellt i träningen än att hålla igen.

Andra tips är äldre spår mindre blod o svårare spår.

Nödlösning är att lägga spårlina som ett halvslag runt midjan på jycken då drar de garanterat inte.

Publicerat

Grattis. Jag ska göra anlagsprov på min tjej snart och är lite orolig för tempot.

Det är inget godståg hon drar utan ett snabbtåg. Hon blir så ivrig.

Men hon är väldigt spårnoga.

Publicerat
  • Författare

Du bestämmer ju farten, på ett riktigt e-sök kanske du går och kollar efter blod och andra saker, sen har en del hundar "sitt" tempo som de vill slita på i, unghunden tror han ska dra ett godståg varje gång!

Har tidigare fått lära mig att men inte ska bromsa med linan. Med motiveringen att då lär hunden sig att den ska dra....

Så det har jag tänkt på och praktiserat, men det kanske inte spelar någon roll. Hunden kanske inte drar mer bara för man bromsar i linan.

Vill jag titta/undersöka något så funkar kommandot "stanna" så ställer hon sig still och väntar på att jag låter henne söka igen.

Ska prova något spår med 24 timmar liggtid, se både om hon klarar det och om hon sänker farten lite.

Publicerat

Har tidigare fått lära mig att men inte ska bromsa med linan. Med motiveringen att då lär hunden sig att den ska dra....

Hur bromsar man då ?

Med rösten kan funka om man tex lärt in kommando "sakta".

Eller som du har ett "stanna", och låta hunden stå still tills den lugnar ner sig.

Går den för fort direkt igen så stoppar man igen osv.

Tills hunden lärt sig att det är lönlöst o stirra iväg för den få ändå inte spåra vidare förren den går lungt i spåret.

Publicerat
  • Författare

Hur bromsar man då ?

Med rösten kan funka om man tex lärt in kommando "sakta".

Eller som du har ett "stanna", och låta hunden stå still tills den lugnar ner sig.

Går den för fort direkt igen så stoppar man igen osv.

Tills hunden lärt sig att det är lönlöst o stirra iväg för den få ändå inte spåra vidare förren den går lungt i spåret.

Om jag har haft en hund som varit för "het" i spåret, har jag jobbat efter tanken att göra svåra spår med lång liggtid. För att få hunden att bli mer spårnoga och arbeta i ett lägre tempo. Sen ska det tempot finnas i hunden även om spåret är färskare och "enklare".

Men om det har funkat, kan jag nog inte riktigt bedöma.

Att stanna hunden när den är ivrig låter som en bra idé!