Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Velar in i det sista ang ny kikare!

Featured Replies

Publicerat

Tja,

Jag måste lida av ngn sjukdom. Kan aldrig göra ett inköp av ngnting utan att ligga sömnlös och ägna detta ämne hundratals med timmars funderingar :D

Så mina kära forumvänner, hjälp till med råd om vilken ytterligare kikare som kompleterar mina befintliga kikare bäst. Jag har ett kikarsikte av valfri modell på väg in och undrar vad jag skall välja. Se nedan:

Dessa kikare har jag redan:

Zeiss Varipoint 1,1-4*24T (uppenbart till de snabba drevjakterna)

Zeiss Varipoint 1,5-6*42T (allround jakt såsom älgjakt, åteljakt m.m)

Vilken kikare kompleterar dessa bäst`?

hade tänkt mig en Varipoint 3-12*56 först.....är det dumt att inte gå upp i förstoring då denna bara kommer användas till vak, pyrsch ?

Funderade också på en Zeiss FL Diavari 6-24*56T....är 6 ggr förstoring för mycket för åtelavstånd på ca. 40m vid grisvak ?

Kanske en Swarovski Z6i 2,5-15*56P ???....kanske det hetaste alternativet i nuläget ?? eller

Eller kanske en Zeiss Diavari 4-16*50 ?? Men jag är inte i behov av en 50 tub pga att den är smidigare då jag har andra kikare till detta..

Hjälp mig med goda råd !! PLEASE !!!

/Fredric

Publicerat

Jag tycker inte 6x är något problem på kort håll om målet står still. det du skulle kunna förlora är överblick på resten av grisflocken om det blir riktigt nära.

Jag skulle inte köpa Z6 pga dålig optik i förhållande till priset. Däremot är jag mycket glad för min Swarovski Habicht!

Publicerat

3-12x56 Varipointen är den tub som har högt/bäst mörkervärden utöver x72 tuben från samma bolag,

om det är mörkeregenskaper du söker så är det således den tuben du bör välja.

Utöver det så är det jämt skägg som det heter mellan 6-24:an och 4-16:on, de är bra tuber båda två.

/Christian

Publicerat

Håller med Christian.

3-12x56:an om du är ute efter det där lilla sista i mörker. Annars 6-24x56. Jag har aldrig mina kikare under 7x när jag jagar på åtel och mina åtlar är på mellan 25-35meter. Har aldrig upplevt att det varit något problem hittills.

MVH/Jocke

Publicerat
  • Författare

Ja, det är nog kanske 3-12*56 Varipointen som faktiskt är det bästa valet trots allt. När det gäller ljusegenskaper i mörker så måste jag erkänna att jag inte ser ngn nämnvärd skillnad på min Varipoint i 1,1-4*24 om jag jämför mot 3-12:an... :rolleyes: Kanske börjar Fredric bli gammal ;)

Måste nog också erkänna att jag heller inte vid ngn grisnedläggning varit beroende av belyst riktmedel även om det givetvis underlättar....

Vad kan man dra för slutsats av dessa ord......Jag skulle antagligen klara mig utmärkt med en gammal pecar eller liknande med fast förstoring :lol:

Men man är nog lite insnöad på Z då jag inte ägt ngt annat märke om man bortser från ett par Aimpoint..

Swarovskin (Z6i) är ju lovordad från många håll och är ju säkert en grym kikare men jag stör mig nog lite på "klumpen"...belysningsreglaget som jag uppfattar lite stort..

Tack för era kommentarar i detta !

/Fredric