Publicerat Juli 11, 201114 yr vi är 3 st som sticker till kalmar och jagar gris sista veckan i juli undrar om någon på forumet kan berätta om dom kommer gå i säden då? gubben som vi får jaga hos har lite säd på sin mark han trodde inte att bonden skulle ha plockat in den när vi kommer ner. är det bara att spana av marken på kvällen??? vilka tider är det som gäller? alla tipps uppskattas
Publicerat Juli 11, 201114 yr Säden hos mig har inte gått i mjölke ännu men det dröjer nog inte många veckor innan det är dax. Är sådden lika som här så lär det nog vara lagom. Här kommer grisarna ut i skymningen dvs mellan 22-23. Spana av fälten och åkerkanterna på dagen för att hitta var grisarnas gångar är till och från åkern, placera er i närheten av detta men absolut helt rätt i vind. Alternativet är att smyga dit närgrisarna redan är ute och gå på dom i motvind. OBS mät gärna säden på lite olika ställen där ni sett att grisen varit. Det är oerhört lätt att skjuta fel grisar och kultingarna syns troligen inte alls i säden om de inte har lagt ner den på vissa ställen så man kommer åt. Skitjakt på er. //
Publicerat Juli 11, 201114 yr Här I Växjö verkar det vara på gång lite i alla fall. Förra veckan såg jag en flock grisar i en veteåker men de verkade vara mer på genomresa. Men det har blivit ett par gångar så det är nog inte långt kvar. Sköt en nasse i en kornåker i lördags så det finns kanske något ax som är moget. De jag har sett de senaste veckorna har kommit ut mellan 2230 och 2300. Skitjakt på er!
Publicerat Juli 11, 201114 yr Verkar som de börjat gå på vetet här i växjötrakten men havren klarar sig ännu. Var och gjorde ett kontrollsök vid ett vetefält igår. Men de hade skjutit första där för en vecka sedan.
Publicerat Juli 11, 201114 yr Här I Växjö verkar det vara på gång lite i alla fall. Förra veckan såg jag en flock grisar i en veteåker men de verkade vara mer på genomresa. Men det har blivit ett par gångar så det är nog inte långt kvar. Sköt en nasse i en kornåker i lördags så det finns kanske något ax som är moget. De jag har sett de senaste veckorna har kommit ut mellan 2230 och 2300. Skitjakt på er! Jag trodde inte grisarna var så förtjusta i korn Jag kanske ska ta en runda runt fälten här, har över 30ha korn o närmare 20 havre. //
Publicerat Juli 11, 201114 yr Författare hur känslig är dom för ljud när dom äter i fälten då? jag har varit ner 2 ggr men bara kunnat suttit på åtel men har fått en gris i alla fall man jag har förhoppningar på att få smyga på dom i säden det måste vara en pulshöjare =)
Publicerat Juli 11, 201114 yr Jag trodde inte grisarna var så förtjusta i korn Jag kanske ska ta en runda runt fälten här, har över 30ha korn o närmare 20 havre. // Tillgång och efterfrågan, dom käkar borstsäd också om inget annat bjuds. Normalt är det brådmogna partier som får besök först, typ torrare höjder på fältet.
Publicerat Juli 11, 201114 yr Har varit med om att de gått på kornåkrar tills det knappt fanns ett strå kvar. De gick där hela hösten. Men då var det ju också enda spannmålet på en ungefär en halvmil.
Publicerat Juli 11, 201114 yr Tillgång och efterfrågan, dom käkar borstsäd också om inget annat bjuds. Normalt är det brådmogna partier som får besök först, typ torrare höjder på fältet. Har varit med om att de gått på kornåkrar tills det knappt fanns ett strå kvar. De gick där hela hösten. Men då var det ju också enda spannmålet på en ungefär en halvmil. Blir nog en runda i morgon, fast jag har inga höjder på fälten. Frågan man Musköt så är det konstant uppför //
Publicerat Juli 12, 201114 yr Nej jag blev väldigt förvånad själv. Det är gott om åkrar med både vete och havre bredvid och jag skulle bara passera kornåkern men där stog han så fint så det var bara ta tillfället när läge gavs. Annars tror jag även att de går en del i vallen igen när den har vuxit efter första slåttern. För övrigt var det inte ens ett rådjur i havreåkrarna intill. Men det kommer, det är en rolig tid som kommer nu med mycket viltarter synliga. Men det gäller att passa sig såg som jag trodde en årsgris häromveckan men när hon kom upp ur diket så var det två mycket små med.