Publicerat Juli 11, 201114 yr Tänk om man bara hade ett val i livet vad enkelt det skulle vara. Sitter o toksurfar runt o kikar efter en lämplig kula till 6mBr:n Jag kommer att skjuta lite grann på 100-300 med den men tanken är att den ska vara jaktkulan till den pipan. Tänkbara vilt är framför allt Räv men även ett Rådjur o någon Grävling kan komma att ramla. Vikt: Till att börja med så vill jag en skapligt lätt kula som kan ge önskad effekt i Räven. Fast o andra sidan vill jag ah en kula som skapligt håller ihop om Rådjuret skulle välja att ta min väg. Ehh jag lägger ner o bara väljer en, jag ser själv hur sabla dumt detta kommer att bli Man kan inte ha kakan och äta den på samma gång. Sista raden skulle ju vara att priset skulle vara Smålänningsvänligt viklet med mina kriterier om det ens finns en sådan kula så skulle den nog kosta skjortan.. Kikar på BT 95gr och Hornady SST 95gr. Kan de vara vettiga tror ni? //
Publicerat Juli 11, 201114 yr Tänk om man bara hade ett val i livet vad enkelt det skulle vara. Sitter o toksurfar runt o kikar efter en lämplig kula till 6mBr:n Jag kommer att skjuta lite grann på 100-300 med den men tanken är att den ska vara jaktkulan till den pipan. Tänkbara vilt är framför allt Räv men även ett Rådjur o någon Grävling kan komma att ramla. Vikt: Till att börja med så vill jag en skapligt lätt kula som kan ge önskad effekt i Räven. Fast o andra sidan vill jag ah en kula som skapligt håller ihop om Rådjuret skulle välja att ta min väg. Ehh jag lägger ner o bara väljer en, jag ser själv hur sabla dumt detta kommer att bli Man kan inte ha kakan och äta den på samma gång. Sista raden skulle ju vara att priset skulle vara Smålänningsvänligt viklet med mina kriterier om det ens finns en sådan kula så skulle den nog kosta skjortan.. Kikar på BT 95gr och Hornady SST 95gr. Kan de vara vettiga tror ni? // Tyvärr stabiliserade inte min BR kulor över 80grs så jag är ganska så lost med praktisk erfarenhet här. Men ska jag gå på vad jag hört så är nog 95grs BST en riktigt bra kandidat om det står rå på programmet också. Tror nog att effekten i räven räcker till. Det blir nog inte handbolls stora hål som med 65grs V-max, men det lär räcka som sagt var. MVH/Jocke
Publicerat Juli 11, 201114 yr Författare Tyvärr stabiliserade inte min BR kulor över 80grs så jag är ganska så lost med praktisk erfarenhet här. Men ska jag gå på vad jag hört så är nog 95grs BST en riktigt bra kandidat om det står rå på programmet också. Tror nog att effekten i räven räcker till. Det blir nog inte handbolls stora hål som med 65grs V-max, men det lär räcka som sagt var. MVH/Jocke Just det som är grejen, ALLA jaktkulor funkar bra att skjuta Räv med. Tar man sen en som är lite mjukare som BT o SST så får man lite bättre effekt och den funkar väldigt bra po Rå även. När man snöar in på vissa saker så snurrar det lixom lagomt i skallen o man vill ha det bästa av både världar. Bara att välja en bra jaktkula o sedan välja en bättre skyttekula istället..Eller om man skulle göra som tänkt var från början, jaga med 6,5pipan o skjuta med 6Br:n. Ehh sälja alla vapen o bara ha ett kanske //
Publicerat Juli 11, 201114 yr Jaktkulor är jag rätt novis på då man skjuter väldigt få klass2 vilt, men söderut verkar det vara blöta kulor som gäller på viltet så 95gr. BST eller 105gr A-max borde fungera väl som alltiallo kula då dessa två brukar skjuta tätt och har bra ballistik samt ett pris som inte avskräcker. Som skyttekula tror jag 105gr ScenarL är kungen tätt följd av 105gr. berger
Publicerat Juli 11, 201114 yr Har du testat Oryx? (surprise att just jag rekommenderar den kulan... ) Den har bra effekt på räv och spränger inte sönder ett rådjur och om du laddar själv lär den inte ruinera dig heller Med Normas standardladdning så har den en V0 på 830 m/s och väger 100gr Oryx i storebrorsan 6.5x55 är jag väldigt nöjd med och den gör jobbet utan att spränga sönder sakerna helt.
Publicerat Juli 11, 201114 yr Författare Jaktkulor är jag rätt novis på då man skjuter väldigt få klass2 vilt, men söderut verkar det vara blöta kulor som gäller på viltet så 95gr. BST eller 105gr A-max borde fungera väl som alltiallo kula då dessa två brukar skjuta tätt och har bra ballistik samt ett pris som inte avskräcker. Som skyttekula tror jag 105gr ScenarL är kungen tätt följd av 105gr. berger Antar att du har rätt som vanligt Skjuter 105gr scenaren bättre än 90gr dito? Jag kommer inte ofta att sträcka ut hållen längre än 300m ännu. //
Publicerat Juli 11, 201114 yr Vet inte om det bara är jag som är lite väl bekväm. Men en jaktkula och en skyttekula känns sådär i min värld. Hade det ett tag i min BR, körde 75grs Rhino i kombination med 65grs V-max. Men jag kommer aldrig göra om det igen. Kör istället med en kula med bra BC som fungerar till både jakt och skytte, dessutom är det ju en fördel om den är billig. Så 95grs SST eller 105grs A-max är nog ingen dum idé ändå. Där snackar vi runt 3kr/kula( 2,50kr för A-max), inte mycket att dividera om antingen det gäller bana eller jakt. Kör själv numera med billiga kulor som duger till både jakt och skytte. Blir t.ex 140grs SST i 6,5 och 140grs Accubond till 7x57an (Accubonden är inte jätte billig med sina 6kr/kula, men tränar man måttligt, vilket jag kommer göra med den bössan så fungerar det ju) Självklart gör du precis som du själv vill Lasse, men varför krångla till det? MVH/Jocke
Publicerat Juli 11, 201114 yr Jaktkulor är jag rätt novis på då man skjuter väldigt få klass2 vilt, men söderut verkar det vara blöta kulor som gäller på viltet så 95gr. BST Du har en ask på g
Publicerat Juli 11, 201114 yr Antar att du har rätt som vanligt Skjuter 105gr scenaren bättre än 90gr dito? Jag kommer inte ofta att sträcka ut hållen längre än 300m ännu. // Här blir svaret både ja och nej Normalt skjuter 90gr. Scenar bättre än 105gr. men sedan kom Lapua med 105gr i en serie som heter ScenarL och den kulan är det grymmaste jag sett i precisionsväg. Nu är vi inne på en precision man sällan/aldrig behöver men vetskapen att det finns där räcker för att stärka skyttens självförtroende.