Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rävvalpar...

Featured Replies

Publicerat

Har varit ute knappt tio vändor vid olika slagna vallar för att försöka hålla efter rävvalpar. Kanske hälften av kvällarna har jag sett vuxna rävar men inte en enda valp.... Har snackat med några av lantbrukarna här och på deras kanske 150 ha vallar har de inte heller sett några valpar i samband med hö/ensilage arbete. Däremot har de sett ovanligt många rådjurskid, men dessa har varit ovanligt små.

Så hur ser det ut hos er? Ser ni också en tendens att valpningen inte riktigt verkade bli till rävarnas fördel?

(Bor i södra Västergötland, nära Hallandsgränsen)

Publicerat

Hur har du det med sorken?

Har tvärtom aldrig sett fler (och skjutit fler) än vad jag gjort i år. Förvisso i andra delen av landet mer eller mindre men ändå.

Publicerat
  • Författare

Inte sett speciellt med gnagare heller. Inte ens mina 4 kattor släpar hem speciellt mycket sorkar/möss som jag kan kliva i. När jag tänker på det så har jag nog inte sett speciellt mycket rovfågel heller. Hmm, undra just om det är något väldigt lokalt eller om det är regionalt....

Publicerat

Har sett ett par ,mindre synliga vuxna än förra året.

Har sork som bara den om man ska gå efter hur plantorna ser ut efter vintern.

Jag brukar svära på kroknäbbarna men jag har slutat med det iom sorkskadorna :huh:

//

Publicerat

Rävvalpar har jag inte sett några, sork har vi så det räcker och blir till!! Och rovfågel... Dock har jag hyffsat med "vuxna" rävar som väntar på att bli lovliga, frugan vill inte att jag skjuter dem på gården (inom skyddsjaktsavstånd från hönsen :( )

Rådjur och älg verkar vintern inte ha beskattat allt för hårt (mot all förmodan), verkar vara gott om dem i skogen...

Publicerat

Här är det fullt med rävvalpar, även en del vuxna, massa rovfågel och en hel del grävling. Men har ni dåligt med både rovfågel och räv så är det nog dåligt med gnagare, hur ser det ut med skogshönsens föryngring?

Publicerat

Jag upplever att där jag jagar har vi väldigt dåligt med räv överlag,jagar nordost om Göteborg, dom enda valpar jag sett var en bit från våran mark. Men dom fyra som finns där dom är ute på vallen jämt. Och tro mig det kliar i fingrarna varje gång jag ser dom. =) Dock så förstår dom som jagar där att dom inte skjutit dom då cykelbanan

går brevid vallen, mycket folk som tittar på valparna.

Mvh/ Micke

Publicerat
  • Författare

hur ser det ut med skogshönsens föryngring?

det är ju inte direkt mycket skogshöns här från början (som sagt, södra Västergötland, på gränsen till Halland).... Under de år jag varit med i jaktlaget har nog inte en enda skogshöna (eller ens fälthöna) fällts på våra marker (1200 ha). Och då har ändå ett par av gubbarna i laget fågelhundar. Så jag har faktiskt inte den blekaste aning, men misstänker att svaret är: Uruselt.

Publicerat

Kanske dax att börja köra med mårdfällor?

Publicerat
  • Författare

Kanske dax att börja köra med mårdfällor?

jo, det ligger nog något i det. Har såväl sett som skjutit ett par mårdar de senaste åren. Vackra skinn...

Publicerat

det är ju inte direkt mycket skogshöns här från början (som sagt, södra Västergötland, på gränsen till Halland).... Under de år jag varit med i jaktlaget har nog inte en enda skogshöna (eller ens fälthöna) fällts på våra marker (1200 ha). Och då har ändå ett par av gubbarna i laget fågelhundar. Så jag har faktiskt inte den blekaste aning, men misstänker att svaret är: Uruselt.

Ja då är det ju svårt att se någon skillnad, annars brukar ju skogshönsen variera väldigt mycket med gnagarna.