Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Flinade lite åt Gyttorp..

Featured Replies

Publicerat

Jobbar natt och lungt på jobbet dvs tid att slösurfa.

Hittade nedan på gyttorp.se.. de har lite information kring jakt och vapen och pryttlar. Nedan citat är då Gyttorps beskrivning av fågeljakten i Sverige :blink::huh:

Att jaga fågel

De vanligaste formerna av fågeljakt är klappjakt på drivna fasaner eller rapphöns samt andjakt genom sträckskytte under morgnar och kvällar. Vid andjakt placeras jaktlaget ut i anslutning till de vatten där änderna vistas eller vid fodersträck över land. Utifrån ett jaktperspektiv är gräsanden den viktigaste vattenbundna fågelarten. Fasanen vistas helst i undervegetationen, omgiven av ängar och fält i närheten av vatten. Under dagen finner de sin föda bland buskar på marken och på kvällen uppsöker de träd för övernattning. Klappjakt eller jakt med stötande eller stående fågelhundar är vanligt förekommande. En stående fågelhund söker mot vinden, stannar och märker ut samt reser fågeln på kommando då jägaren kommit fram.

Vapen

Vid fågeljakt används lämpligen hagelvapen (bock eller side-by-side) i kaliber 12 eller 20. Vapen med ejektor är att föredra för att underlätta snabb omladdning. Vid fågeljakt kommer många fåglar samtidigt och det gäller att vara en skicklig laddare för att hinna med att ladda om mellan skotten.

Ammunition

Hagelpatron av god kvalitet med lättare laddning, anpassad till fågeljakt är det bästa valet. Dessa fungerar även effektivt vid höga fasaner och andsträck då många skott avlossas under en kortare tid.

Allmänna råd

Låga skott mot uppflygande fasaner och lågt flygande änder innebär en stor säkerhetsrisk och är därför normalt förbjudna då många skyttar vistas i terrängen.

Dags för en realtycheck tror jag. Drivna fasaner?! Tror det går att räkna på två händer hur många ställen i landet som har drivna fasaner..

De har dock tagit fram en ny plugg som jag inte sett innan, 28 grams laddad blytrap. Måste testa..

Mvh!

Publicerat

Kul att se att "de vanligaste formerna i Sverige" är baserat på några gods i Skåne... <_<

Gåsjakten är betydligt större och då har vi inte börjat prata om duva, råka eller svartfågel än...

Kan lova att de som jagar fågel i mellersta och norra Sverige kommer att fundera både en och två gånger innan de handlar av Gyttorp igen efter den fadäsen!

Inte imponerad!

Publicerat
  • Författare

Kul att se att "de vanligaste formerna i Sverige" är baserat på några gods i Skåne... <_<

Gåsjakten är betydligt större och då har vi inte börjat prata om duva, råka eller svartfågel än...

Kan lova att de som jagar fågel i mellersta och norra Sverige kommer att fundera både en och två gånger innan de handlar av Gyttorp igen efter den fadäsen!

Inte imponerad!

Håller med dej!

Såg ngt intressant för dej även.. De har visst tagit fram ngn Gyttorp Gås en 36 grams laddad patron us 4. Då kan du köpa dina Kjells Vapen och Sport SJöbo plugg i bulkförpackning dvs 25 askar i stället för 10 förpackning, förmodar att det är samma pryl.

Mvh!

Publicerat

Inte imponerad!

Vet inte om jag tar det så hårt, om man hade bojkottat alla som har en väldigt snäv syn (geografiskt sett) på jakten hade jag fått jaga med en lång pinne och två äggkoppar. :D Ungefär som de gamla jägarexamensböckerna och proven får man väl ta det med en hel del humor.

Publicerat

De kanske menar att det är den vanligaste jaktformen mätt i avlossade skott?

Senaste fasanjakten jag deltog i räckte inte mina paroner, utan jaktledningen fick lägga till lite ^_^

Publicerat

Jakten på svartfågel är inte säljande kan man kanske anta,

å andra sidan är ju faktiskt gåsjakten i uppsving i Sverige och till det behövs det bra plugg också,

tror de skulle vinna oerhört på att skriva om den istället, de flesta kan känna igen sig i den jakten, eller vilja känna igen sig.

För egen del vet jag att just jakt på drivna fasaner,

det är något som jag förmodligen aldrig kommer att utöva, slyngeljakt kanske, slaskjakt ja det är klart men inte stå på "the peg" o vänta på bara höga fina fasaner,

nooope inte det inte.

/Christian

Publicerat

Kolla åtminstone på www.gunsonpegs.tv innan du helt avfärdar den ädla konsten :P

Hyfsade priser där allt ingår. Fyller du jämnt snart?

Publicerat

Henrik-

alla har vi våra fablesser i livet,

jag gillar roughshoots, långhållsjakt med kula för att nämna några.

Nu har jag iofs lovat mig själv att prova minst en ny form av jakt varje år, till slut kan det bli som så att jag har att acceptera en driven fasanjakt,

men tills dess,

har jag otroligt mycket annat roligt att sikta in mig på.

Till var och en vad de önskar sig och låt oss bara konstatera att i Svea rike skjuts det fler kajor än fasaner, så vars fn är Gyttorp Monedula eller motsvarande roliga namn på Gyttorp Kaja.

/Christian

Publicerat

Ja, vad vore jägarlivet utan kråkor, kajor och skator?

Jag brukar komplettera bulvanbilden med lite svartfågel när jag jagar duvor.

Själv har jag tur som kan bli bjuden på lite fasan och rapphöns ibland (med ytterst ojämna intervaller). Jag är nog dock en inbiten skogsjägare och tycker att ett 20-tal harar på en klappjakt (per skytt) kan bli lite för mycket... Roligare med en enda framdriven av unghunden!

Nyinflyttad till Småland efter drygt tio år i Skåne gör att jag känner mig hemma igen.

Jag har bland annat jagat dovhjort (frilevande) per kilo, hur kul är det? :P

Publicerat

Kolla åtminstone på www.gunsonpegs.tv innan du helt avfärdar den ädla konsten :P

Hyfsade priser där allt ingår. Fyller du jämnt snart?

Jag har skjutit en del fasaner "on peg" men inte var det i svedala och inte är det en av de mest förekommande jaktformerna här inte...

Anledning till att jag inte gillade dessa meningarna från Gyttorp är att det är så man börjar se på jakten (rent politiskt?) i Sverige.

Jakten i söder skall hissas och skyddas - resten bryr man sig liksom inte om... (och då bor jag ändå i Skåne!)

Den enda jakten norr om Kristiandstad som det talas om är när September nalkas och älgjakten drar igång för oss som har jaktmarker i Jämtland, annars är det piptyst.

Nej, största (och troligen bästa utan tvekan) fågeljakten i Sverige där det utan tvekan går mest plugg är i Roslagen några speciella dagar varje år och det kan ingen fasanjakt rivalisera! :wub:;)

Sug på den ni Gyttorp! :lol:

Publicerat

Håller med dej!

Såg ngt intressant för dej även.. De har visst tagit fram ngn Gyttorp Gås en 36 grams laddad patron us 4. Då kan du köpa dina Kjells Vapen och Sport SJöbo plugg i bulkförpackning dvs 25 askar i stället för 10 förpackning, förmodar att det är samma pryl.

Mvh!

Aha... Det skall jag genast kolla upp!

(fast det nya krutet de började använda för två år sedan skitar ner något otroligt och byter de inte tillbaka snart så kommer jag att sluta med den patronen...)

Publicerat

Aha... Det skall jag genast kolla upp!

(fast det nya krutet de började använda för två år sedan skitar ner något otroligt och byter de inte tillbaka snart så kommer jag att sluta med den patronen...)

Tror inte det är samma krut men jag reagerade på samma sak igår kväll när jag lånade ut min bössa till en steelmax-försedd nybörjare på banan. Dra åt h-e vad skitig den var! Då hade jag själv skjutit ~100st RIO sen senaste skrubbning.

För övrigt kan jag bara hålla med, jakten på änder och fasaner är väl bara den dyraste fågeljakten i sverige, inte den vanligaste. (Rapphöns ska nog läggas in bland de dyraste med)