Publicerat Juli 12, 201114 yr som rubriken lyder såg ja en räv i går som ja smög på för att tästa hur valpen reagerade på rävlukt, men sen när man kom in på så där 50 meter så såg man att hela svansen var päls kös samt att de var tunt på bakdelen av räven oxå så jag konstaterade skabb och nu undrar ja vad de är för regler som gäller ifall man skulle råka se den igen på samma ställe eller nå annan räv med skabb när man är ute o far med bilen // Henrik
Publicerat Juli 12, 201114 yr Har raderat några mindre lyckade inlägg... Ser man en räv på ens marker som har en påtaglig skabb så får man avliva den för att förkorta lidandet och för att förhindra vidare spridning. Det gör man enklast med hagel eller kula. Mvh, Admin
Publicerat Juli 12, 201114 yr Jag har för mej att han som var ledare när jag tog jägarexamen sa att om man är ute och kör och ser en skabbräv så får man kliva ut och ta stöd mot bilen tom. Är inte 100%säker men iaf 95% Mvh/Robster
Publicerat Juli 12, 201114 yr Jag har för mej att han som var ledare när jag tog jägarexamen sa att om man är ute och kör och ser en skabbräv så får man kliva ut och ta stöd mot bilen tom. Är inte 100%säker men iaf 95% Mvh/Robster Kan inte svara på om han har rätt eller fel. Man får avliva skadade djur utan jakträtt på marken men att stanna på en helt främmande plats på vägen och ta stöd mot bilen o skjuta en skabbräv skulle jag aldrig göra. Vid all sådan handling är ju risken att man måste försvara sina handlingar och även om man till sist får rätt så vill jag inte vara med om den historien så rätt eller fel så skulle jag låta den Räven gå. Skulle den däremot visa sig på mina marker skulle jag göra vad jag kunde för att ta bort den. //
Publicerat Juli 12, 201114 yr Jag har för mej att han som var ledare när jag tog jägarexamen sa att om man är ute och kör och ser en skabbräv så får man kliva ut och ta stöd mot bilen tom. Är inte 100%säker men iaf 95% Mvh/Robster Tror inte någon skulle bry sig att anmäla, även om det skulle va en frisk räv. Iaf där jag jagar.
Publicerat Juli 12, 201114 yr Kan inte svara på om han har rätt eller fel. Man får avliva skadade djur utan jakträtt på marken men att stanna på en helt främmande plats på vägen och ta stöd mot bilen o skjuta en skabbräv skulle jag aldrig göra. Vid all sådan handling är ju risken att man måste försvara sina handlingar och även om man till sist får rätt så vill jag inte vara med om den historien så rätt eller fel så skulle jag låta den Räven gå. Skulle den däremot visa sig på mina marker skulle jag göra vad jag kunde för att ta bort den. // Jag missade förstås den detaljen skuris. Jag menar självklart på ens egen jaktmark vilket läraren också gjorde:) Mvh/Robster
Publicerat Juli 12, 201114 yr Jag missade förstås den detaljen skuris. Jag menar självklart på ens egen jaktmark vilket läraren också gjorde:) Mvh/Robster Då lär Räven få det hett om öronen här i vart fall. //