Publicerat Juli 13, 201115 yr Förra året testade jag bla A-max i kal 243 och 308 i gelatin samt Ball tip vilket rent expansions/effektmässigt utföll till A-max fördel. I år ville jag testa Sierra matcking-Lapua Scenar mot Hornady A-max,egentligen mest för att de båda förstnamda är ganska vanliga som jaktkulor i övriga delar av världen tillsammans med A-max. Samtliga gelatinblock är skjutna på 100m avstånd. Första kulan ut var en 107gr Smk skjuten ur en 6XC. V0-885m/s Expansionen började efter 13cm! detta var jag inte beredd på. Längd på kaviteten 15cm. Total penetration 30cm. Max kav dia 5cm. Inte särskillt imponerande och inget jag skulle jaga med. Andra kulan ut var en 107gr smk skjuten ur en 260rem. V0-925m/s Expansionen började efter 5cm. Längd på kavitet 14cm. total penetration 38cm. Max kav diam 7cm. helt klart verkar Sierra match king vara hastighetsberoende för att expandera,vilket för mig innebär att den måste ha ett V0 om minst 925m/s för att fungera nöjaktigt på lite avstånd. Detta kan också vara förklaringen till varför SMk inte är lika hyllad som A-max i jaktliga sammanhang. Många amerikaner rapporterar dålig effekt och rekomenderar den inte som jaktkula och lika många att den fungerar perfekt. Tittar man på vilka kalibrar dom skjuter den ur så verkar detta kunna vara förklaringen. Tredje kulan ut var en 123gr A-Max skjuten ur en 260rem. V0-920m/s Expansion efter 2cm. Längd på kavitet 23cm. Total penetration 35cm. Max kav dia 8cm. Inte en fråga på detta A-max spelar i en helt egen division! Ingen anna kula har så högt BC-så god precision-så bra effekt och inte minst till ett så bra pris Fjärde och sista kulan var en 123gr Scenar sjuten ur en 260rem. V0-920m/s Expansion efter 7cm. Längd på kavitet 15cm. Total penetration 32cm. Max kav dia 8cm. Till min stora irritation slutande kameran fungera här så jag har ingen bild på Scenar i gelatin,hursom så är Scenar för trögexpanderad enligt mig,även denna kulan har sina anhängare som motståndare i övriga världsdelar. Samtilga kulor fragmenterades fullständigt-ingen restvikt. Samtliga kulor och i synnerhet SMK gav enormt med blysplitter,den kulan som uppvisade störst blysplitter/flest grova sekundära sårkanaler var A-max. För mig är det glasklart varför A-Max är den mest valda jaktkulan på tex Nya Zeeland. /Mike
Publicerat Juli 13, 201115 yr Spännande och intressant ! Skulle vilja se hur Sierra Gameking uppför sig i 222 och 308, samt Sierra Prohunter i 30-30. Var köper du gelatinpulvret ? ( Har för mig att jag frågat det tidigare.. )
Publicerat Juli 13, 201115 yr Mike- 123:orna är verkligen kung, strålande fint test och minst lika bra redovisning. /Chris
Publicerat Juli 13, 201115 yr Klart intressant! skulle vilja prova på det där på 100-300-500m för att se skillnaden på lite kulor, hur gör du gelatin blocken?
Publicerat Juli 13, 201115 yr Tack för ännu ett superbt inlägg Micke Själv sugen på att testa de nyligen införskaffa A-Max 155:orna i blött tidningspapper på 100 meter eller så Gelatin verkar vara lurigt att klydda med? Temperaturberoende så in i bänken när den "tillagas"?
Publicerat Juli 13, 201115 yr Författare Gelatinpulvret är det Rhino som tillverkar,köpt på Walter Borg,kommer inte ihåg vad det kostade mer än att det var dyrt. Röres ut i varmt vatten och ställs att svalna ett dygn-klart. exabit: Förra året sköt jag .308 155gr A-max i gelatin med ett V0 om 820m/s (fråga mig inte varför...idag laddar jag dom till 875m/s) så fick jag 71% restvikt på kulan,intressant att notera är dock att A-max expanderar bra även i låga hastigheter. Med ett V0 om 875 så fragmenteras dom säkert kraftigare. /Mike
Publicerat Juli 13, 201115 yr Snyggt test empiriska tester gillar jag Har nog skjutit närmare fyrsiffrigt med fågel med match kulor och dina tester stämmer väl med mina erfarenheter där, SMK är mjukare är Scenar och till just fågel fungerar den senare bäst. Men problemet med dessa match kulor är att dem kan varierar rätt mycket hur dem expanderar där tror jag A-max är mycket bättre då den kulan troligen ger ett ganska jämnt resultat.
Publicerat Juli 13, 201115 yr exabit: Förra året sköt jag .308 155gr A-max i gelatin med ett V0 om 820m/s (fråga mig inte varför...idag laddar jag dom till 875m/s) så fick jag 71% restvikt på kulan,intressant att notera är dock att A-max expanderar bra även i låga hastigheter. Med ett V0 om 875 så fragmenteras dom säkert kraftigare. Tackar! Härligt att kulan öppnar upp efter en tum eller vad det nu kan vara
Publicerat Juli 14, 201115 yr Intressant läsning, eftersom det är lite svårt att värdera hur resultat från olika testmedia förhåller sig till "verkligheten" skulle det vara värdefullt att se en "referensskjutning" med till exempel 120 grains BT eftersom den kulan torde vara en rätt välkänd referens. På det sättet skulle i vart fall jag ha lite lättare att värdera vad som är bra respektive mindre bra uppträdande . Att Amax i en för det valda viltet vettig kaliber/kulvikt är en fullgod jaktkula för de lite mer kontrollerade skotten torde nog vara en riktig uppfattning. Eftersom mina egna jaktliga erfarenheter med dessa kulor är obefintliga så blir jag tvungen att basera den uppfattningen på hörsägen, men där har jag precis som er övriga läst och hört såpass många entusiastiska utsagor att jag är beredd att köpa det. Nu kanske jag slår in öppna dörrar men efter tips så var jag precis inne på Hornadys hemsida och tog där del av följande rekommendationen gällande Amax "These bullets are not recommended for hunting medium and large game" vilket motsatsvis kan tolkas som att de är lämpade för jakt på mindre vilt. En rimlig slutsats blir då att de är "konstruerade för att expandera" vilket är det krav som ställs på en kula för att vi skall få jaga klass 1 eller klass 2 vilt med den. Jag vet inte om ni redan avhandlat detta eftersom jag under senare tid haft en rätt sporadisk närvaro här. Eftersom jag tolkar det hela som att det numera torde vara OK att jaga med Amax så blir testerna så klart ännu intressantare. Nu skulle jag inte gå så långt att jag för egen del håller Amax som den optimala allroundkulan men vid de tillfällena när man som skytt kan placera kulan i huvud/hals eller i ett rent lungskott så är den nog ett riktigt vasst alternativ. Henrik
Publicerat Juli 14, 201115 yr Jag vet inte om ni redan avhandlat detta eftersom jag under senare tid haft en rätt sporadisk närvaro här. Kul att du tittar in igen Ämnet har väl inte avhandlats särskilt mycket på detta angenäma forum, men om du söker dig till grannkanalen (vilken jag tror att du undviker?) så kan du läsa spaltkilometer av fräsch korrespondens där
Publicerat Juli 14, 201115 yr Rikard- men det faller väl ändå utanför rekommenderad läsning , sen vet jag inte om man blir så klok/are av vad som står där, tyckte nog att Henrik summerade ganska bra ovan. /Christian
Publicerat Juli 14, 201115 yr Författare Även min tolkning av Hornadys rekomendationer är att kulan är godkänd för jakt med vissa förbehåll. Den enda kravet som står i svensk lagstiftning är att kulan skall vara konstruerad att expandera,om jag sen vill jaga med en varmintkula eller en stenhård kopparkula är upp till mig. /Mike
Publicerat Juli 14, 201115 yr Rikard- men det faller väl ändå utanför rekommenderad läsning Ja, självklart (förutom dina inlägg såklart )
Publicerat Juli 14, 201115 yr Gubben då, jag tror att alla tjänar på att inte ha insikter i vad som föresegår på andra sidan.. /Christian
Publicerat Juli 15, 201115 yr Rikard, du har helt rätt i att det bara är i undantagsfall som jag läser eller skriver på grannkanalen. Bortsett från de synpunkter man kan ha på tonläget och debattklimatet där så har många av skribenterna där en annan uppfattning om vad som stipulerar "en bra kula". I bland får jag känslan av att en kulas kvaliteter bedöms efter hur mycket tidningspapper den kan penetrera utan att förlora någon vikt. För den som inriktar sin jakt på just tidningspapper eller telefonkataloger är dylika tester så klart av största intresse men om vi ser till den renodlade jaktliga nyttan så är den väl rätt tveksam. Att det finns ett värde i just "splitteravgång" och kulor som tappar en hel del av sin vikt verkar man inte fundera över, kulor som ger 100% restvikt och überlång penetration finns så klart och dessa kallas normalt för helmantlar . Som jag ser det så finns det plats för bägge dessa kultyper (och de flesta andra varianter som finns någonstans mitt emellan). Jag har själv jagat en hel del med hårda kulor som t ex TSX och dessa har sin givna plats. Samtidigt som jag i takt med att mitt jaktliga intresse långsamt ändas mot mer stillsamma jaktformer och gärna då ensamjakter har också mina preferenser när det gäller kulval förändrats. Numera skjuter jag i princip endast mot stillastående vilt under rimligt kontrollerade former vilket innebär att jag då har lyxen att välja en mjukare kula vilket som regel innebär obefintliga eller väldigt korta flyktsträckor. För de som jagar med hund och skjuter på vilt i rörelse ser saken såklart annorlunda ut och då är det delvis andra kriterier som spelar in. Jag har tidigare jagat en hel del med ballistic tip i olika konfigurationer och har som regel varit väldigt nöjd med det resultatet men till hösten känns det som att det är dags att testa en 123 grains Amax istället för 120 grains BT, mest på grund av att jag är nyfiken på resultatet. Henrik
Publicerat Februari 29, 201214 yr ..... Nu kanske jag slår in öppna dörrar men efter tips så var jag precis inne på Hornadys hemsida och tog där del av följande rekommendationen gällande Amax "These bullets are not recommended for hunting medium and large game" vilket motsatsvis kan tolkas som att de är lämpade för jakt på mindre vilt. En rimlig slutsats blir då att de är "konstruerade för att expandera" vilket är det krav som ställs på en kula för att vi skall få jaga klass 1 eller klass 2 vilt med den. ..... Henrik Lyfter en "gammal" tråd... Noterar att Hornady åter ändrat beskrivningen gällande A-Max och jakt, nu står det "These bullets are not recommended for hunting" igen. Undrar varför man ändrar fram och tillbaka? Nån som har en printscreen på den gamla texten att skriva ut?