Publicerat Juli 13, 201114 yr Vi sitter ett gäng jaktfreaks och diskuterar ämnet fram och tillbaka men kommer ingenstans, så vi skulle vilja ha lite hjälp ifrån er andra jaktgalningar där ute i eten.. Jag hoppas ni har mycket att tycka till om och att detta blir en spännande tråd att följa i framtiden! Ha de fint så syns vi på slaktplatsen ärade storjägare! Mvh Sigurd
Publicerat Juli 13, 201114 yr ?- trä är vackert men sen är allt annat bättre med kompositstockar. Har lite svårt att se hur det kan vara en källa till diskurs men visst, det roar säkert. Jag har inga trästockar kvar på några av mina precisionsvapen. /Christian
Publicerat Juli 13, 201114 yr Jag gillar trä men förstår att det är bra med syntet. Sedan tycker jag att användandet av träslag i Sverige och andra länder är lite väl konservativt, valnöt i all ära men det finns fler fina träslag som skulle kunna lämpa sig. T.ex. är jag grymt förtjust i masur och har fröjdats de få gånger jag sett stockar i just masur.
Publicerat Juli 13, 201114 yr Jag kan ju bara tala för mig själv: Vem bryr sig? Finns fördelar och nackdelar med båda! Det viktigaste måste ju ändock vara att bössan passar skytten, inte vad kolven är av för material? Så tycker jag i alla fall!
Publicerat Juli 14, 201114 yr En bra kompositkolv är utan tvekan starkare och tåligare än en träkolv, under förutsättning att det är en BRA kompositkolv... Men det betyder inte att valnöt är svagt. En kolv av tät valnöt med rätt ytbehandling är tålig och kommer att hålla för alltid, om den bara ges lite omsorg. Snygg valnöt åldras ju också med otrolig värdighet om den inte misshandlas. Sen finns ju förstås laminat... Det kan ni ju också ta med i diskussionen //Danne
Publicerat Juli 16, 201114 yr Att valnöt funkar är ju troliggjort genom alla gamla (50-100 år) vapen som fortfarande används. Trä kräver en del underhåll för att undvika påverkan av fukt, typ en inoljning varje år. Lagom hårt dragna stockskruvar för att undvika sprickor. Polymera material är mer oprövade m.a.p långtidsegenskaper. Hur åldras dom? Troligtvis är det UV strålning som bryter ned plasten först. Men bössan står ju 95% av tiden i ett vapenskåp så exponeringen för UV är rätt liten. Termen kompositstock är förresten något vag, en stock av laminerat trä är för mig att betrakta som en kompositstock likväl som en glasfiberarmerad plaststock. Valet av material handlar förstås om personliga preferenser och användningsområde. Vad som är bäst måste ju bero på vad man lägger för värderingar i begreppet bäst. Vackrast, behagligast, lättast, tystas, vridstyvast, minst underhåll och kombinationer därav. Priset kanske är en faktor? För att kunna komma fram till ett svar på frågan måste vi börja med att enas om en definition av en kravspecifikation för material till en gevärsstock som vi alla ställer oss bakom, vilket troligtvis inte kommer att ske i brådrasket. Men nu var det visst diskussionen som var själva syftet, så då säger jag så här: Tikka T3:s plaststock är det bästa som gjorts.
Publicerat Juli 16, 201114 yr Vi sitter ett gäng jaktfreaks och diskuterar ämnet fram och tillbaka men kommer ingenstans, så vi skulle vilja ha lite hjälp ifrån er andra jaktgalningar där ute i eten.. Jag hoppas ni har mycket att tycka till om och att detta blir en spännande tråd att följa i framtiden! Ha de fint så syns vi på slaktplatsen ärade storjägare! Mvh Sigurd jag tycker trä helt klart snyggast att titta på kommer nog förmodlingen aldrig köpa en stockholmsbössa men det är min smak och smaken är ju som baken delad
Publicerat Juli 16, 201114 yr Jag har lite svårt för plaststockar. Visst har de sina fördelar men även sina nackdelar. Varför trä på bössan då? Ja varför inte? Det fungerar, håller mycket bra, är mycket snyggare, Känns mjukare och varmare mot händer och kind. Sen luktar det gott med! När jag öppnar mitt vapenskåp så formligen fylls rummet med jaktlukt (stockolja) En bössa i tex rostfritt med plastkolv har ju för sjutton ingen själ, det är ju bara ett tråkigt verktyg tvi tvi! Sen det där tjafset om allväders, ärligt talat behövs det verkligen? Mina bössa har varit med i ur och skur i en massa år och de har inte dukat under än och kommer så troligen inte göra heller. Underhåll behöver alla vapen och i ärlighetens namn hur svårt är det att dra lite stockolja över kolven då och då? Min tikka skjuter fruktansvärt bra och den är inte ens plastbäddad. Allt är väl egentligen en smaksak så vad man ens väljer så kan det inte bli fel.
Publicerat Juli 16, 201114 yr Jag har gått ifrån trä helt på mina vapen. Jag anser att trä av lägre kvalite är ett på alla sätt undermåligt kolvmaterial. En bit tät och hård valnöt är en helt annan femma men dylika plankor har jag tyvärr inte råd med..
Publicerat Juli 16, 201114 yr Varför trä på bössan då? Ja varför inte? Det fungerar, håller mycket bra, är mycket snyggare, Känns mjukare och varmare mot händer och kind. Sen luktar det gott med! När jag öppnar mitt vapenskåp så formligen fylls rummet med jaktlukt (stockolja) En bössa i tex rostfritt med plastkolv har ju för sjutton ingen själ, det är ju bara ett tråkigt verktyg tvi tvi! Kör därför med både och. För att både få verktyget (Blaser R93 prof.) som fungerar i ur och skur, men samtidigt känna doften av riktigt vapen och stockolja (HVA 1640 7x57) som fyller platsen som smygjaktsbössa för tillfället. MVH/Jocke