Publicerat Juli 13, 201114 yr Jag har aldrig prova locka på bock. Det kanske inte funkar men om det funkar eller om det är någon har erfarenhet länka gärna en film eller fil där man hör hur man ska locka på bock. Har haft lite kasst med tid att kolla vilt stigar mm. Men är det någon som vet hur en kåt get låter så hör av er
Publicerat Juli 13, 201114 yr vad ska du locka med buttolo?`brukar följa med en instruktion på hur många pip man ska köra xD kommer inte ihåg i huvudet nu.. typ tre korta, tre långa, tre korta kanske? Har lyckats locka en get med kid en gång med ett grässtrå men annars har ja inte lockat så mycket o.O
Publicerat Juli 26, 201114 yr Jag kollade in några filmer på You tube där bock lockades med ett grässtrå. Är det någon som vet vilket av getens ljud detta ska imitera?
Publicerat Juli 26, 201114 yr Om du har en buttalo. kan du köra kontakt läte 3-4 gånger vänta 2min och gör samma igen, gör det typ 2-3 gånger sen byter du till hetslätet, men vänta 5 min efter sista kontakt lätet. kör 5 minuters vänte tid mellan hetslätet 3-4 tryck åt gången. Gör det locket 2 gånger. sen byter du till ångestlätet 3-4 tryck kör ångestlätet 2 gånger sen börjar du om med kontakt lätet å gör samma lock grejer igen. Kanske är ganska ´svårt att fatta om man bara läser det här bättre att kolla på en lockfilm. Kontaktläte: tryck inte ner pipan helt bara halvvägs, så det kommer ett lite utdraget pip typ samma tempo som du andas. Hetslätet: kör du ner spetsen på tummen precis framför en grej som du känner i botten av pipan, för upp tuppen halvvägs sen trycker du ner precis framför så du får ett läte. Ångestlätet: tar du bara tummen och lägger uppe på pipan och trycker ner till botten, i andningshastighet.
Publicerat Juli 26, 201114 yr Köp lockpaketet Råbock som finns på http://www.jaktwebben.com/paketerbjudande-c-150-1.aspx Har kört med den pipan och enligt deras teori om hur man ska locka, vilket skiljer sig litre från traditionellt sätt att locka bock. I korta drag, locka mycket och ganska högt. Hann bara med att prova den två gånger under förra säsongen, 1:a passet sköt jag en bock efter 10 minuter som kom i full fart, andra passet sköt polaren en efter ca 15 minuter (hade ingen bössa själv då i andra passet). Båda bockarna skjutna på under 40 meters håll.
Publicerat Augusti 17, 201213 yr Igår eftermiddag började bockjakten för min del. Satt på två pass. Ett i ett torn i kanten på en äng. Satt där ca. två timmar och gick vidare till ett skogspass som jag skjöt en fyrtaggare förra året. Satt till klockan 20.30. Inte ett liv i skogen. Jo, jag hörde en älg komma brakande och tog upp kameran, men den vek av innan jag hann få en skymt av den. Lockade med Nordic roe. Har bara använt Buttalo tidigare och lyckats locka fram ganska många. Och även lyckats skjuta några med dens hjälp. Tycker själv att jag får till ljuden bra och i en enligt mig bra ordning. Förra året på det första passet så lockade jag fram tre djur som jag inte fick skott på. Och en bock som jag skjöt på det andra passet. Men men. Det kan ju helt enkelt vara så att det var en dålig dag bara. Undrar dock om jag lockar för länge. En bra tid enligt Tham är ju upp till en halvtimme. Jag hade två vettiga pass igår som jag delade tiden på. Lockade enligt Thams schema inledningvis. Sedan upprepade jag hets + ångest samt några kontaktläten under resterande tid. (Sista passet satt jag totalt ca. 3 timmar) Bör man övergå till vanlig vakjakt efter någon timme kanske?? Mvh John