Hoppa till innehåll

Tipped TSX till 308?


lunken

Recommended Posts

Någon som hunnit få några praktiska erfarenheter av Barnes Tipped TSX i 308win? Dvs uppsvampning i vilt, effekt etc. Kulvikt? Laddata?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

gillar du koppar så kör på, den leverar alltid.

tipps ta så tung/lång kula du kan.

 

finns bara två nackdelar,

ett den har inget bly fördel eller nackdel?

två den öppnar alltid men får en viss blodsprängning och lite långa flyktsträckor,,, min erfarenhet!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

gillar du koppar så kör på, den leverar alltid.

tipps ta så tung/lång kula du kan.

finns bara två nackdelar,

ett den har inget bly fördel eller nackdel?

två den öppnar alltid men får en viss blodsprängning och lite långa flyktsträckor,,, min erfarenhet!

En annan nackdel är fenomenet PANG-zzzziiiiiiiiiing! Extra god koll på kulfånget är en bra sak.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ok, ja långa flyktsträckor tycker jag inte om , låter inte som den optimala 308:a kulan med tanke på rikochetter ( hur fan stavar man det ) och flyktsträckor , men vad jag har förstått så kan man alltid lita på att kulan levererar gällande djupverkan , jag ska för övrigt testskjuta med min kortpipiga 308:a i blött tidningspapper i morgon em med Mega 185gr , Core lokt sp 180gr och Core lokt psp 180gr så får jag se hur det ser ut.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja nu måste vi ju tyvärr rätta oss efter svensk klassindelning annars skulle jag köra på 130 grain TTSX. Skulle inte tveka en sekund på bogskott mot en älgtjur. 150 grain ttsx är på gränsen att va för tung, i .30-06 funkar den bra. Jag har varken upplevt rikoschetter eller långa flyktsträckor. Knall o fall, alltid genomskott trots "lätt" kula i 885m/s

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

mja stalker, vi håller oss til lagen!

men rhino  har ju lite mindre koppar, välj även där tyngre vikt!

 

jag kör på NF men den är svindyr men bra!

ca 1000kr för 50 bulor!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med Raggarö. Förutom risk för sämre expansion med lägre fart, är också 308 win ofta ganska dålig att stabilisera långa kulor med sin vanligen ganska flacka 1:12 - 1:14 räffelstigning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Stalkern...intressant. Jag kör 165 grains TSX nu i min 30-06 (840 m/s), men har funderat på att testa 150 grains GMX. Hur upplever du 'slaskighet' på ingångssidan när du börjar komma upp över 875 m/s? :-)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag prioriterar också farten för kopparkulorna, dvs så lätt som möjligt / lagligt. Nu har jag iofs inte kaliber 30 men principen är densamma, jag skjuter 185gr TTSX i 870m/s trots att beställde pipan med 10" twist för att stabilisera 250gr bly.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Stalkern...intressant. Jag kör 165 grains TSX nu i min 30-06 (840 m/s), men har funderat på att testa 150 grains GMX. Hur upplever du 'slaskighet' på ingångssidan när du börjar komma upp över 875 m/s? :-)

 

Ja det blir slaskigt i form av blodshinnor/blodsprängt men inte mycket köttförstöring alls då kulan håller ihop och inte släpper nått, trots hastigheten (0-75m). Men personligen tycker jag det är värt några minuter extra med kniven för sån fin chockverkan, penetration och minimal köttförstöring.  :smile:

 

Har inte testat GMX själv, provade ladda några men fick inte riktigt ordning på precisionen samt att jag upplevde att de snabbt steg i tryck. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ansluter mig till övriga ovan: du ska absolut inte ta så tung/lång kula som möjligt, tvärtom! Annars kommer den INTE att expandera.

Håller med, så lätt som lagen tillåter. Kopparkulorna blir rätt långa ändå.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag har använt 150gr TTSX med gott resultat i 308. Nackdelen är att det blir lite blodsprängt. Flyktstäckorna har varit noll eller nära noll (rå, dov och gris). Har du kort pipa får du elda på lite för att nå klass 1.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Laddade GMX 165gr med 202 i .308 med 52cm pipa.

41 gr gav 761ms ( E0 = 3095J) och 42gr gav 787ms ( E0 = 3311 J). Kronade iof bara ett skott av varje fr att få en aning.

40 & 41 gr samlade bra men 42 gr började sprida.

GMX 165gr fabriksladddade ska ge ca 840 ms i .308, piplängd oklar.

 

Ska ladda upp 41grainsladdningen och prova på djur.

Har tänkt mig att fylla resten av magget med något beprövat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Fyller på med att jag kör 168grs ttsx i ca 800m/s genom ltr pipan å de 2 grisarna jag provat på gick den på ca 70kg ca 40m efter ett lungskott högt bakifrån å ut nere bakom frambenet på motsvarande sida. Blodspåret började tydligt efter ca 7m. Grillgrisen på ca 25kg blev på plats efter en träff in rakt framifrån som klöv hela halskotpelaren gick igenom hela kroppen å ut bak i låret. Nog funkar lite tyngre ttsx i 308 allt :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har laddat och pangat GMX i bla 243 och TTSX i 270wby. Man skall ha så lätt kula som möjligt (140 är väl klass 1 gränsen) om man har "långsammare" kalibrar som tex 308. med tex .130gr TTSX för 277 är det, enligt vad jag läst i jänkar studier, önskvärt att den bör ha minst 2700fps vid träff för att få optimat expansion och död, dock fullgott resultat ner till 2200 tror jag det var. Båda kulor har skjutit snuskigt tätt och mkt död för mig.

Vad gäller skillnaden mellan GMX och TTSX så expanderar rena kopparkulor som TTSX lite snabbare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...