Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

När kommer våren?

Featured Replies

Publicerat

Nu får FN våren komma snart. >:(

Får nog ställa in rådjursjakten till hösten.

Avlivade en lite bock igår som var helt utmärglad och apartisk.

Låg inne under tak i en hästhage. Bocken låg i höet.

Troligen så klarade inte matsmältningen höet.

Den reagerade inte ens när jag rörde vid den.

För 2 dar sen avlivades ett rådjur inne i samhället.

Ytterligare ett i samhället i början på veckan. Det låg framför ytterdörren så husägaren kunde inte öppna ytterdörren.

För 1,5 vecka sen lyckades vi rädda ett rådjur.

Fångade in det och höll det varmt och gav den näringslösning i ladugården och nu går fjorårs kidet i hägnet tills snön försvinner är det tänkt.

Snackade med en från grannbyn som hittat 8 döda djur på sina marker.

De stödutfodrar inte, tyvärr! 

Bror min har 12 på sin tomt där han fodrar med lite av varje.

En liten bock som vi flyttade dit.

Också utmärglad men vi bar dit det och la det i foderhögen och  bocken har numera piggnat till och det verkar som den klarar sig.

MvJh

NS

Publicerat

Usch, tråkigt att höra! Ja, de har det inte lätt nu när vintern är kärv. Var i landet bor du?

Publicerat

Här kring Luleå känns våren lååångt borta.

Ner mot 10-15 grader kallt på nätterna, men tur är att dagstempen är varmare och det tack vare solen.

Snöläget här i kusten är mycket mindre än normalt, så kommer bara värmen försvinner snön fort :)

Tråkigt att rådjuren hos er har problem :'(

Publicerat
Här kring Luleå känns våren lååångt borta.

Ner mot 10-15 grader kallt på nätterna, men tur är att dagstempen är varmare och det tack vare solen.

Snöläget här i kusten är mycket mindre än normalt, så kommer bara värmen försvinner snön fort :)

Tråkigt att rådjuren hos er har problem :'(

Det är lika dant här i Kalixtrakten. >:(

Publicerat
  • Författare
Usch, tråkigt att höra! Ja, de har det inte lätt nu när vintern är kärv. Var i landet bor du?

Bor i Småland.

Problemet är väl egentligen inte snödjupet som är sådär 40-50 cm men mot marken ligger 10 cm stenhård skare.

Rådjurens vinterföda består här mestadels av ljung och annan markbunden växtlighet.

Med rådande förhållanden så gör rådjuren av med mer enegi än de får i sig när de ska sparka sig ner genom snön.

Normalt fodrar vi inte rådjuren alls.

Vintern ska vara ett nålsöga och gallra bort svaga djur. Men nu har snön och hård skare legat allt för länge.

När de svälter ihjäl inne i samhället så är något helt tokigt.

Varenda villaägare har ju fågelbord o annat i trädgårdarna.

Den bocken jag avlivade i fredags tror jag iofs hade ätit av hästens hö vilket är rent dödligt för starkt utmärglade djur.

MvJh

NS

Publicerat

Vågar knappt åka och kolla hur det ser ut på marken, hoppas innerligt att de klarar sig med den avrenspellets som foderautomaten spottar ut varje natt. Under hela vintern så har vi haft 5-6 rådjur som gått och käkat på foderplatsen och förhoppningsvis så klarar de vintern tack vare avrenspelletsen..

Mvh!

Publicerat

ja det skulle vara kul med vår för oss och djuren

Publicerat
Bor i Småland.

Problemet är väl egentligen inte snödjupet som är sådär 40-50 cm men mot marken ligger 10 cm stenhård skare.

Rådjurens vinterföda består här mestadels av ljung och annan markbunden växtlighet.

Med rådande förhållanden så gör rådjuren av med mer enegi än de får i sig när de ska sparka sig ner genom snön.

Normalt fodrar vi inte rådjuren alls.

Vintern ska vara ett nålsöga och gallra bort svaga djur. Men nu har snön och hård skare legat allt för länge.

När de svälter ihjäl inne i samhället så är något helt tokigt.

Varenda villaägare har ju fågelbord o annat i trädgårdarna.

Den bocken jag avlivade i fredags tror jag iofs hade ätit av hästens hö vilket är rent dödligt för starkt utmärglade djur.

MvJh

NS

OK! Ja, det är inte lätt för dem...

Publicerat

jag har en foderhäck som jag utfodrar rådjuren i och dom brukar ligga  20 meter från foderhäcken . men i dag så hittade jag på lodjurs spår 200 meter från foderplatsen  :( hoppas bara inte att katten hittar på foderplatsen . jag kan inte sluta utfodra rådjuren för det finns ingen annan mat för rådjuren att hitta och det är hård skare .

Publicerat

Ja, usch, det vore inte så kul - men det är bra att ni vårdar dem och stödutfodrar iaf!! Vi får hoppas våren kommer snart så de har lite mer rimliga chanser mot en lo......men till veckan skulle det vara plus och regn där nere i skåne va?

Publicerat

Tittade på vädret på msn.se det brukar stämma rätt hyfsat och det var regn på gång ui i eftermiddag och åtta plusgrader senare i veckan här i södra småland. Får verkligen hoppas det stämmer. Vi utfodrar varje dag med havrekross och ensilage kan nog räkna in upp mot trettio rådjur på våra foderplatser. Har till och med sett rådjuren vara och leta mat där grisarna har varit strax innan, men då är det på marker där man inte utfodrar.