Publicerat Juli 14, 201115 yr Vill höra lite om era lojakter med olika stövare! Finne, schiller, plott, ryss, am fox,hamilton, smålandsstövare mm.. För/nackdelar! Och hur många ni skjutit för era stövare
Publicerat Juli 14, 201115 yr Grytjägaren och first clas här på forumet kan nog berätta lite om jakt med finnstövare. Då det skjutits en hel del katter för deras hundar. Har själv en finne som är kullbror med grytjägarens ena stövare som är väldigt intresserad av lodjur och alla andra rovdjur.
Publicerat Juli 15, 201115 yr Vill höra lite om era lojakter med olika stövare! Finne, schiller, plott, ryss, am fox,hamilton, smålandsstövare mm.. För/nackdelar! Och hur många ni skjutit för era stövare hej! har ju två finnar som används till all rovdjursjakt men i huvudsak räv. båda funkar skapligt på katt men framför allt den äldre som älskar katt, han kan sluta mitt i brinnande rävdrev för att ta på ett gammalt lo spår jag släpper nästan alltid bara en hund åt gången på lodjur tycker det funkar bäst så,och oftast på inspåret i ringen. har aldrig hänt att den äldre bytt till räv då jag släppt han på lo men den yngre har bytt 2 gånger båda gångerna så har han sprungit direkt på rävarna så det har blivit fullt drev direkt. upplever inte detta som nåt problem direkt klart det är frustrerande när det händer men men. om föret är bra och det inte är allt för oländig terräng så tar det sällan längre än 20-30 min innan katten träar eller tar emot på backen.hona med ungar brukar träa ganska omgående medans större hanar kan ta längre tid och oftast dom som tar emot på backen oxå. kim den äldre hunden han brukar skälla träd klock ren även om han inte ser katten i trädet och bull den yngre har lite svårt att fattaa vart dom tar vägen har skjutit på ståndskall på backen för dom båda två.totalt har det ramlat 14 kissar för kim och 3 för bull två tillsammans med kim och en helt själv. mvh stefan
Publicerat Juli 15, 201115 yr Har jagat med lite olika hundar och med olika mycket erfarenhet av lo..Men generellt så är finskstövarna från början riktigt grymma.Skulle iaf aldrig byta ras nu förens jag sett med egna ögon någon som toppar.. Nackdelen är väl när man 100% jagar räv med hundarna är om dom springer på en räv i lega vid ett lospår,vilket är sällan.Fördelen är dom är på topp i mars.Snö klarar dom flesta riktigt bra ur rasen finska sisu! Min är otränad i träd och han markerar bra men stannar ej upp vilket jag tycker är bra,han ringar runt och visar husse och fastnar ej på så vis..Förhoppningsvis missar vi inget på så sätt..kanske inte optimalt men funkar bäst för mig sett över året..
Publicerat December 23, 201114 yr har selv jaktet med schweitser stovare, hamilton, mix finne/rebone, mix finne/hamilton/plott, halden støver, schiller støver osv. Alle jager som bara det. tenker det er pregning på alt om hunden har korte eller lange ben eller om e kommer fra finlan eller amerika. har even jagat jerv me flere av nevnte hunder. Funker som bara det.