Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Min nya 9,3:a

Featured Replies

Publicerat

Var ute och sköt de första 15 skotten med min "nya" Qvarna 146 9,3x57. Drog iof ett par på Virå sist, men de vet jag inte var de hamnade... :wacko:

Bössan köpte jag via en forumist på grannkanalen, som är i princip i nyskick. Oborrad med minimalt slitage på blånering och trä. :wub:

Sköt 3-skottsserier stående utan stöd på ca 45 meters avstånd mot en 1:1 råfigur. Första serien tog högt. Har lite svårt att uppfatta siktbladet i höjd kan jag tycka, men kornet framgår tydligt. Nån som har någon bra idé om siktbladet? Måla det vitt?

Annars är jag rätt nöjd. Den sparkar inte så farligt och det går ju att träffa. Samlade ett par serier runt 7 cm. Ska bli intressant att testa på älgfigur på lite längre håll.

Nu måste man bara fundera på vilken ammo/kula som jag ska använda och va' f-n jag ska ha den till.... :P Kanske med lampa på till spannmålsjakten??

/Må

post-698-0-86436200-1310668082_thumb.jpg

post-698-0-36563000-1310668100_thumb.jpg

Publicerat

Var ute och sköt de första 15 skotten med min "nya" Qvarna 146 9,3x57. Drog iof ett par på Virå sist, men de vet jag inte var de hamnade... :wacko:

Bössan köpte jag via en forumist på grannkanalen, som är i princip i nyskick. Oborrad med minimalt slitage på blånering och trä. :wub:

Sköt 3-skottsserier stående utan stöd på ca 45 meters avstånd mot en 1:1 råfigur. Första serien tog högt. Har lite svårt att uppfatta siktbladet i höjd kan jag tycka, men kornet framgår tydligt. Nån som har någon bra idé om siktbladet? Måla det vitt?

Annars är jag rätt nöjd. Den sparkar inte så farligt och det går ju att träffa. Samlade ett par serier runt 7 cm. Ska bli intressant att testa på älgfigur på lite längre håll.

Nu måste man bara fundera på vilken ammo/kula som jag ska använda och va' f-n jag ska ha den till.... :P Kanske med lampa på till spannmålsjakten??

/Må

Va fan haru skaffat klass 1 ^_^

Jag körde ett tag med exposylim och modellfärg, vit för siktesskåran och signalorange för korn. jag tyckte det funkade bra .. var noga att avfetta innan du målar bara...

Jag labbade även med att göra ett jaktdiopter med ett 4mm hål som sikte och ett fiber korn... funkade kanon slog aldrig mer än 5 cm fel så länge kornet var i ringen..

Tunga kulor Rhino eller Norma oryx med bra expansion och säkra genomslag, om du ska ha den till gris.. ^_^

Publicerat

Trevligt :P

Det är inget större fel på originalriktmedlen, tränar du lite så håller du lätt inom 5an på älgen. När det gäller ammo så finns det ingen anledning att krångla till det, oryx eller vulcan funkar fint , på min ligger träffarna bakom kornet med jaktmatch, oryx 18,5g och vulcan15g, kornet täcker knappt 20 cm på 80 meter. Älgar är stora ;)

Publicerat

Finns det inga fiberoptiska korn att köpa till dessa? Har precis fått hem en

9,3:a som jag gärna skulle vilja ha ett sånt korn till.

Publicerat
  • Författare

Va fan haru skaffat klass 1 ^_^

Aha, så en 9,3x57 duger alltså.... :rolleyes::P

Ska testa med lite färgsättning. Går ju alltid att ta bort om det inte funkar..

Fick ett presentkort på WB nu när jag fyllde jämt. Blir kanske en ask jaktammo för den slanten.

/Må

Publicerat

Borrar du den där skickar jag Fitzenstrahl och en burk drottningsylt på dig :P

Publicerat
  • Författare

Glöm inte äggkoppen... :P

/Må

Publicerat

Glöm inte äggkoppen... :P

/Må

:lol::lol::lol:

Har slut Drottningsylt men har köpt upp mig på en batch jordnötssmör... Chunky style...

//F

Publicerat
  • Författare

Tröck precis på "beställ"-knappen för en Houge-kolv till 9,3:an. 1500 pix någonting på Midway är väl rätt ok?

Den smäckra orginalkolven i all ära, men jag tror att bössan blir mer skjutbar med Hougen.

/Må

Publicerat

Tröck precis på "beställ"-knappen för en Houge-kolv till 9,3:an. 1500 pix någonting på Midway är väl rätt ok?

Den smäckra orginalkolven i all ära, men jag tror att bössan blir mer skjutbar med Hougen.

/Må

NEEEJ säg inte det, inte plaststock till en sån bössa :blink:

(Kom från rätt mun, jag som har blästrat och lackat min signalröd :blush: )

Publicerat
  • Författare

NEEEJ säg inte det, inte plaststock till en sån bössa :blink:

(Kom från rätt mun, jag som har blästrat och lackat min signalröd :blush: )

Jag kommer ju inte att elda upp orginalkolven...

Tänkte att detta var ett enkelt sätt att få den lite mer användbar. Sen bibehåller jag ju träkolven i det skick den är nu..

/Må

Publicerat

Hojta till om du sälger originalkolven, jag köper den gärna ;)

Publicerat

Nej, den ska jag ha med när jimpa säljer den till mig.