Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hornady ammo, var?

Featured Replies

Publicerat

Någon som vet var man kan köpa Hornady Superformance ammo, .308? Har fortfarande inte kommit igång att börja ladda själv... skulle helst velat ladda upp V-Max som rävkula, men tills jag är där tänkte jag prova Superformance SST, borde vara ett intressant alternativ. Jag såg att Mad Mike testade den tidigare i våras, men jag hittar den inte hos Vapex eller någon av de andra jag kollat.

/Bosse

Publicerat

Någon som vet var man kan köpa Hornady Superformance ammo, .308? Har fortfarande inte kommit igång att börja ladda själv... skulle helst velat ladda upp V-Max som rävkula, men tills jag är där tänkte jag prova Superformance SST, borde vara ett intressant alternativ. Jag såg att Mad Mike testade den tidigare i våras, men jag hittar den inte hos Vapex eller någon av de andra jag kollat.

/Bosse

Möjliggen att vapex kan ta hem, dem har endel annan hornadyammo i lager.

Millforce "Varmint Line" kanske kan vara ett alternativ 110 grains Sierra Varminter laddad till 985 m/s gör dig inte besviken...

Publicerat

Hmmm,

nu skall vi inte föregå saker men jag tror att rekommendationer av Millforce skall ske med viss försiktighet,

WB i stockholm har ammon hemma, eller hade i varje fall. Man bör vara medveten om att den är laddad från knäna och ger trycktecken i många vapen och övertryck i en del,

visst är det kul när det går fort men inte så roligt.

Hornady laddar 110 V-max som sin TAP ammo, det är i USA polisiär ammo men om vi kan få hit den i Sverige så är den som vilken som helst,

kolla med Vapex eller WB.

/Christian

Publicerat

Hmmm,

nu skall vi inte föregå saker men jag tror att rekommendationer av Millforce skall ske med viss försiktighet,

WB i stockholm har ammon hemma, eller hade i varje fall. Man bör vara medveten om att den är laddad från knäna och ger trycktecken i många vapen och övertryck i en del,

visst är det kul när det går fort men inte så roligt.

Hornady laddar 110 V-max som sin TAP ammo, det är i USA polisiär ammo men om vi kan få hit den i Sverige så är den som vilken som helst,

kolla med Vapex eller WB.

/Christian

Okej, man måste väll ändå förutsätta att "fabriksammon" riskfritt för användaren? Bortsett från endel äldre vapen samt 45/70 med olika trycknivåer.

Jaja, kör på TAP istället då (385:- hos vapex).

Publicerat
  • Författare

Too late, my friends.... Jag hann bara läsa första svaret, sen ringde jag och beställde några av dessa Varminter, lät som en klockren match mot mina önskemål.

Christian, i vanlig ordning ett balanserat inlägg, och jag har fullt förtroende för din åsikt - med säkerhet baserat på empirisk erfarenhet, vilket självklart gör mig lite brydd. Nu ska jag mata dessa pilar i en Tikka Super Varmint, vilket jag hoppas ger något bättre marginal med tanke på laddtrycket, men jag ska absolut titta på hylsorna som kastas ut. Om jag förstått det rätt, bör jag hålla koll på hur tändhatten ser ut efter skottet. Är resultatet oroande på något sätt får det väl stanna där och sen säljer jag pluggen till någon ovetande kollega *JUST KIDDING* :lol:

I vilket fall, tack för upplysningarna! Forumet är, som alltid, ett effektivt sätt att utöka sin kunskap.

Efter mina sökningar på Hornadys website, fick jag intrycket att TAP är något de säljer i syfte "personal self defence" - är det verkligen så illa att man med stöd av 2nd-amendment-eller-vilket-det-nu-är rekommenderar att ladda vapnet under huvudkudden med så extremt blöta kulor för att möta en ev inbrottstjuv, eller en förvirrad hemlös som råkat ta sig in??

Sorry för den vinklingen, åter till ämnet - bör jag kanske tillskriva leverantören och fråga om de har koll på laddtrycken?

Eller, bör jag kanske lämna denna filosofiska utsvävning och gå tillbaka till soffan med ett rökigt, skotskt sällskap istället?? Denna sista fråga tror jag att jag vet svaret på redan, så... Cheers!

Publicerat

Hmmm,

Man bör vara medveten om att den är laddad från knäna och ger trycktecken i många vapen och övertryck i en del,

/Christian

Hej! Vad har du hört då? Jag var förbi i fabriken och fick se trycktester från senaste batchen gjorda i Bofors Ballistics Lab. Såg bra ut i mina ögon. Verkar tokseriösa i alla fall. Kanske dum fråga men vad menas med "från knäna" mvh.

Publicerat
  • Författare

Det var lättare sagt än gjort att få tag på pilar... någon beställning på Milforce ammo går inte iväg från handlaren förrän han har "tillräckligt mycket" att beställa, oklart när det blir. Provade en annan återförsäljare, 6 mil bort, men där är de slut och inga besked om när ny beställning kan ske. En tredje handlare som anges som åf i södra Sverige svarar inte, kanske semester?

Gick glad i hågen in på spåret med Hornady TAP istället - men att beställa ett par askar från Vapex innebär en fraktkostnad på 525 riksdaler, då landar jag på i runda slängar 35 kr per smäll - kanske inte riktigt vad jag tänkte mig för rävammo i 308Win.

Vet herrarna om det möjligen finns någon handlare i Skåne/Kronoberg/Blekinge som saluför Hornady patroner? Tycker mig ha kollat "the usual suspects", men utan framgång... :angry:

/Bosse