Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur bedriver jag bra viltvård?

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Jag har en kompis som har 150 ha som jag får jaga småvilt på, marken är mestadels skog med ett par tjärnar. Det finns skogsfågel, hare, Rådjur och en del annat på marken. Vad ska jag vidta för viltvårdsåtgärder? Hur ser jag var viltet brukar röra sig? Jag vore tacksam för lite tips och råd.

Mvh

Morten

Publicerat

Var viltet rör sig kan du dels se live när du är ute, men håll även ögonen öppna för tecken på var viltet har varit. Ser du trampade viltstigar någonstans? Betade växter? Legor? spillning? Allt sånt indikerar var djuren rör sig, ju mer tecken desto mer rör sig djuren på platsen där du befinner dig.

Vatten, mat och skydd är vad viltet vill ha, det är också på såna platser du bör leta efter viltet.

Gynna lövträd, tall och bärande träd/växter, t.ex vildapel, rönn, blåbär, lingon, hallon m.m, helt enkelt det som redan växer vilt på marken. Troligen är det de växterna som klarar sig bäst just där. Minimera antalet granar om det bara är jakt i fokus, kompromissa om även skogsbruket ska ha sitt.

Bygg upp rishögar eller annat skydd där harar kan gömma sig och sina små. Jag är inte alls hemma på var skogsfåglar vill lägga sina ägg men om du vet så försök skapa lämpliga platser för dem.

Sätt upp saltstenar i anslutning till vatten då salt gör djuren törstiga. Ett bra sätt är att fimpa ett mindre lövträd två meter över marken, barka stammen och borra ett hål i toppen. Där slår du i en pinne som en saltsten kan sitta på. Det är bara älgar som når upp till stenen men saltet kommer smälta och rinna ner längs stammen så tom sorkarna får sitt. :)

Slutligen: skjut och fånga så mycket rovdjur du orkar!:) Har du en eller ett par kråkor, mårdar/minkar och rävar på marken som ska föda upp varsin kull med ungar så går det åt tonvis med kött.

Publicerat

Tänk långsiktigt.

Rom byggdes inte på en dag. Se till så du kan fortsätta med den viltvården du har planerat under långtid, dvs rigga inte upp en massa foderplatser o annat för att köra dom ett år o sen inte orka/har råd mera. Då är det bättre att göra mindre och fortsätta så varje år.

Havrekross funkar bra till Rådjur med även fåglarna äter begärligt av det.

Saltstenar kostar lite och varar så det kan man nog sätta upp en per 50ha.

Jag brukar ha mna foderplatser ganska lätt tillgängliga och samlade, saltsten, ensilage och havre kross på varje plats.

Jag tycker det funkar.

Sockerbetor är bra om du kan få tag på det, problemet med dom är att de är tunga. Man bör ha tillgång till traktor om man ska få någon ordning på det. Många tror att det bara är Vildsvinen som käkar sockerbetoer men hemma äter Rådjuren upp största delen av dom.

Skapa viltåkrar/foder på andra sett funkar åxå.

Kika in på Jägarförbundets hemsida där finns mycket tips om viltvården.

http://www.jagareforbundet.se/Jagarenojakten/Viltvard/

Lycka till.

//

Publicerat
  • Författare

Tackar så mycket för värdefulla tips, det uppskattas. :)

Publicerat

Jag håller med Skuris om långsiktighet.

Det är som när man låg i lumpen och grävde skyddsvärn... det man bygger på en dag håller i några timmar... det man bygger på en vecka håller en dag... det man bygger under en månad håller en vecka och så vidare...

Jag försöker gynna det minsta viltet i naturen först... bin, humlor, getingar, fjärilar och så vidare... detta genom att se till så det finns föda för dessa tidigt på året. Många salixarter blommar tidigt på våren och är fasligt enkla att ta sticklingar från. Dessa är dessutom begärliga för större vilt som föda.

Om jag hittar vårlök eller jäkligt billiga tulpanlökar på nån stormarknad på höstkanten så brukar jag köpa på mig så mycket jag har råd med... lökar blommar tidigt och lever vidare år efter år och förökar sig med tiden... lökarnas blommor drar även dom tidiga insikter på våren... insekter som under året föder fram fler insekter som kan pollinera vildapel, nypon, slånbär och många andra bär och fruktträd. Ju fler pollinatörer du har på marken desto fler fröer, bär och frukter får du till nytta för viltet.

På höstkanten brukar jag även plocka fickorna fulla av rönnbär, nypon, ekollon och alla andra tänkbara frön. Dessa petar jag ner i jorden samma höst... chansen att det blir nya buskar och träd ökar och det med en minimal insats. Plantera fröerna i samma område som du tog dom... där bör ju jorden och läget vara bra eftersom arten redan finns där.

Publicerat
  • Författare

Där ser man, det hade jag inte tänkt på...att gynna insekterna, låter logiskt dock då ekosystemet är ett kretslopp. Tackar så mycket. :)

Publicerat

Våltvård är ett stort område.

Få bort så mycket räv och mård och rovfågel (lagliga bör kanske tilläggas men det är frivilligt) som möjligt så har du vårdat rätt mycket annat vilt.

Publicerat
  • Författare

Då kanske man skulle anlägga en åtel på marken också, och vaka på den någon kväll ibland. Vad ska man tänka på när man anlägger åteln, och hur ofta ska man sitt på vak vid den?

Mvh

Morten

P.S

Jag är nybörjare på mycket inom jakt. ;)

Publicerat

Då kanske man skulle anlägga en åtel på marken också, och vaka på den någon kväll ibland. Vad ska man tänka på när man anlägger åteln, och hur ofta ska man sitt på vak vid den?

Mvh

Morten

P.S

Jag är nybörjare på mycket inom jakt. ;)

Vilka/vilket djur hade du tänkt som "huvudmål" med din åtel??
Publicerat
  • Författare

Vilka/vilket djur hade du tänkt som "huvudmål" med din åtel??

Räv är väl tänkt som huvudmål för åteln. :)

Publicerat

Räv är väl tänkt som huvudmål för åteln. :)

Dags att gräva en grop, fyll med slaktrester/fiskrester,täck över med jord. Räven kommer få lite arbete med grävningen. Lägger man åteln på marken är det risk att många andra asätare äter upp det innan du har kommit på plats.Kanske utnyttja månljuset? Men som med månljus så blir det månskugga,( belyst sikte?).Eller varför inte prova med surströmmingsburken? Gräv ner den lite, låt själva "toppen" vara ovanför marken, stick flera hål/skjut hål(om man inte står ut med doften) :lol:utnyttja viltväxlar/ kanske ladugård/ åkrar(sorkjakt). Många rävar kan man ställa klockan efter, hur ser din arbetsdag ut? :D Hoppas något har varit till hjälp.Lycka till.
Publicerat

Långt ifrån expert men ett par fina rävåteltips är följande:

Vintertips:

Köp (eller ännu hellre, tigg till dig) nån eller ett par backar typ ICAs vita plastbackar eller nåt åt det hållet. Häll i slaktrens och annant gojs och fyll upp med vatten. Låt frysa och stjälp därefter ut "isglassen" på åteln. Håller skitlänge om tempen håller sig under nollan plus att fåglarna inte käkar upp allt på en gång.

Sommartips:

Skinn (från vildsvin eller motsvarande) är skitbra att lägga på åteln. Rävarna gillar att släpa omkring med dessa. Dessutom är det lätt att se om du har haft besök också.

Förutom det är det bara att se till att mata kontinuerligt. Låt det aldrig bli helt tomt på käk utan ha alltid nåt smarrigt att sprida ut så ska du se att du får in rävarna ordentligt.

Lycka till. Räv är skitkul (men svårt (tycker jag i alla fall) ) :P

Mvh. Fitzo

Publicerat
  • Författare

Tackar ödmjukast för alla tips, jag ska tillämpa dom efter bästa förmåga. :)

Mvh

Morten