Publicerat Juli 15, 201114 yr Våran lokale jakthandlare verkar inte vara alltför sugen på att ta hem Varmintammunition, han verkar tro att de inte kommer gå åt om han köper tillräckligt stor mängd för att det ska löna sig med frakten. Den handlare som jag gästat i GBG har några som jag aldrig hört namnet på (har dessutom glömt det nu )så jag har inte viljat köpa. Måste man börja handladda för att få grejerna i brevlådan eller finns det något alternativ som jag förbisett.
Publicerat Juli 15, 201114 yr Beror väl på hur pass höga krav du har? Skulle tro att normas vanliga 3,2 grammare är giftig nog för räven.. kalibern är rätt kraftig för räv så oavsett vad du matar den med så blir de nog på plats. Men självklart är det roligast att handladda, enkelt som fan.. V-max i herrejössesfart så är du homefree! Mvh!
Publicerat Juli 15, 201114 yr Milforce säljer ju färdig laddad varmint i 222. Har själv ett skjutit mot 2 rävungar nu i veckan tyvärr bommat båda.
Publicerat Juli 15, 201114 yr Våran lokale jakthandlare verkar inte vara alltför sugen på att ta hem Varmintammunition, han verkar tro att de inte kommer gå åt om han köper tillräckligt stor mängd för att det ska löna sig med frakten. Den handlare som jag gästat i GBG har några som jag aldrig hört namnet på (har dessutom glömt det nu )så jag har inte viljat köpa. Måste man börja handladda för att få grejerna i brevlådan eller finns det något alternativ som jag förbisett. Hej. Jakt och uteliv i Trollhättan ska troligtvis ta in Millforce, dock är jag osäker om dom kommer ta in varmint Line. Jakthandlarn i Åsaka, ligger utanför Trollhättan saluför Millforce Varmint Line, har själv köpt till min 222:a där. Men Norma laddar juh V-max i 222 numera, dom flesta handlare borde kunna beställa det ihop med vanlig ammo? Mvh/ Micke
Publicerat Juli 15, 201114 yr Författare Hej. Jakt och uteliv i Trollhättan ska troligtvis ta in Millforce, dock är jag osäker om dom kommer ta in varmint Line. Jakthandlarn i Åsaka, ligger utanför Trollhättan saluför Millforce Varmint Line, har själv köpt till min 222:a där. Men Norma laddar juh V-max i 222 numera, dom flesta handlare borde kunna beställa det ihop med vanlig ammo? Mvh/ Micke Jag får tacka för tipsen. Visste inte om att norma laddar V-max,, intressant! Har funnit en handlare uppe vid Norska gränsen som säljer Varmint line , men de hade slut i lager och jag kommer vara i "närheten" imorgon, så det sket sig nog
Publicerat Juli 15, 201114 yr Författare Hur mycket billigare/skott blir det att handladda om man räknar bort de första inköpen?? lite vagt men ett ca: svar kanske går att få??
Publicerat Juli 15, 201114 yr Hur mycket billigare/skott blir det att handladda om man räknar bort de första inköpen?? lite vagt men ett ca: svar kanske går att få?? Beror ju på vilken kula man laddar med Kulan är det som skiljer mest i pris. Låt oss anta att du kan ladda om hylsorna 10ggr och de kostar 700 för 100st. 7/10=0,7:- för varje skott Kula V-max 40gr 100st 188 188/100=1,88:- Krut en burk 500g 350:- Räcker med en laddning till 335 skott 335/350=0,957 vi avrundar till 1:- Tändhatt 250 får 1000 250/1000=0,25:- Summering 0,7+1,88+1+0,25=3,83 per skott Sen tillkommer ju alla annan utrustning som sagt men amn har en del att tjäna på att ladda själv, särskilt roligt är det ju med små kalibrar som inte drar mycket krut. Övningsskjuter gör man lämpligast med samma kulor som man jagar med, kostar ju lixom inte mycket mera.. //
Publicerat Juli 16, 201114 yr Köper man hylsor till .222??? Brukar ligga drivor på skjutbanorna typ.. Helkalibrerar så det kvittrar i vilken bössa de är skjutna innan. Men visst, när man funnit sin laddning så är det tveklöst billigt att handladda. Lyckligtvis så är allt annat jävla bök med framtagningar av laddning osv astrist så för mej är det klockrent Mvh!
Publicerat Juli 19, 201114 yr Författare Köper man hylsor till .222??? Brukar ligga drivor på skjutbanorna typ.. Helkalibrerar så det kvittrar i vilken bössa de är skjutna innan. Men visst, när man funnit sin laddning så är det tveklöst billigt att handladda. Lyckligtvis så är allt annat jävla bök med framtagningar av laddning osv astrist så för mej är det klockrent Mvh! Att det är väldigt petigt med krutmängd osv känns ju riktigt men det måste väl finnas bra grundladdningar att finna i lämplig litteratur, var bör man vända sig?? Är ni aldrig oroliga att det är eran laddning som spökat vid en sämre träff,, eller är man så pass safe att man alltid får bättre precision än den köpta ammunitionen??
Publicerat Juli 19, 201114 yr Jag är inte så van att jag med säkerhet kan säga vad sm orsakade missen eller ev skadeskjutning. Men att det skulle bero på min laddning, nej där är jag ganska säker på att jag är safe. Om det skiljer 0,3gr krut i en .222 laddning påverkar inte träffen så mycket, lite slår det men typ ett rå på 150m träffar du ändå om allt annat stämmer. Bakom spakarna är alltid en större felkälla skulle jag tro. //
Publicerat Juli 19, 201114 yr Bakom spakarna är alltid en större felkälla skulle jag tro. // AMEN! Jag testar alltid mina laddningar grundligt innan jag ger mig ut i skogen. Slår de inte bättre än fabriks så är det inget som följer med ut i skogen heller. När jag sedan laddar upp nästföljande skott så är man/jag ytterst noggrann så att allt är inställt rätt. Har inte gått fel hittills och jag är tämligen säker på att så länge man är noggrann vid laddandet så kommer inte ditt laddande att orsaka några bommar eller skadskjutning. MVH/Jocke
Publicerat Juli 19, 201114 yr Har inte gått fel hittills och jag är tämligen säker på att så länge man är noggrann vid laddandet så kommer inte ditt laddande att orsaka några bommar eller skadskjutning. +1 Kollar man bara visuellt så att alla hylsor har lika mycket krut innan man sätter i kulorna så har man minst lika bra ammo som fabriksladdat. Skulle vara om man laddar med fel krut av misstag i så fall, men det är ganska osannolikt. Och som Skuris nämnde så skiljer det inte så ofantligt mycket i träffläge även om man skulle få nåt grain hit eller dit i fel i laddvikt. Det är först på långa håll som det har nån praktisk inverkan. Största felkällan vid i princip allt skytte är skytten själv.
Publicerat Juli 19, 201114 yr Författare Där har ni besvarat och suddat ut en av mina fördomar ang hemladdning Jag har inte viljat befatta mig med det pga jag inte anser mig kapabel att sortera krutkorn för att få bästa prestanda Har ni någon favoritladdning på exempelvis 222 för att kunna samskjuta olika kultyper för olika jakt eller är det en djungel som jag som står vid sidan av tycker att jag ser??
Publicerat Juli 19, 201114 yr Det är en djungel men den är inte så tät, man väljer själv hur tät den ska vara. I mina laddningar så skiljer det någon cm upp ner sida mellan laddningarna, inga stora variabler således. Detta är då iof på 100m ökat avstånd ger ökad skillnad. Om detta är det ända du oroar dig för inför handladdningen så kan du sova lugnt o beställa grejor //
Publicerat Juli 19, 201114 yr Författare Det är en djungel men den är inte så tät, man väljer själv hur tät den ska vara. I mina laddningar så skiljer det någon cm upp ner sida mellan laddningarna, inga stora variabler således. Detta är då iof på 100m ökat avstånd ger ökad skillnad. Om detta är det ända du oroar dig för inför handladdningen så kan du sova lugnt o beställa grejor // Börjar låta som en möjlighet
Publicerat Juli 19, 201114 yr Jag har inte viljat befatta mig med det pga jag inte anser mig kapabel att sortera krutkorn för att få bästa prestanda Just detta med att krutladdningen måste vara så extremt noggrann för att få precision är en vanlig missuppfattning om handladdning. Den gode Stefan K på grannforat skrev en gång att han kunde sätta en slant på att skjuta brallorna av de flesta med sin bänkbössa genom att enbart hälla på krut med ögonmåttet
Publicerat Juli 20, 201114 yr Författare Just detta med att krutladdningen måste vara så extremt noggrann för att få precision är en vanlig missuppfattning om handladdning. Den gode Stefan K på grannforat skrev en gång att han kunde sätta en slant på att skjuta brallorna av de flesta med sin bänkbössa genom att enbart hälla på krut med ögonmåttet Inget fel på hans självförtroende då.
Publicerat Juli 23, 201114 yr Författare Jag vet att det finns flera trådar med detta, men om man ska köpa ett startkit var ska man vända sig och vad ska man köpa? Vad är bestämmelserna om handladdning? får man ladda skott till sina jaktkamrater? Behövs det några tillstånd för att ladda ammunition?
Publicerat Juli 23, 201114 yr Jag vet att det finns flera trådar med detta, men om man ska köpa ett startkit var ska man vända sig och vad ska man köpa? Vad är bestämmelserna om handladdning? får man ladda skott till sina jaktkamrater? Behövs det några tillstånd för att ladda ammunition? Kolla på http://www.smartreloader.com/reloading-kits-c-37.html?zenid=c7904348c249fcaf44dbba2faf379708 så hittar du nog ett som kan passa. Det behövs inga licenser för att ladda för eget bruk men du får inte ladda åt jaktkamrater, men om han/hon själv laddar med din utrustning så går det bra. //
Publicerat Juli 23, 201114 yr Författare Kolla på http://www.smartreloader.com/reloading-kits-c-37.html?zenid=c7904348c249fcaf44dbba2faf379708 så hittar du nog ett som kan passa. Det behövs inga licenser för att ladda för eget bruk men du får inte ladda åt jaktkamrater, men om han/hon själv laddar med din utrustning så går det bra. // Tack för infon skuris, men när man tänker efter så Helt plötsligt så blev uppvisande av Licens när man köper ammunition ganska tandlös som lag
Publicerat Juli 23, 201114 yr Tack för infon skuris, men när man tänker efter så Helt plötsligt så blev uppvisande av Licens när man köper ammunition ganska tandlös som lag Tja visst så men så fort du har tillverkat en färdig patron måste du ju ha licens för den //
Publicerat Juli 27, 201114 yr Författare Jag får tacka för tipsen. Visste inte om att norma laddar V-max,, intressant! Har funnit en handlare uppe vid Norska gränsen som säljer Varmint line , men de hade slut i lager och jag kommer vara i "närheten" imorgon, så det sket sig nog Nu är bössan inskjuten med både Normas 2,6gr med V-max och Normas 3,2gr halvmantel. Jagh är nöjd