Publicerat Juli 15, 201114 yr Det var väldigt dåligt drag i köpesannonserna jag slängt ut. Trodde minst att mailboxen skulle vara full vid det här laget. Men inte ett enda erbjudande har kommit. Därför har jag nu beslutat om att slanta upp lite extra för att få ett nytt sikte för vakjakten. Har hittat två kandidater som man kan få för runt samma pengar, ca: 12000kr. Docter Unipoint 3-12x56 med riktmedel 0 och Karl Kaps 2,5-10x56 med riktmedel 5 Känns som att det är jämnt skägg mellan dessa. Det som i min bok talar för Docter är att jag kan få den med riktmedel 0, vilket är ett klart plus. Det enda siktet som mer finns med riktmedel 0 är ju varipoint, vilket kostar betydligt mycket mer. Så vad säger ni, Docter eller Kaps? MVH/Jocke
Publicerat Juli 15, 201114 yr Författare Docter tycker jag Känner starkt för Docter själv också. Så det blir väll så. Ett annat val att tänka på som jag våndas lite inför är 2,5-10x50 eller 3-12x56. Har aldrig ägt ett belyst x56 men ett par stycken x50. Tanken är att detta sikte ska sitta på min 8x57js pipa vilken används till vak, drevjakter och när jag går som hundförare. För hundföraruppdragen så lämpar sig öppna riktmedel bättre än något av dessa sikten. Men när man står på pass så känns det som om 2,5-10x50 är det klart smidigaste alternativet. Däremot till vaket så kanske x56 är den bästa lösningen, även om jag inte på något vis känt mig dåligt utrustad med en x50 kikare förr. Mycket att fundera på. Tanken är ju att jag den här gången vill bli nöjd, så jag kan jaga och inte bara byta saker och prova nytt hela tiden MVH/Jocke
Publicerat Juli 15, 201114 yr Tanken är ju att jag den här gången vill bli nöjd, så jag kan jaga och inte bara byta saker och prova nytt hela tiden Den tanken har man väl varje gång man köper något. Eller?
Publicerat Juli 15, 201114 yr Författare Den tanken har man väl varje gång man köper något. Eller? Nja....mjo.... kanske. Men jag vet oftast att det inte håller. Den här gången vill jag känna "det här kommer bli bra, nu är det bara till att satsa all ledig tid på jakten". Förr har jag ju inte hunnit få hem sakerna förens jag kikat efter nytt MVH/Jocke
Publicerat Juli 17, 201114 yr Till min 9.3x62 har jag en Docter fast 8x56 med belyst kors. Till passjakt en Aimpoint 9000L Har även en Zeiss victory varipoint med riktmedel 0. Den är i 3-12x56 och siter på 300Remington Ultran. Kan ej se att Zeissen är bättre än Doctern vid vakjakt. Köp en Docter av ovan nämnda. Kostar under 9000kr
Publicerat Juli 17, 201114 yr Författare Som alltid så verkar det inte bli som man tänkt sig. Bytte till mig ett Trijicon 2,5-10x56 igår så nu är siktet till 6,5 pipan i hamn. Vad ska man då ha till 8x57 pipan? Kommer att användas på drevjakter och när man ska gå med hund (någon gång, vart det lider). Vill ha lite förstoring så det står mellan Meopta Meostar 1-4x24 och Trijicons 1-4x24. Så här kan ni ju tycka till lite mitt herrskap och vända mig på rätt köl Mvh/ Joacim
Publicerat Juli 17, 201114 yr Till min 9.3x62 har jag en Docter fast 8x56 med belyst kors. Till passjakt en Aimpoint 9000L Har även en Zeiss victory varipoint med riktmedel 0. Den är i 3-12x56 och siter på 300Remington Ultran. Kan ej se att Zeissen är bättre än Doctern vid vakjakt. Köp en Docter av ovan nämnda. Kostar under 9000kr Snygg avatar...6,5 mm Oryx 10,1 gram som passerat genom en älgtjur av Härjedalsmodell på 110 m håll en regning septemberdag...syns tydligt...måste vara en bra fotograf som tagit den bilden
Publicerat Juli 18, 201114 yr Snygg avatar...6,5 mm Oryx 10,1 gram som passerat genom en älgtjur av Härjedalsmodell på 110 m håll en regning septemberdag...syns tydligt...måste vara en bra fotograf som tagit den bilden Ja det syns hur tydligt som helst
Publicerat Juli 20, 201114 yr Författare Lutar nästan lite åt Aimpoint hållet nu . Har faktiskt aldrig haft några problem när jag jagat med Aimpoint, mer än att jag glömt att slå på det och därigenom missat mitt livs storgalt. Nåja man ska ju inte gråta över spilld mjölk va det någon som myntade en gång i tiden. Annars tycker jag att jag har lätt för att skjuta med dessa rödpunktsikten. Det som kan vara lite trist ibland är väll kanske att man vill kunna vrida upp förstoringen för att räkna taggar eller liknande. För visso är i och för sig taggrestriktioner ett minne blott. Tycker ändå att det kan vara intressant att räkna och studera viltet innan skott ska tas. Hur ställer ni andra er till det här med Aimpoint vs lågförstorande sikte med röd punkt i? MVH/Jocke
Publicerat Juli 20, 201114 yr När jag köpte min R93a i våras så köpte jag till en aimpoint h1 med Blaser fäste, liten, lätt och smidig sak. Jag har jagat mestadels med aimpoint dom senaste 5 åren så valet var inte så svårt även fast vi har tagg restriktioner, bättre fria än fälla Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat Juli 20, 201114 yr Om jag får välja så skulle det definitivt bli ett lågförstorande med "äkta" 1x, som du själv säger så kan det vara bra att kunna skruva upp förstoringen ibland.
Publicerat Juli 21, 201114 yr Författare Körde på ett av varje Så går det när beslutsångesten sätter in och priserna är de rätta. Det blev ett Trijicon 1,25-4x24 och ett Aimpoint 9000L med 2MOA punkt. Total kostnad 6500kr för båda, helt ok. MVH/Jocke
Publicerat Juli 21, 201114 yr Författare Trijiconet byter du ut inom 3 månader... varför? skit? Mvh/Jocke
Publicerat Juli 21, 201114 yr Tittade i dom när de dök upp på marknaden och lika förväntansfull som jag va innan, lika besviken va jag efteråt. Trångt och jävligt synfält, FULA, uppenbarligen lite bökiga att montera pga den korta tuben framåt. De funkar säkert men jag kanske är att betrakta som en smula kinkig Men med tanke på priset så gav du ju inte så många kronor för den Deras 1-4x dock...
Publicerat Juli 21, 201114 yr Författare De e skit båda två, jag kan ta dem för 3500kr Hahahaha Förvånar mig inte alls Tänkte faktiskt på dig när jag slog till. 1,25-4an hade väll passat din typ av jakt rätt bra? Men är den bara skit och jag kommer vilja bli av med den inom 3mån, så är det ju inget att rekommendera MVH/Jocke
Publicerat Juli 21, 201114 yr Blir säkert kanonbra! Jag är bara avis för jag inte kan köpa prylar själv för tillfället. Vilka pipor/bössar skall dem pryda?
Publicerat Juli 21, 201114 yr Författare Tittade i dom när de dök upp på marknaden och lika förväntansfull som jag va innan, lika besviken va jag efteråt. Trångt och jävligt synfält, FULA, uppenbarligen lite bökiga att montera pga den korta tuben framåt. De funkar säkert men jag kanske är att betrakta som en smula kinkig Men med tanke på priset så gav du ju inte så många kronor för den Deras 1-4x dock... Har kollat i ett par stycken också, och är inte fullt så kritisk som en del verkar vara. Nu har jag för visso aldrig jagat med något dylikt. "Trångt synfält" nja det vet jag inte om jag håller med om. Givetvis är det väll vad man är van vid och jag har använt ett 1,5x20 Weaver på drev förr så det känns väll som om detta är ett lyft ändå. "FULA" Ja, det finns det många som tycker om Blasers vapen också. Men inte jag, och du har väll en Blaser också? "Bökiga att montera" på vissa vapen. På Blasern är det nog ett mindre problem dock. Kinkig, du? Näää, inte då Allvarligt talat så kan du mycket väl ha rätt, jag kanske har det till försäljning inom 3månader, men det kan lika väl bli tvärt om. Vi får väll se Priset ja, jo jag gav 4000kr + frakt för det. Hade jag köpt det nytt? Aldrig i livet, lägg till en tusing och få deras riktiga drevkikare då istället. MVH/Jocke
Publicerat Juli 21, 201114 yr Författare Blir säkert kanonbra! Jag är bara avis för jag inte kan köpa prylar själv för tillfället. Vilka pipor/bössar skall dem pryda? Bara du får ordning på hus och pinaler så kan du också börja handla 6,5x55 pipan har ju fått ett Trijicon 2,5-10x56 som du kanske redan sett i dagboken. 8x57-pipan kommer att få Trijicon 1,25-4x24 Aimpointen kommer att bli reserv till att börja med. Trivs jag mot all förmodan inte med Trijiconsiktet så åker Aimpointen på istället. Gäller att ha alternativ MVH/Jocke